מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל: "אנשים רבים על כל מיני דברים והכל לשם שמים!"…

תמונה ועידת החינוך

מדוע מרן זצוק"ל כל כך חשש מימים אלו בכל שנה? * מהי העצה הטובה ביותר לשלום בית? * וגם: נוסח תפילה מיוחד להימנע ממחלוקת 

תובנות לפרשת קורח מאביהן ורבן של ישראל מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, אשר כל ימיו אהב שלום ורדף שלום 

 

 

בכל שנה בשבוע של פרשת קרח, נראה היה אביהן ורבן של ישראל מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל מודאג, לנוכח פרשת השבוע. "סאיז נישט פריילאך…" (זה לא שמח…), אמר.

חששו הגדול של רבינו זצוק"ל, בכל שנה בשבוע זה, הינו על פי המבואר בספר "תולעת יעקב", כי יש השפעה לפרשת השבוע לימי השבוע. "הניסיון הראה שהרבה חיכוכים נתעצמו בימים אלו, והלוואי ונזכה שיעבור השבוע בשלום ושלווה בתוך בני ישראל", התבטא.

"יבואו בעולם העליון, יפקחו את העיניים ויראו האיך שהכל היה שטויות. כל מה שנעשה בעולם. אנשים רבים על כל מיני דברים, וכל אחד חושב הוא עושה ישיבה… או דבר אחר, והכל לשם שמים! דואגים לריבונו של עולם… אף אחד לא דואג לעצמו, רק להקב"ה…

"אוי! יתביישו שמה… יתביישו, אוי!"

 

***

 

אמר רבינו זצוק"ל, בשם חכם אחד, שהקשה: קרח שפיקח היה, מדוע לא הבין שהוא טועה מכך שמאותו יום שהחל לריב עם משה רבינו נתרחק המן ממנו, כפי שמובא במדרש, שהמן היה מודיע את החוטאים שאם ביטל מצוה, או עבר עבירה היה המן מתרחק מביתו, וכאן בוודאי היה כן, שהרי חלק על נבואת משה רבינו ע"ה.

והשיב אותו חכם, כי מתוך שהיה בטוח בצדקתו, אמר בליבו, "אדרבה, משמים מענישים אותי על שאינני נלחם עוד יותר חזק במשה רבינו"… ושיבח רבינו זצוק"ל, את התירוץ הנפלא.

נשאל רבינו זצוק"ל, כיצד כלל ישראל יכול היה לדעת עם מי הצדק במחלוקת קרח, כאשר רואים מאתיים וחמשים ראשי סנהדראות משתתפים במחלוקת נגד משה רבינו.

ענה רבינו זצוק"ל: "ראו שמשה רבינו שותק וכך ידעו שהצדק עמו!"

ודוגמא לזה הביא מהגמרא בקידושין (עא:), בני מערבא כי מינצו בי תרי בהדי הדדי (כשהיו שניים רבים), חזו הי מינייהו דקדים ושתיק (מי ששותק ראשון), אמרי, האי מיוחס טפי (הוא מיוחס יותר).

 

***

 

רבינו זצוק"ל, היה נוהג להביא את דברי הטור בהקדמתו לאבן העזר, וז"ל: "ועל כן ראוי לאדם לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו, ולרחם עליה ולשמרה כאשר ישמור אחד מאבריו. וכמו כן היא  חייבת לעובדו ולאוהבו כנפשה כי ממנו לוקחה".

והוסיף רבינו זצוק"ל: "אם היו אנשים יודעים ומקיימים דברים אלו, לא היו בעיות בשלום בית. אך דרך בני אדם שרוצים רק 'לחנך' אחד את השני".

בעניין זה יש להוסיף ממכתב הדרכה קצר שכתב רבינו זצוק"ל: "זוג המתחתנים כל א' חושב שצריך לחנך את השני, וזה א' מהעיקרים הגורם ריב. וצריך להסביר לכל א' מהם שלא שייך לחנך א' את השני, ואז יש סיכויים שיהיה שלום בית".

 

***

 

נוסח תפילה שאמר רבינו זצוק"ל, כי ראוי לאומרו בסוף תפילת שמונה עשרה, קודם אמירת יהיו לרצון:

"יהי רצון מלפניך ד' אלקי ואלקי אבותי שניזהר מלשון הרע ממחלוקת ומשנאת חנם, ותטע בלבנו ובלב כל עמך בית ישראל אהבה בין איש לרעהו ויקוים בנו שנמצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם". ('פרי חיים')

צילום: שוקי לרר

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן