זמן שמחתינו I בלעדי ל'במה': האברך מוויליאמסבורג העומד מאחורי הלחנים הגדולים בעשור האחרון

כמעט כולם שרים את שיריו, מזמזמים את לחניו, בימים אלה הוא אף הלחין שיר נוסף 'אתה זוכר' אותו מבצעים בדואט מרדכי בן דוד עם ישי ריבו, וכך עוד רשימה ארוכה של עשרות לחנים המושרים בישיבות ובאולמות האירועים והחתונות. לאחרונה הוא אף החל להשמיע את קולו באירועים בוויליאמסבורג, מקום מגוריו, ומיד הפך למבוקש באירועים השונים בכל מקום בעולם.

לקראת חג סוכות, ניאות המלחין הנודע ובעל המנגן הרב הערשי ויינברגר, אברך חסידי מלא שמחה, לקיים ראיון חגיגי מיוחד עבור המוני קוראי 'במה', ראיון שכולו מסרים נפלאים ושמחת חג.

 

כותב מהלב

 

הלחנים שלך קיימים זמן רב, רבים מהשירים שכולם שרים אתה הלחנת, אולם בשנתיים האחרונות החלו  להכיר יותר ולשמוע אותך שר יותר ויותר. נשמח לשמוע כיצד הכל החל.

אכן, מאחורי הקלעים אני עובד כבר מספר שנים בהלחנה וכל הנלווה, אולם רק בשנתיים האחרונות התחלתי גם להופיע וכיום ב"ה כמעט בכל ערב אני שר באירוע כזה או אחר. אולם הסיפור שלי מתחיל זמן רב קודם, בשנות ילדותי.

כבר כילד אהבתי מאוד את עולם המוזיקה, התחברתי למוזיקה בצורה חזקה, ממש מהלב. הייתי יושב וכותב שירים, שר אותם לעצמי, פשוט הייתי כותב ושר את מה שעל ליבי, אולם רק לעצמי, לא הייתי מוציא את הלחנים והשירים החוצה.

ידעתי והרגשתי שד' חנן אותי בכישרון להלחין שירים, אולם לא העזתי להשתמש בכישרון הזה ולפרוץ החוצה, כיון שמאוד חששתי ופחדתי. חששתי באיזו עין יקבלו את השירים, פחדתי שמא הציבור לא יאהב את הסגנון בו אני כותב, ובעיקר פחדתי לעמוד מול קהל על הבמה ולשיר בפני כולם. כעבור תקופה קיבלתי החלטה להוציא את השירים החוצה. התחלתי לעבוד על השירים במטרה להציע אותם לזמרים ידועים ומוכרים שהם יחליטו אם הם טובים ובמידה שכן אף ישירו אותם.

התחלתי לעבוד באולפן על השיר הראשון. אומר את האמת, זה בכלל לא היה קל. השירים הראשונים לא הלכו, אך לא נעצרתי, המשכתי להלחין ולעבוד על השירים ולהציע אותם לזמרים. בשנת תשע"ז, שמילי אונגר לקח ממני את השירים 'מאך הברוכה' ו'קל מסתתר' אשר הפכו בתוך זמן קצר ללהיטים מוכרים בכל העולם. בנקודה זו הרגשתי את הסייעתא דשמיא בהצלחה של הלחנים.

המשכתי הלאה עם שעיה גרוס ושרולי קליין, בשלב זה כבר הרגשתי מנוחה ורוגע, ראיתי שהדבר שאני אוהב ובו חנן אותי ד' מתחיל להצליח. נרגעתי, תמיד רציתי לשיר עם הקהל את השירים שלי ולא רק לבד, אך לא היה לי את הביטחון העצמי הדרוש לכך, אחרי ההתחלה הזו שאמנם היית מעט קשה, קיבלתי אומץ וחיזוק גדול להמשיך.

בהמשך הלחנתי את השירים "דאוונען", "וזכני לגדל" ו"ירא שמים" של שמילי אונגר, "רחמים" של שלוימי גרטנר ועוד. הזמרים השונים החלו להכיר אותי וכבר נהיה מצב שכל זמר שתכנן להוציא אלבום פנה אלי, "אני חייב שתיתן לי איזה שיר לאלבום החדש".

 

יש מסר בדרך שעברת מנער חסר ביטחון עצמי ועד להצלחה ב"ה.

ממש כך. הדרך שעברתי מנער חסר ביטחון עצמי עד למקום בו ב"ה אני עומד כיום, אני מבין את כל הילדים שיש להם חלומות והם מתקשים להגשים אותם, זאת הסיבה שעד היום אני משתדל להקדיש בכל יום מזמני לעבור על כל מיני לחנים או שירים ששולחים לי, להקדיש לכל אחד את הזמן ולתת לכל אחד את האפשרות שלו להצליח. בנוסף אני מקפיד להיות לפחות פעם אחת בשבוע בבית חולים, לשמח ולעודד חולים וילדים הזקוקים למעט שמחה.

 

 

"אידן אין אמריקה"

 

מה גרם לך לעבור מעולם ההלחנה גם לעולם השירה? בדרך כלל זה מתחיל הפוך, קודם שרים ולאחר מכן מתחילים גם להלחין…

נכון. לפני שנתיים פרצתי את המחסום האחרון, התחלתי להופיע ולשיר. היה זה בערב שבת שירה, חבר פנה אלי ואמר לי, "אנחנו נוסעים לשבת, אני מכיר אותך ואת האנרגיות שיש לך, אני רוצה שתבוא איתנו ותשיר". הצטרפתי אליו ללא כל תכנון מקודם, אפילו לא דרשתי על כך תשלום. במהלך שהותנו שם, כששרתי, ראיתי איך האנשים מכירים את השירים שלי ומתחברים לסגנון.

התקדמתי הלאה לשירים, לחנים וקליפים, לדוגמה הקליפ של השיר  "אמר רבי יוחנן" אותו הלחנתי ובו אני גם מופיע ושר יחד עם שלום למר, כך גם את השיר שהלחנתי "אתה זוכר" אותו שרו מרדכי בן דוד וישי ריבו וכן הלאה והלאה ובע"ה עוד היד נטויה. כל זה תוצאה של דרך ארוכה ללא פשרות ובעיקר להאמין בכוחות שחנן אותי הבורא.

 

השיר "אידן אין אמריקה" נגע לליבות רבים. מה עומד מאחורי השיר הזה העוסק בשמירת השבת?

הקב"ה נתן לי את הזכות שהשירים טובים ביותר שיש לי הם שירים בעלי מסר ביהדות. לדוגמה, השיר "דעוונען", "מי אנוכי, שאזכה להתפלל לפני הקדוש ברוך הוא, שהוא קל גדול ונורא. הייליגער באשעפער די האסט געבעטן דאווענען פאר דיר, גרויסער באשעפער וועל איך יעצט דאווענען פאר דיר" (-הבורא הקדוש ביקשת שנתפלל אליך, הבורא הגדול אתפלל אליך כעת י.ל.). בשונה מהרבה שירים שהם עצמם תפילה, השיר הזה הוא שיר על התפילה וחשיבותה. אגב, סיפרו לי שבגני ילדים רבים שרים את השיר הזה מדי בוקר לפני התפילה, כהכנה לתפילה.

וכך גם השיר "טאטע איך וויל זיין א ירא שמים" (אבא אני רוצה להיות ירא שמים), גם הוא משמש כמסר לכל מי שקצת קשה לו בעבודת ד' ורוצה להיות יותר טוב.

 

לפי מה אתה בוחר את נושאי השירים בהלחנה?

בכל תקופה אנשים היו ניגשים אלי ומבקשים ממני שיר על דבר שחסר בו מעט התעוררות, וכך עשיתי. כאן אנחנו חוזרים לשאלתך על השיר 'אידן אין אמריקה'. יום אחד מתקשר אלי רב גדול וחשוב ומבקש ממני להלחין שיר על שמירת שבת. "שבת?!" שאלתי. התפלאתי מאוד, הרי יש אוצר כל כך גדול של שירי שבת.

הסביר לי הרב שישנה תופעה אצל בחורים מבוגרים המתגוררים בבדידות, כאשר מגיעה שבת קודש קשה עליהם ההתמודדות עד כדי חשש לניסיונות חמורים של ספק חילול שבת רח"ל והם חייבים חיזוק. במבט ראשון דחיתי את הבקשה, לא הרגשתי שאני הוא המתאים להיות המוכיח בשער. אולם לאחר שקיבלתי במקרה מכמה אנשים שונים את אותה פניה לחיזוק עניין זה, החלטתי ליטול את המלאכה על כתפיי. ניסיתי למצוא מילים מתאימות ומאוד התקשיתי בכך, יש כל כך הרבה תוכן הקשור לשבת, ממה אתחיל? לא ידעתי באיזה מילים אמצע את הנקודה שתיגע ללב של השומעים.

עד שהמילים הגיעו. בהיותי בחור למדתי בישיבת דינוב שהוא נכד של האדמו"ר ממונקאטש. כמו כן סבא שלי היה ממונקאטש, כך שהכרתי את החסידות וההיסטוריה שלה. נזכרתי בוידאו המפורסם בחתונת האדמו"ר רבי אליעזר ממונקאטש בו הוא זועק מנהמת ליבו לעיני מצלמות הטלוויזיה האמריקאיות שבאו לסקר את החתונה, את המילים: "טַייעֶרֶע אִידְן אִין אַמֶערִיקֶע הִיט שַׁבָּת, וועֶט אַייך גוּט זַיין" (יהודים יקרים, באמריקה תשמרו שבת ויהיה לכם טוב). ידעתי שאלו יהיו המילים. במקום להיות המוכיח, אשתמש במילותיו הקדושות ובזעקתו שעדיין מהדהדת.

כמובן שגם לאחר מכן לא היה קל למצוא את הגרסא המתאימה לשיר, ניסיתי כמה גרסאות, באחד האירועים שרתי את החלק השני של השיר וראיתי שהציבור התלהב והתחבר לזה, אנשים ניגשו ושאלו מתי השיר יוצא…

 

 

השיר שהולחן בשולחן הניתוחים

 

מתי הלחנת את השיר 'אתה זוכר' ומה הייתה ההשראה לשיר הזה?

הלחנתי אותו לפני ארבע שנים. הייתי אמור לעבור ניתוח קטן ולא רציני, אך כשהייתי בדרך לניתוח על מיטת החולה ומסביבי רק רופאים, מעט חששתי. היה זה יום אחרי ראש השנה, אמרתי לעצמי, אנסה להלחין משהו שיסיח את דעתי מהניתוח והתחלתי להלחין את השיר הזה.

כשקמתי מהניתוח השיר כבר היה מוכן לי בראש. כמו שאומרים לכל טיל יש כתובת, לכל שיר יש כתובת מתי הוא ייצא ואיך הוא ייצא, ואפילו ספר תורה שבהיכל תלוי במזל, כל שכן  כל הלחנה והלחנה שהיא תלויה אך ורק בסייעתא דשמיא.

 

מתוך עשרות השירים שהלחנת, לאיזה שיר אתה הכי מתחבר?

מחייך: זה משתנה כל הזמן, עכשיו זה השיר החדש 'אתה זוכר'…

 

מהו הדבר שגורם לך את הסיפוק הגדול ביותר בתחום השירה?

כשאתה יושב עם אנשים והם שרים את השירים שלך ומישהו מתרגש ומוריד דמעות, זה דבר שמאוד מרגש אותי. או אדם שמח ורוקד מהשירים שהלחנתי, ואני יודע שהמנגינה הזאת נגעה בליבו, זו תחושת סיפוק שקשה לתאר.

דבר נוסף שגורם לי להתרגשות מיוחדת, כאשר אנשים מתחזקים מהשירים ושמחים על ידי זה. יש לי אוסף של הודעות שקיבלתי מאנשים על חיזוקים רבים שהשירם גרמו להם. אדם אחד שלח לי הודעה כשהוא מתייפח בבכי ומספר שהוא שמע השיר "דאוונען" והוא מתבייש לומר אבל הוא לא היה מניח תפילין כעשר שנים, רח"ל, כיון שהתגורר לבד והתרחק מהמקורות, הוא שמע את השיר וזה נתן לו התרגשות גדולה ובזכות כך הוא חזר להניח תפילין. דברים כאלה מאוד מרגשים אותי.

 

יש לך יעד מסוים שאליו אתה מכוון מבחינת המוזיקה?

מעולם לא תכננתי להגיע למקום מסוים, פשוט אהבתי מוזיקה מאז היותי ילד. את השיר בדיסק של מנדי ווייס הלחנתי בגיל תשע (!) והלכתי אחרי מה שליבי נמשך. לא תכננתי שבכל מקום שאלך אנשים יפנו אלי שהם מכירים את השירים שלי, בשום שלב לא התקדמתי עם תכנון מסוים, אלא זרמתי לפי מה שהקב"ה כיוון אותי וב"ה אני שמח בזכות שנפלה בחלקי לשמח את עם ישראל.

 

לא להתייאש

 

לקראת סיום, עצה לכל האנשים שנמצאים בתחילת הדרך…

אף פעם אל תהיה מסופק ואל תפחד מעצמך. אם אתה מרגיש שאתה עושה משהו מהלב, תהיה בטוח בעצמך. זה יהיה קשה, אנשים ישאלו 'מי שמך', אבל אתה שמרגיש שיש לך את הכוח, תמשיך בכל הכוח. זה לא יקרה ביום אחד, אך לאט לאט מה שתשאף יגיע עם הכוח שלך!

חשוב שידעו, כי הרבה שואלים אותי איך הצלחתי להגיע למקום שלי בכזה גיל. דעו לכם שעברתי דרך ארוכה, וכמו שכבר סיפרתי, וגם אין זה סוד, יש לי איזה שוני בדיבור שהיה יכול לגרום לי להירתע, אבל אדרבה… קיבלתי תגובות גם מילדים שקשה להם שהם מתעודדים מכך. לכל אדם יש דרך לעשות את מה שהוא צריך לעשות ואסור להתייאש בשום צורה.

 

מה התוכניות בדרך?…

עכשיו אני עובד קשה מאוד על דיסק חדש עם משה לאופר, אהרל'ה נחשוני ובני לאופר ובע"ה יהיה עוד הרבה מה לשמוח.

אני חושב גם על זה שבארץ הרבה אנשים לא מבינים יידיש ובע"ה יהיו חידושים מעניינים. בימים אלו אני עובד על דואט עם נפתלי קמפה, אני שר ביידיש והוא שר בעברית. מי שאחראי לכל זה הוא האמרגן שלי, המפיק הנודע ר' שלום וגשל, שהוא אחראי על כל ההתקדמות המקצועית שלי ועל כל הדואטים והחיבורים השונים בין האמנים.

והעיקר שנתראה בע"ה תמיד בשמחות. חג שמח!

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן