דמי כיס לישיבע בוחר שלנו

אנו עומדים בתחילת הזמן, רבים שואלים את עצמם כמה דמי כיס לתת לבחורים שלנו? ישנם כאלו שעלו השנה מישיבה קטנה לגדולה והשאלה הזו מתעוררת אצלם לראשונה.

אחד הדברים הבולטים הוא ההבדל בין המשפחות בסכום הניתן לילדיהם כ'דמי כיס'. החל מ-100 ₪

בחודש ועד 400 ₪. כמובן שיש גם פחות ואף יותר, יש כאלו שהנסיעות נכללות בסכומים הללו ויש כאלו שלא.

יש משפחות שנותנות סכום מסוים לבחור ובמהלך החודש פוגשים אותו ומגלים שהכסף נגמר ומביאים לו עוד. לפעמים הוא חוזר בליל שישי הביתה באמצע החודש כי נגמר לו הכסף ובמקרים הגרועים יותר הבחור מספר שהוא צריך להחזיר כמה עשרות או מאות ₪ לחברים שהלוו לו כסף.

מה נכון לנו כהורים לעשות?

  1. בירור צרכים – כל בחור יש לו את הצרכים שלו. ישנם כאלו שמסתדרים עם האוכל של הישיבה וישנם פחות. יש בחורים שיש להם הוצאות נוספות, וכאן אנו כהורים צריכים לקבל החלטה האם לממן את אותן הוצאות או לא. אצל משפחות רבות הסכום יכול להשתנות מילד לילד, כשכל בחור מקבל סכום אחר בהתאם לצרכיו (הגשמיים והרגשיים ועוד). לבדוק האם יש לו הוצאות של כביסה בישיבה, מילוי רב קו ועוד.

כמו"כ בישיבות רבות ניתן לקבל עבור מבצעים של לימוד ומבחנים וכדו' סכומי כסף וכאן עלינו לקבל החלטה, האם זה אמור ללכת לתקציב שלו או שזה יהיה מעבר והבחור יוכל לחסוך או לקנות בזה ספרים וכדו'. כל משפחה בהתאם להחלטות שלה!

כדי לדעת את הצרכים, עלינו לשוחח בנעימות ובנינוחות עם הישיבע בוחר שלנו (לא בשניה האחרונה ביציאה מפתח הבית עם המזוודה ביד.. זה ממש לא הזמן ויכול להביא למתחים..).

  1. תקציב שבועי – לאחר שבדקנו את הצרכים, כדאי להקציב סכום מסוים לשבוע. זה יכול להיות 40 ₪ או 100 ₪, כל משפחה מחליטה בהתאם ליכולות ולצרכים, ולהסביר לבחור שלנו שזה הסכום שאמור להספיק לו לכל שבוע ובהתאם לכך לתת לו לחודש הקרוב ולבקש ממנו לשים לב להשתמש בהתאם לתקציב השבועי (אנו מדברים על תקציב שבועי כי בגיל כזה יותר קל להתנהל עם תקציב לשבוע. אומדן הצרכים שלו (טשולנט בליל שישי ועוד) יוכל להתקבל מתוך ראייה שבועית).
  2. אוכל בחוץ – חשוב לנו כהורים להנחיל לילדים שהוצאות על אוכל בחוץ (על כל גווניו וסוגיו מקפה, בקבוקי שתיה, ועד מסעדות וכדו') עלולות להגיע למאות ואלפי שקלים בחודש. אם כבחור מתרגלים לאכול בחוץ, לאחר הנישואין הסכומים עלולים להכפיל ולשלש עצמם כשאין בזה הגיון כלכלי כלל! עוד נכתוב על כך בהזדמנות אחרת. כמובן שמידי פעם חשוב לפנק עצמינו פה ושם במידה, אבל לא כהרגל וצורת חיים.

לסיום, התגובות שאני מקבל ממשפחות ומבחורים שעברו להתנהלות מתוך תקציב מסודר, הן רבות ומגוונות. החל מדיווח על דחיית סיפוקים, ועד בחורים שמספרים שלא רק שהם עומדים ביעד, אלא גם חוסכים חלק מהתקציב ואף מלווים אותו לחבריהם (אלו כמובן שלא מתנהלים כך…).

בהצלחה רבה בזמן הבעל"ט ברוחניות ובגשמיות!

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן