החיים בהילוך ראשון

זהירות, כאן דוחים

 

רבים שואלים את עצמם מדוע ההתנהלות הכלכלית בשנים האחרונות הפכה לעניין מורכב, עד שרבים ממדריכי החתנים כבר משלבים את ההדרכה הכלכלית לפני הנישואין וכי מה השתנה מבעבר?

אפשר להצביע על מספר נקודות מרכזיות:

בעבר, היה ברור לכל אחד כמה כסף נכנס וכמה יוצא, הכסף היה מוחשי בעליל וניתן היה לעקוב אחריו במהלך החודש. היום הכסף הוא וירטואלי ברובו ומתנהל אי שם במעמקי חשבון הבנק, מסגרות האשראי והכרטיסים.

בעבר, למרות מיעוט הטכנולוגיה היינו פנויים יותר לערוך את החשבון הכלכלי. היום, למרות כל הטכנולוגיות שאמורות לפתור לנו את בעיית הזמן, נעשינו עבדים לחידושים, לטלפונים, להודעות המייל, לצנתוקים בטלפון ולרכישות. אין לנו את הפניות לעשות את החשבון הכלכלי.

בעבר, מסע הקניות היה מסתיים עם עשרות או מאות בודדות של מוצרים במדפי הסופר. כיום, בדור השפע, ריבוי המוצרים והחנויות גורם לנו בסופו של יום להוציא הרבה יותר.

נוסף על כך, עד לפני חמש עשרה שנים כמעט ולא ניתן היה לקבל מהבנק הלוואות של יותר מ-20,000 ש"ח. כיום, ניתן בקלות להשיג מימון כזה או אחר מחברות האשראי וחברות חוץ בנקאיות בסכומים של מאות אלפי שקלים, בכמה לחיצות כפתור וללא מאמץ. השפע נפתח, כביכול, רק שהוא לא שפע אמיתי. נצטרך לעמול קשה, להגדיל הכנסות כדי להחזיר את אותן הלוואות.

כנגד כל אותן אפשרויות וטרדות הזמן עלינו לחפש דרכים שונות, למצוא פתרונות יצירתיים ולהתחדש כל העת, אולי אף כל שנה, על מנת לעמוד בקצב השינויים הכלכליים, כי מה ש'עבד' לפני כמה שנים, בדור של ההורים שלנו, לא בהכרח יעבוד כיום. חבל רק, שיש כאלו שמגלים את אותם כלים נפלאים ופשוטים ליישום רק בגיל ארבעים או חמישים ואולי אף פעם לא.

 

***

 

תארו לעצמכם, אדם שאינו מכיר את מערכת ההילוכים הקיימת ברכב, ונוהג אך ורק בהילוך ראשון,  וכך נוסע מרחקים עצומים. מי שמכיר איך פועלים ההילוכים מבין שכך לעולם הוא לא יצליח להגיע למהירות גבוהה יותר מ-20 קמ"ש. יום אחד פגשתם את אותו נהג בכניסה לירושלים כשהוא מספר לכם שהרגע הוא מגיע מאזור המרכז, דרך האורכת כ-30 דקות, הוא נסע בארבע שעות.. את כל הדרך הוא עשה בשולי הכביש במהירות של 20 קמ"ש, וגם זאת, בסחיטה קיצונית של יכולות הביצוע של המנוע.

הסברתם לו על האפשרויות הנוספות של המנוע, על מערכת ההילוכים שיכולה להביא אותו בקלות למהירות גבוהה מאד ובלי צורך לאמץ את המנוע. הוא ענה, שהכי חשוב בשבילו שבסופו של דבר בנסיעה של 20 קמ"ש הוא עוקף את כל אותם אלו שהולכים ברגל ולכן יש לו הרגשה טובה. אומנם הנסיעה מייגעת, אבל עדיין עדיף מאשר ללכת ברגל… מה אתם אומרים על תשובה זו?

משל זה שמעתי מהגאון הצדיק רבי שמשון דוד פינקוס זצוק"ל, בהקשר רוחני כמובן. ישנם רבים המאושרים על כך שהם מכוונים בפסוק הראשון של קריאת שמע או בברכה הראשונה בשמונה עשרה, הם מסתפקים בזה וכך הם מתנהלים שנים על גבי שנים. חשוב להתקדם, ללמוד להפעיל הילוכים גבוהים, לא להישאר בצמצום והסתפקות במועט בהשגות שאנחנו יכולים להגיע אליהם ברוחניות.

 

***

 

נחזור לנהג, ביום שבו נכיר לאותו נהג את מערכת ההילוכים ואת האפשרויות להעביר להילוך שני שלישי, ואף רביעי וחמישי, פתאום הוא יבין שהילוך ראשון מיועד רק לתחילת הנסיעה, אבל בשביל להתקדם באמת, יש להעביר הילוכים. להפתעתו, הוא מגלה שאותה נסיעה אורכת 40 דקות בלבד, ובלי לאמץ את המנוע שלא לצורך. הוא גם מגלה שלדהור במהירות של 100 קמ"ש זו הנאה גדולה. איזו תגלית, ואיזו אכזבה יהיו לו על שנים רבות שלא ידע על כך, על שעות שבזבז בדרכים, ועל מנועים ורכבים שהוחלפו לריק.

החיים הרוחניים ולהבדיל, החיים הכלכליים שלנו יכולים להתנהל במהירות של 20 קמ"ש, 'לסחוב' בעליות, להתעייף, להרגיש שחוקים, להחליף מנועים… כמה חבל שלא ידענו שניתן להעביר הילוך ולהתנהל בקלות יתר.

רבים מאיתנו אינם מכירים את מערכת ההילוכים של ניהול כלכלת הבית, את החשיבה הכלכלית שלנו. אנו מנהלים את כלכלת הבית בהילוך ראשון ואיננו מתקדמים הלאה. הבשורה הגדולה היא, שאפשר להתנהל כלכלית בדרך קלה הרבה יותר, בלי דקדוקי עניות, בלי לחץ מהאוברדרפט או מחתונות הילדים, בלי גיהוץ אין־סופי של כרטיסים שאולי באחד מהם יתקבל סופסוף האישור לעסקה.

עלינו ללמוד מהן האפשרויות הנוספות ולהתנהל נכון, לקבל את הכלים הפשוטים והיישומיים שלא ידענו עליהם, או שלא האמנו שהם קיימים. נעביר הילוך לחיים שלווים ורגועים, נהנה מהזרימה הנעימה של הדרך, נשים לב לנוף הנפלא. בקיצור, נהפוך את הנסיעה לחוויה.

חשוב ללמוד, ליישם ולהשתמש אפילו רק בחלק מהכלים העוצמתיים של התנהלות כלכלית נכונה. תוכלו להרגיש שעשיתם את ההשתדלות הנכונה ולא הפסדתם את התקציב הנפלא שהקב"ה מייעד לכם מראש השנה עד ראש השנה.

 

 

לתגובות ולפרטים על קורסי החורף שלנו info@ygutman.co.il 02-532-30-30

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן