אוקראינה: מאות מצבות חודשו בבית החיים העתיק בזאבלטוב

 

זכתה העיירה זאבלטוב השוכנת בסביבת קולומייא, להתקדש בקדושה של מעלה על ידי צדיקי בית זאבלטוב שקבעו משכנם בתוכה ומשם הפיצו את אורם הבהיר להמוני החסידים ואנשי המעשה שהגיעו להסתופף בצילם רבות בשנים. בזאבלטוב קיים בית קברות ענק עם קרוב למעלה מאלף מצבות של חסידים חשובים ותושבי העיר, אולם עובדת היותו זנוח ומופקר לגורלו משך שנים רבות, היה בעורכיו ורבים מהקברים שקעו באדמה או נהרסו כמעט לגמרי.

על-פי ההשערה בית החיים בזאבלטוב נהרס כבר בימי מלחמת העולם הראשונה, ומאז נעשו פעולות תחזוקה שונות על ידי קרובים וצאצאים של משפחות החסידים הטמונים במקום. במרכז בית החיים עומד על תילו אוהל צדיקי בית זאבלטוב, ובהם הרה"ק רבי דוד מזאבלטוב זי"ע – בן הרה"ק ה'אהבת שלום' זי"ע מקאסוב, בנו הרה"ק רבי יעקב מזאבלטוב זי"ע ובנו הרה"ק רבי מנחם מענדיל מזאבלטוב זי"ע שהיה רב בעיירה דאמיטש הנחשבת לחלק מהעיירה זאבלטוב, עם הרבניות הצדקניות לבית זאבלטוב ובהן הרבנית מרת פעסיל לאה ע"ה בת הרה"ק רבי משה לייב מסאסוב זי"ע, אשת הרה"ק רבי דוד מזאבלטוב זי"ע.

בשנת תשמ"ט הגיעו הרה"ח ר' אשר אנשיל באב"ד שליט"א ולהבחל"ח הרה"ח ר' אליהו ניימאן ז"ל מארה"ב, לחפש את קברי הצדיקים לבית זאבלטוב עם נפילת מסך הברזל. לאחר שנמצאו קברי הצדיקים בהתרגשות ובשמחה גדולה, נסע שוב ר' אנשיל בשנית עם הרה"ח ר' יעקב מנחם האגער שליט"א (נין ונכד לצדיקי בית זאבלטוב) בשנת תש"נ, להקים את האוהל החדש על יסודות האוהל הישן שהתגלה במהלך החיפושים והבדיקות המקום.

עם זאת, סבל המתחם כולו מהזנחה רבה והיה צורך גדול לחדש את פניו ובעיקר לשמר אותו מפני נזקי ופגעי הזמן והמקום, בפרט לאור העובדה שהיה בצמוד לבית קברות נוצרי ללא גדר. בשנת תשע"ח נכנסו לעובי הקורה כמה צאצאים לצדיקי בית זאבלטוב, ובראשם הנה"ח ר' דוד הגר הי"ו מלוס-אנג'לס והרה"ח ר' יעקב מנחם האגער שליט"א ממאנסי, לפעול ולעשות למען שיפוץ אוהלי הצדיקים בבית החיים יחד עם חידוש פני בית הקברות ושמירתו כהוגן, בעזרתו של ידידנו הרב משה יוסף רובין שליט"א יו"ר ארגון 'גדר אבות'.

תחילה וראש הושג המימון לבניית גדר סביב כל שטח בית הקברות, במסגרת הפעילות הענפה של הארגון ESJF ע"י הרב יצחק שפירא שליט"א. בהמשך נכנסה אגודת 'אהלי צדיקים' לתמונה והרב ישראל מאיר גבאי שליט"א החל לשפץ את אוהל הצדיקים עם צביעת המצבות וחיזוק הכתב על גביהן, כשהכל נעשה במימון הצאצאים החשובים הנ"ל שעמדו לימין פעילות האגודה ברוח נדיבה והוזילו ממון רב לכבוד ולשימור מנוחת אבותיהם הקדושים.

במקביל נעשתה מלאכת מחשבת בהרמת מאות רבות של מצבות מתוך האדמה, כאשר כפי האמור, ההזנחה רבת השנים הביאה לידי כך שהמצבות שקעו לתוך האדמה או נשברו לחתיכות בלי אפשרות לתקן אותן. במסגרת הפעילות הממושכת בזאבלטוב הורמו למעלה מ-700 מצבות והועמדו על הגבהת בטון כדי לשמר ולהגן עליהן מפני הקיץ והחורף. את שברי המצבות שלא מצאו להם מקום מסודר, הדביקו על קיר מיוחד בפתח בית הקברות, בכדי לתת להם את הכבוד והזיכרון למנוחת עולמים.

אגודת 'אהלי צדיקים' מודה בזאת לנדיבים אשר בעם שהיו שותפים מלאים בכל פרויקט השיפוץ בבית החיים בזאבלטוב, אולם עדיין אנו עומדים רק בסיומו של השלב הראשון בשיפוץ 700 מצבות מתוך כמות זהה נוספת של קברים הממתינים לפעילות האגודה. הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א מוסר בזאת, כי כל מי אשר ליבו חם וער לדבר מצוה רבה וחשובה זו, יפנה למשרדי אגודת 'אהלי צדיקים' ויבוא לעזרתם בהשלמת פרויקט שיפוץ וחידוש מאות המצבות הנוספות בזאבלטוב.

צילומים: אגודת 'אהלי צדיקים'

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן