סדרו והנהגתו של עולם

צילום: שוקי לרר

ללא ספק, אחד הרגעים המרטיטים ביותר בתפילות יום הכיפורים הוא בעת אזכור עשרה הרוגי מלכות בתפילת מוסף. בעת התיאור הנורא על הוצאתם להורג של קדושי עליון אלו במיתות אכזריות קשות מנשוא, מצליח גם מי שליבו לב אבן אטום וחסר רגש בכל ימות השנה להעפיל ולהגיע להרגשה רוחנית נעלה, כזו השמורה לתפילות יום הכיפורים בלבד.

ואכן, לאחר החרדה האיומה נוכח בכייתו של רבי ישמעאל בעת שעורו הופשט מעל פניו וכשהגיע למקום תפילין צרח בקול מר ליוצר נשמתו, לא יכלו המלאכים הקדושים לראות בביזיון הנורא שעושים אותם רשעים למוסרי התורה, ענקי הדורות, ולעמוד מנגד. וכפי שאומרים אנו באותה עת, "שרפי מעלה צעקו במרה, זו תורה וזו שכרה, עוטה כשלמה אורה. אויב מנאץ שמך הגדול והנורא, ומחרף ומגדף על דברי תורה". ענתה להם בת קול משמים ואמרה, "אם אשמע קול אחר אהפוך את העולם למים, לתוהו ובוהו אשים הדומים. גזירה היא מלפני קבלוה משעשעי דת יומיים".

ולכאורה, תשובה זו של בת הקול משמים תמוהה היא ביותר. הרי ברור שישנם תשובות והסברים ברורים ומובנים לגזירה הנוראה הזאת, אין כל ספק כי כל מה שעושה הקב"ה מתוכנן ומדויק בדיוק כפי שצריך ונכון להיעשות. ואם כן, מדוע לא השיבו לאותם שרפי מעלה תשובה ברורה שתניח את דעתם, ואם חפץ הקב"ה להסתיר את ההסבר מברואיו מטעמיו ונימוקיו הכמוסים, למה לא הושב להם בפשטות כי "גזירה היא מלפני קבלוה", ללא התוספת "אם אשמע קול אחר אהפוך את העולם למים, לתוהו ובוהו אשים הדומים", מה פשרו של האיום להפוך את העולם לתוהו ובוהו אם ישמיעו הם שוב את תמיהותיהם ותהיותיהם נוכח הפגיעה והעלבון הנורא בקדושי וטהורי עליון אלו?

 

***

 

על מנת לקבל מעט הבנה בדברים ראוי להתבונן במשלו הנפלא של מרן החפץ חיים זיע"א, אותו נשא בהזדמנות מסוימת ובהקשר אחר, אמנם, אך יש בו כדי להבהיר גם את ענייננו.

אדם מסוים הגיע לראשונה בחייו לבית כנסת בעיירה מרוחקת. בזמן קריאת התורה הבחין האורח כי הגבאי מכבד בעליות את ציבור המתפללים, פעם הוא קורא לאדם היושב מימין לכותל המזרח, ופעם משמאלו, פעם ממרכז האולם, ופעם מירכתיו. העניין היה נראה לו תמוה ומוזר, ומיהר להביע בפני הגבאי את תמיהתו, "אינך פועל נכון" הוא פתח בהכרזה. "דעתי המלומדת אומרת שראוי בתחילה לכבד את כל יושבי השורה הראשונה, ולאחריהם את כל יושבי השורה השנייה, וכך בסדר מופתי תסיים אחת לכמה שבתות להזמין את כל מתפללי בית הכנסת ולכבדם כראוי", סיים את דבריו והיה בטוח שיזכה למחיאות כפים סוערות מכלל המתפללים.

לתדהמתו חייך הגבאי חיוך קל והסביר לו באדיבות, "פלוני היושב בצד ימין שקראתי לו לעליה הראשונה, הוא כהן. אלמוני היושב מצד שמאל שקראתי לו לעליה השנייה הוא לוי. העולה לשלישי הוא חתן תוך כדי השבע ברכות, העולה לרביעי הינו אב לתינוקת בת יומיים הצריך לקרוא לה שם, לחמישי יש יארצייט אחר אחד מהוריו, השישי שב השבוע מחוץ לארץ וצריך לברך הגומל, השביעי הינו סב החתן מהעלייה השלישית, וכן הלאה, העולה למפטיר הינו חתן בר מצווה ולכן קרא הוא גם את ההפטרה. כל עולה והסיבה שנלווית אליו".

"אתה", המשיך הגבאי ופנה לאורח המופתע, "אורח לשבת אחת ואינך יכול להבין מה הביאני לעשות כפי שעשיתי. אילו היית נמצא כאן מדי שבת, מבין היית בעצמך את סדר חלוקת העליות והחשבון העומד מאחוריו". אף אנו, היה אומר החפץ חיים, הגענו לעולם לשבעים, שמונים, או תשעים שנה, ובליבנו תמיהות על הנהגות הקב"ה, מדוע לקח את פלוני מן העולם בעודו צעיר לימים, ומדוע זוג אלמוני טרם נפקד בילדים. אילו היינו נמצאים כאן מאז בריאת העולם, מבינים היינו כי מאחורי כל דבר ישנו סדר מדויק ואיש לא נמלט מחשבונו של מי שאמר והיה העולם.

לאור הדברים הללו נראה כי זוהי בדיוק הייתה התשובה שקיבלו שרפי מעלה שצעקו במרה, "אם אשמע קול אחר אהפוך את העולם למים, לתוהו ובוהו" – כלומר, בשביל שתוכלו להבין את הנהגתי עתה איאלץ להשיב את העולם כפי שהיה בקדמותו, תוהו ובוהו, רק אז תוכלו להבין מה גרם למה ומה הביא בעקבותיו את הדבר הבא. לכן, כדי שלא איאלץ לעשות זאת, שלא אצטרך להסביר לכם הכל מתחילת בריאת העולם ועד עתה, תבינו שגזירה היא מלפני, ואל תהרהרו אחריה.

 

***

 

מדרכו של היצר הרע מאז בריאתו ועד שיושמד כליל בעת שידע כל פעול כי הקב"ה פעלו ויבין כל יצור כי הקב"ה יצרו, להכניס בלב האדם תמיהות ותהיות שונות ומשונות בדרך הנהגת הקב"ה את עולמו. זהו תפקידו, וזוהי חובתו ושליחותו של היצר, להכניס ספיקות והרהורים שונים ומשונים על מנת להחטיאנו ולהפילנו בפח שטומן הוא לנו.

אולם, עלינו לזכור ולהזכיר לעצמנו שוב ושוב, כי כל מה שנעשה בעולם, לפי חשבון מדוקדק לפרטי פרטים הוא נעשה, וכי לכל העובר עלינו יש מטרה וסיבה, ופעמים מתקן ומשלים הוא משהו מלפני עשרות, מאות או אפילו אלפי שנים, ולנו, כמו אותו אורח בבית הכנסת המרוחק, אין כלל יכולת להבין מדוע נגזר בדיננו כך, או אחרת. מדוע נבחר דווקא דורנו לעבור תלאות וקשיים כאלו ואחרים.

יתן השי"ת שנזכה כולנו להיחתם בספרם של צדיקים גמורים ותהיה לכולנו שנה שמחה ומאושרת, שנה בה נזכה כולנו לחזות ולהנות מהאור החדש שיאיר על ציון במהרה בימנו אמן.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן