המסע משעבוד כלכלי לגאולה

המסע משעבוד כלכלי לגאולה

 

מספרים על אדם שביקש לשפוך שיח בכותל המערבי. הדרך מביתו שבאחת הערים הסמוכות לירושלים הייתה קצרה יחסית, אך מחוסר ניסיונו הוא עלה על כביש המוביל בדיוק אל הכיוון ההפוך וכך הוא דהר ודהר לעבר דרום הארץ, לכיוון אילת…

באותה העת יהודי אחר עשה אף הוא את דרכו מעיר דרומית ומרוחקת לכיוון הכותל המערבי. נותרה לו נסיעה בת שעתיים, אך הוא נמצא בכיוון הנכון, הוא בכביש המוביל אל מחוז חפצו. אם נתבונן בשני הנוסעים הללו, מי מביניהם קרוב יותר כרגע אל העיר ירושלים? ייתכן שאותו אדם שנמצא רק מרחק דקות ספורות מירושלים, אלא שהוא בכיוון הלא נכון, וככל שעובר הזמן, הוא מתרחק מהיעד שלו. ואילו אותו אחד שנותרה לו נסיעה בת שעתיים דווקא נמצא בכיוון הנכון!

כתבנו כבר בעבר על ההבדלים בין אלו שמתחילים לשלם את החובות של חתונות ילדיהם רק מהרגע שהם מתחילים לחתן ולשלם סכומים כפולים ומכופלים, במיוחד אלו שחיים במינוס חודשי ומשלמים על כך לבנק בריבית דריבית. לעומת אלו ששמים כסף בצד לכל ילד ברגע שהוא נולד, כך שניתן להגיע בסכום זעום יחסית באמצעות ריבית דריבית להכפיל ולשלש את הכסף בשוק ההון או בנדל"ן ועוד.

היעד והערכים שלנו הוא להגיע לשלווה כלכלית ולעזור לילדנו להינשא מתוך הרחבת הדעת וככל שנבחר בדרך הראשונה, דרך החובות הגלגולים וההלוואות, אנחנו מתרחקים מהיעד. לעומת זאת, אם רק נבחר בדרך השניה, בדרך המחושבת יותר ונכניס גם את הוצאות חתונת הילדים כחלק מההוצאות הסדירות החל מהרגע בו הם נולדו, נהיה בדרך הנכונה ונגיע ליעד מהר יותר בסייעתא דשמיא.

 

***

 

כל אחד מאיתנו נמצא בגלות הפרטית שלו, ישנם כאלו שנמצאים במצבים כלכליים לא פשוטים, יש שלא גומרים את החודש ויש שנמצאים בחובות גדולים ומעיקים. אם נשאל אותם האם ישנה אפשרות שיום אחד הם יחיו את חייהם ברוגע ושלווה, סביר שהם יביטו בנו בתימהון. 'איך אפשר לצאת מגלגולי חובות בסכומים כה גבוהים?!', 'איך אפשר לפרנס משפחה עם תקציב כה זעום?!', 'איך אפשר לחתן את הילדים כשבקושי גומרים את החודש?'

חובה עלינו לדעת שכן, אם רק נאמין בסייעתא דשמיא הדבר אפשרי, הקב"ה יש לו שפע לכל הבריאה ואנו מאמינים שגם לפרנס אותנו, בני האדם, יש לו שפע רב.

יהודי יקר ניגש אלי לאחר הרצאה ואמר לי: 'אצלי המצב אבוד, אין מה לעשות'. אמרתי לו אני בטוח שלהקב"ה לא נגמר הכסף בדיוק אצלך, יש להקב"ה שפע לתת לכולנו, רק צריך לדעת ללכת בכיוון הנכון, לעשות את ההשתדלות הנכונה מ'ההכנסות' בלבד ולהתנהל כמו שצריך, כך נוכל לצאת משעבוד לגאולה.

עלינו לחפש את הדרך לכיוון הנכון, כך נוכל להגיע למחוז חפצינו – חיי רוגע ושלווה, אך יחד עם זאת חובה עלינו לדעת כי אין נוסחת פלא והתהליך דורש זמן והתמדה. גם ביציאת מצרים, להבדיל, פרשיות שמות, וארא, בא ובשלח, התרחשו על פני למעלה משנה תמימה. רק בסוף ראו בני ישראל את הגאולה.

הניסיון מראה שתהליך ארוך ויסודי, וגם צעדים קטנים ועקביים, סופן בהצלחה אמיתית וארוכת טווח. אך הדבר החשוב ביותר הוא הכיוון שבו אנחנו נמצאים. אם נעשה היום צעד קטן אך בכיוון הנכון, הרי שעלינו על הדרך הנכונה שתוביל אותנו אל מחוז חפצינו, מקום השלווה והרוגע.

 

***

 

אנו נמצאים בימים מיוחדים שבהם אנו מודים להקב"ה על הניסים שעשה עימנו ביציאה ממצרים וזה הזמן להודות לד' על הגאולה הפרטית של כל אחד מאיתנו.

שמעתי ממו"ר רבי אברהם קופרמן שליט"א, ר"מ בישיבת מיר המעטירה, מדוע סדר ההגדה של פסח מיוסדת על 'ארמי אובד אבי' וכו', הרי פסוק זה נאמר בחומש דברים לגבי הבאת הביכורים. ואם תאמר שבעל ההגדה רצה לקצר ואכן בפסוקים הללו מתומצת כל השעבוד והיציאה ממצרים, אזי מדוע בעל ההגדה על כל קטע (של ה'תקציר') מביא באריכות 'כמו שנאמר' בחומש שמות וכו'…

אלא, ביאר, המהות של ליל הסדר כמו שכתוב בכמה ספרים קדושים היא הודאה להקב"ה על כל החסד שעשה איתנו, אחרת היינו אנו ובנינו משועבדים וכו', לכן אומרים הלל גם בתפילה וגם בהגדה, וגם הלל הגדול ונשמת. ולכך בעל ההגדה בונה את השלד של ההגדה על פסוקי ההודאה שנאמרו בפרשת ביכורים.

נודה להקב"ה על כל השפע שהעניק ומעניק לנו בכל עת ונזכה לראות את ידו הברוכה בכל צעד ושעל בעשיית ההשתדלות לכלכל את ביתנו בשלווה.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן