האם כולנו דחיינים?

טור תגובה

אחת הסיבות המרכזיות לכך שלא כולנו מנהלים נכון את הכלכלה המשפחתית, היא העובדה שגם כאשר יודעים שפעולה מסוימת יכולה להיות שווה רווח או חיסכון של אלפי שקלים בשנה, לא מבצעים את הפעולה הפשוטה בגלל דחיינות או ניהול זמן שגוי.

נודה בזה פעם אחת בקול רם: כולנו דוחים דברים. אבל אם נשים לב לפרטים, נופתע לגלות שכל אחד מאיתנו דוחה סוג אחר של משימות. יש כאלה שדוחים בעיקר משימות חברתיות, דברים שכדי לקדם אותם הם צריכים להרים כמה טלפונים, לשאול כמה אנשים וליצור קשר עם אנשים חדשים שהם עדיין לא מכירים. אחרים יגלו שהם נוהגים לדחות דווקא משימות מהסוג הביצועי הפשוט, לעקוב אחר ההוצאות והכנסות שלנו, לענות למיילים וכדומה.

אם תנסו לחשוב רגע, תגלו שגם אצלכם – יש משימות שאתם דוחים שוב ושוב, את חלקן אתם מספיקים לבצע ברגע האחרון ואת חלקן אתם פשוט דוחים שוב ולא מבצעים כלל. מצד שני, יש משימות שאתם מבצעים בצורה מיידית כאילו קיבלתם זריקת אנרגיה. כשהמשימות האלה מגיעות, פתאום אתם מזדקפים, נהיה לכם אור בעיניים, אתם מסוגלים לישון פחות ולאכול פחות. אתם תבצעו את המשימות הללו בצורה הטובה והיעילה ביותר.

 

***

 

כשתתבוננו בדבר, תגלו שהסיבה העיקרית להבדל בין המשימות שאתם לא נוהגים לדחות, למשימות שאתם דוחים שוב ושוב, היא כמה אתם נהנים לבצע את המשימות האלה.

אם אתם אנשים חברתיים שאוהבים לדבר עם אנשים, אתם כנראה תבצעו מיד את המשימות מהסוג החברתי, ותזניחו את המשימות מהסוג הביצועי. אם באופי שלכם אתם יותר אנשי ביצוע ופחות אנשי שיחה, כנראה שזה יהיה בדיוק הפוך.

החלק החשוב ביותר במודל של "גוטפלוס" לצמיחה כלכלית, הוא להפוך מנגרר למוביל. להפסיק להיגרר אחרי ההוצאות והחשבונות ולהתחיל להוביל בעוצמה ובגאון את הכלכלה המשפחתית שלנו. הנגררים מפסידים זמן וכסף, חיים בתחושת עוני וחוסר כל הזמן. המובילים יוצרים את המציאות הכלכלית שלהם בסייעתא דשמיא, קובעים בעצמם את סדר העדיפויות, מנהלים את הכסף וההכנסות ומגדילים את הרווחים שלהם כל הזמן.

לעבור משקיעה כלכלית – לצמיחה ופריחה, רוגע ושלווה כלכליים.

באיזה צד אתם בוחרים להיות? נו, אז מה עושים?

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הדחיינות ולהתחיל לבצע את המשימות שלנו, היא לנהל בצורה נכונה את הזמן והאנרגיות שלנו.

מקובל ב'עולם ניהול הזמן' (סטיבן קובי – שבעת ההרגלים) שיישנם 4 סוגי משימות והתנהלות: 1. חשוב ודחוף. 2. חשוב לא דחוף. 3. דחוף ולא חשוב. 4. לא חשוב ולא דחוף.

בטור שלפנינו נתייחס בעיקר לשניים הראשונים, שכן עיקר כלכלת הבית מנוהלת בהם.

לצערינו הרבה מהמשימות הכלכליות שלנו שהיו בתחום החשוב, אבל לא דחוף, הגיעו אחר כבוד לנחלת החשוב דחוף וצריך לטפל בהם מיד. רוצים דוגמאות? לא חסר, ההנחה לארנונה שמוגשת ברגע האחרון, החתונה של הבת שהתארסה עכשיו בשעטו"מ ונזכרנו שצריך גם כסף לחתן אותה, והאשראי שיוצא ב-15 לחודש שצריך לדאוג מחר איך לכסות אותו וכן הלאה.

אנשי החשוב דחוף אינם מובילים את כלכלת הבית אלא נגררים ומובלים אחרי ההוצאות או אחרי הדד-ליין והבנק שדופקים בדלת כל חודש או כל יום.

הכלל הבסיסי בכלכלת הבית הוא להתנהל בחשוב ולא דחוף, להוביל בסייעתא דשמיא ולא להיגרר. כשאנו מובילים את ההוצאות וחושבים קדימה, נרוויח הרבה זמן, הרבה כסף, והעיקר הרבה שלוות הנפש! ככל שמטפלים באתגר כלכלי שעומד לצוץ עוד זמן רב, כמה שיותר מוקדם, העלויות יהיו בסופו של דבר יותר נמוכות.

 

***

 

ניתן עוד כמה דוגמאות הקשורות לכלכלה בעקיפין.

אם נעשה בדיקת שיניים כל חצי שנה (חשוב, לא דחוף), סביר להניח שלא נגיע לטיפולי שורש ושתלים (חשוב דחוף, כי כבר אי אפשר להירדם).

אם נרים טלפון לרבי בחיידר מיוזמתנו ונבדוק מה שלום הבן יקיר וכו', נרוויח שלא נגיע למצב בו הדברים שמתרחשים איתו בחיידר מגיעים לחשוב דחוף והרבי מתקשר וזה כבר פחות נעים וסביר להניח שוב שזה יעלה הרבה כסף בהמשך.

גם אם נטפל בידית הרופפת של חדר האמבטיה ונתקן אותה בזמן (חשוב, לא דחוף עדיין, לא השתחררה לגמרי…), נרוויח שלא נגיע למצב בו כל המנעול כבר ישתחרר ונצטרך להחליף גם את הדלת. כל אחד מכיר את הדוגמאות שלו מהבית שלו.

אם נשקיע כל שבוע, 20% מהאנרגיות שלנו איך מקדמים את החשוב לא דחוף (ברוחניות, בזוגיות, בחינוך הילדים, במשפחה בעבודה, בעסק וכן הלאה) סביר להניח ש-80% מהאתגרים שלנו ייפתרו בדרך, לפני שיגיעו לחשוב דחוף.

השאלה הראשונה שעולה כעת אצלכם היא היכן נמצא זמן לנהל את החשוב לא דחוף, הרי בקושי אנו שורדים את החודש והזמן, לא מספיקים לנו 24 שעות ביממה?

תופתעו, ישנם כלים פשוטים ונגישים לכל אחד מאיתנו לנהל את עצמינו בזמן (אמור מעתה ניהול עצמי בזמן ולא ניהול זמן, כי זמן לא ניתן לנהל, רק הקב"ה מנהל את הזמנים).

בטורים הבאים נרחיב וניתן בל"נ חלק מהכלים העוצמתיים שאנו משתמשים בקורסים שלנו.

 

בימים הקרובים תתקיים הרצאה בחינם על כלים עוצמתיים לניהול עצמי בזמן בדגש על הדחיינות הכלכלית. ניתן לקבל פרטים בטלפון 02-532-30-30 או במייל info@ygutman.co.il

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן