מבט על הפרשה: טענתו של יצחק מול תשובתו של אבימלך

צילום: שוקי לרר

 

אבימלך מלך גרר לא היה איש פשוט כלל וכלל. אדרבה, נחשב היה לאחד מגדולי דורו ונמנה בצוותא חדא יחד עם שם ועבר, כך עולה מדברי המדרש המובאים ברש"י (בראשית כא, ח).

והנה, בפרשתנו, פרשת תולדות, מספרת לנו תורה"ק על התלאות הקשות שעבר יצחק אבינו. מפני הרעב הוא נאלץ להגיע לגרר, ארצו של אבימלך מלך פלישתים. שם, לא מצא מרגוע לנפשו מפני קנאת תושבי המקום שציערוהו וסתמו את כל הבארות שחפרו עבדי אברהם אביו ומלאום עפר. גם לאחר שכבר עבר להתגורר בנחל גרר (רחוק מן העיר, כדברי רש"י) המשיכו רועי גרר להציק לרועיו ורבו עמם על כל באר שנחפרה.

לאחר שסוף כל סוף הגיע יצחק אל המנוחה והנחלה בעוברו להתגורר בבאר שבע והתגלות הקב"ה אליו, הופיעו לפתע אורחים בביתו, אבימלך מלך פלישתים יחד עם אנשיו ופיכול שר צבאו.

בהסתמך על העובדה שאבימלך לא היה איש פשוט מהרחוב, אלא כזה הנמנה על גדולי הדור, מתאים היה, לכאורה, שיפול לפני יצחק אפיים ארצה ויבקש את סליחתו בשמו ובשם עמו על הצער הרב שציערו את יצחק, ולכל הפחות לאחר ששמע את דברי הכיבושין היוצאים מפיו של יצחק "מדוע באתם אלי ואתם שנאתם אתי ותשלחוני מאתכם" (כו, כז), היה צריך להתנצל מעומק ליבו ולהציע לו לשוב חזרה להתגורר בגרר, שם יעניק לו מכל טוב ארצו כשחייליו שומרים עליו שמירה הגונה מפני מבקשי רעתו.

אך ראו איזה פלא. לא רק שאבימלך אינו מתנצל, לא רק שלא מביע צער וכאב, הוא עוד דורש מיצחק שיכרות עמו ברית ויטיב עמו, ואינו מתבייש להזכיר בפני יצחק את "הטובות" שעשה עמו, "אם תעשה עמנו רעה כאשר לא נגענוך וכאשר עשינו עמך רק טוב ונשלחך בשלום אתה עתה ברוך ד'" (כו, כט). על איזו טובות בדיוק הוא מדבר, על כך שהוא שלח אותו מארצו ולא הרג אותו?

 

***

 

ובעומק הדברים נראה לבאר כי בפסוקים אלו טמון לימוד עצום עבור כל הדורות. אכן, כאשר אדם נכנס להתגורר בין אנשים הגונים, יראים ושלמים המקפידים על דברי התורה וקיום מצוותיה, אם יתנהגו כפי שהתנהגו אנשי גרר, אם ירדפו ויצערו, ועוד יציינו שמדובר בהטבה ובהתנהגות נאותה, הרי שמדובר בחוצפה ועזות פנים מאין כמוה. עם אנשים כאלו אין סיג ושיח, ובוודאי שלא כורתים ברית ולא עורכים עבורם סעודה. אולם, כאשר אדם נכנס לעובי היער ופוגש לתומו בשודדים עזי פנים, תאבי רצח וממון, אילו רק ישאירו אותו בחיים ולא יפגעו בגופו, אילו יגרשוהו מפניהם, גם יהיה זה בצורה ברוטאלית ולא נעימה, הרי שהדבר יחשב להטבה והוא ימהר לציינם לשבח, שכן כל מהותם וישותם הם רצח ושנאה חסרי גבול, וכמעט שאיש לא יצא חי מבין ידיהם.

ואם כן, יצחק אבינו בא בטענה כלפי אבימלך, "מדוע באתם אלי ואתם שנאתם אתי ותשלחוני מאתכם", כלומר, אתם התנהגתם איתי שלא כדרכם של אנשים הגונים וישרים, שנאתם אותי וגירשתם אותי מארצכם. עונים לו אבימלך וסיעתו, בדיוק להיפך. עשינו זאת בגלל שרצינו להיטיב אתך. ממקום כמו גרר אם אדם כמוך הצליח לצאת בחיים ללא פגע, אם איש לא הזיק לו בגוף או בנפש, והוא עוד נשלח משם בשלום, הרי שזוהי ההטבה הכי גדולה שקיימת אצלנו.

כלומר, היחס להתנהגות האנשים תלוי במקום ובחברה אליהם הם שייכים. אכן, אבימלך היה חלק מהנהגת אותו דור יחד עם שם ועבר. אך בעוד שם ועבר עמדו בראשות ישיבה של תלמידי חכמים, פסקו הלכות, לימדו והנהיגו תלמידים הגונים וישרים כמו אברהם, יצחק ויעקב, אבימלך עמד בראשות ארץ פלישתים והנהיג את יושביה הרעים שהציקו ופגעו במי שלא התאים להם ולדרכם.

 

***

 

בימים קשים אלו העוברים על אחינו בני ישראל יושבי ארץ הקודש נחשפים אנו כמדי פעם בפעם באירועים מן הסוג הזה לתגובות העולם הכללי על הנעשה במזרח התיכון. התגובות מתחלקות פחות או יותר בין תומכיהם הגלויים והרשמיים של אנשי הרשע האכזריים מעזה ומלבנון, לבין התומכים השקטים. אלו שאמנם תומכים בליבם  באותן חיות אדם המהלכות על שתיים, אך מעדיפים לעשות זאת בשקט ללא הבעת תמיכה רשמית וגלויה וללא שאומרים זאת בפה מלא. כך נחשף לא מכבר כי בכל אותן שעות קשות בהן הסתובבו הרצחניים מעזה בתוככי הערים, היישובים והקיבוצים, התעללו, טבחו ורצחו ללא רחם בישיש ובעולל, בנשים ובילדים, הצטרפו אליהם נציגים מכלי תקשורת שונים מהעולם "הנאור" שתיעדו הכל ולא ניסו לעזור במאומה לאותם אומללים שצווחו וזעקו לעזרה מתחת ידיהם האכזריות המגואלות בדם נקיים. אותם עיתונאים הוזמנו כפי הנראה מבעוד מועד לתעד את מעשי הזוועה האיומים ולא טרחו לעדכן בכך איש שיכול היה אולי למנוע או לפחות להצר במקצת את מעשי הטבח האכזריים הללו.

העוול והכאב זועק עד לב השמים. העובדה שאותם כלי תקשורת מעיזים עוד להטיף מוסר על חמלה והומניות מעידה כאלף עדים על השתייכותם ותמיכתם באותם ארגוני טרור. אולם כשמתבוננים היטב בהיסטוריה של עמנו, כשמביטים על הדין ודברים בין יצחק לבין אבימלך ניתן אולי להבין כי אולי עצם העובדה שלא השתתפו בעצמם בפעולות הרצח הנוראיות ולא נטלו חלק פעיל בין אותם מעשים אכזריים שאינם ניתנים להבנה בשכל אנוש, יש בה כדי ללמדנו שיכולים היו להיות הרבה יותר נוראיים ואכזריים. אוי לו לאותו "לימוד זכות"…

יזכנו השי"ת להימנות תמיד על מורשתו של יצחק אבינו, אברהם אביו ויעקב בנו, שלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו לעולם.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן