דמי החנוכה – ההזדמנות שלנו

 

כהורים, אנו נתקלים רבות בהתחבטות ובשאלה, האם לערב את הילדים בנושאים כספיים וכלכליים, או שעדיף שהילדים יהיו מחוץ לתחום ולא יידעו כלל שדברים עולים כסף ויגדלו ללא טרדות על זרי הדפנה.

האמת, שבפגישות עם משפחות אנו נתקלים בכאלו שנפגעו משתי הגישות הקיצוניות. דהיינו, ישנם כאלו שעד שהם התחתנו לא ידעו שלנהל בית ומשפחה אמור לעלות כסף. הם היו רגילים שכל מה שהם מבקשים מההורים היו מקבלים מיד והכסף של ההורים מגיע מהכספומט ועכשיו הם רואים שזה לא כ"כ פשוט ולא תמיד הכספומט מוציא שטרות…

ישנם כאלו שעבדו לפני החתונה והרוויחו יפה, אבל כל הכסף שלהם נעלם יומיים לאחר שנכנס לחשבון, בקניות של בגדים, מוצרים ואוכל בחוץ שעולה הרבה כסף ופתאום כשהתחתנו והכסף אמור להספיק גם לשכירות ועלויות של בית, הן מתקשות לעשות שינוי בהתנהלות.

מהצד השני ישנם כאלו שחוו קשיים כלכליים, כשבכל פעם הם שמעו מההורים ש'אין' כסף, ואין לנו… ויש לנו מינוס, כשהם פורקים את הטראומה באמצעות קניות וקניות, שמא יום אחד שוב ייגמר גם אצלם הכסף (וככל הנראה הוא אכן ייגמר מהר מהצפוי בקצב הזה).

מהו אכן שביל הזהב?

בעלי המקצוע בתחום נוהגים לומר שמצד אחד הילדים אינם אמורים לדעת מה וכמה ההורים מרוויחים וכמה חסר כל חודש. זה לא העול שלהם בכלל. מצד שני חשוב שידעו שאבא ואמא מתנהלים בחשבון ויש תקציב וישנם גם ימים שמהדקים חגורות כמו שהיה בזמן הקורונה או כשיש אירועים גדולים במשפחה, אך הכי חשוב שזה לא יהיה מתוך לחץ וחרדה אלא מתוך רוגע שלנו כהורים. חשוב שיילמדו לעשות קניות ולהשוות מחירים ולדעת שדברים אכן עולים כסף, רק שזה כעת לא קשור אליהם ולא העול שלהם. חשוב להחדיר להם את האמונה בהקב"ה הזן ומפרנס לכל שנותן לנו כל מה שאנו צריכים ומאידך מצווה עלינו להתנהל בהתאם להכנסות שלנו.

 

***

 

בימים אלו שישנם נוהגים לתת דמי חנוכה לילדיהם, זו הזדמנות פז ללמד אותם להפריש מעשר כספים וחומש כבר מגיל צעיר. ללמוד על סדרי עדיפויות, מה כדאי לעשות עם הכסף ומה לא. האם להוציא את כל הכסף מיד או ללמוד לשמור חלק ממנו לזמן אחר ולחסוך. בגמ"ח שלנו בבית שמש ישנם עשרות ילדים שחוסכים כספים שהם מקבלים כמתנות, כך שבהזדמנות הזו הם גם מקיימים מצוה גדולה של גמ"ח שכן בפרוטה שיש לך בגמ"ח אתה שותף בכל ההלוואות כמו שכתב הח"ח באהבת חסד.

הבה נמנף את ההזדמנות של דמי חנוכה מול הילדים ללמוד לחיות עם תקציב מסודר, עם חשיבה מה לעשות עם הכסף (גם אם מדובר בעשרות שקלים) והאם להוציא על דברים שנעלמים באותו יום כמו אוכל וממתקים, או לדברים שייטיבו לטווח הארוך. ניתן להם לקבל את החלטות והאחריות עם ההכוונה שלנו כמובן.

לסיום, אם רציתם לדעת מהו המקור למנהג 'דמי החנוכה': 1. מנהג קדום שנהגו הנערים העניים לחזר על הפתחים בימי החנוכה, ונתפשט המנהג לתת לכל הנערים (מרן הגר"ח קניבסקי, דרך שיחה ח"א קפז). 2. היות והיוונים רצו לבטל תורה מישראל, לפיכך מזרזים את הילדים ללמוד תורה ע"י מתן מתנות (אוצר טעמי המנהגים). 3. היות ומחמת הסכנה נהגו להדליק נר חנוכה בבית, וצריך שיהיו בני הבית נעורים כדי שיוכלו להדליק בברכה, נהגו לחלק להם כסף וממתקים כדי שיהיו נעורים (פסקי תשובות מהאבני נזר).

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן