הקורונה השביחה את עולם הספר

מגיפת הקורונה שבחסדי שמים הסתיימה בארץ הקודש, השפיעה על תחומים רבים ועדיין תשפיע. אך ישנם תחומים להם דווקא הקורונה עשתה טוב, בדיעבד. אחד מהם הוא תחום עולם הספר. אנשים שקדו במשך שנה תמימה על חיבורים וכעת זוכים להוציא את פרותיהם לאור. על השלכות המגיפה כמו גם ההתקדמות הטכנולוגית והשפעתה על עולם הספר התורני, פנינו לרב נתן פלדמן, יו"ר הוצאת הספרים המובילה כיום את עולם הספר התורני, 'צוף הוצאה לאור', לקבל סקירה מקיפה על עולם הספר הפורח בימים אלה.

 

אנחנו אחרי שנת קורונה קשה שלא פסחה גם על עולם הספר. כיצד משליכה מגיפת הקורונה על עולם ההוצאה לאור?

"להיפך, המצב אליו נקלעו כולם בקורונה רק השביח את עולם הספר".

 

מה ההיגיון בזה?

"אנשים ישבו בבית במשך שעות ארוכות, למדו וכתבו שעות על גבי שעות והעלו את יצירותיהם על גבי הכתב. מבחינת עולם הספר התורני לא הייתה תקופה יותר טובה מהתקופה הזו, חד וחלק. כמובן ללא כל שאר ההשלכות הקשות של המגיפה שבחסדי שמים הסתיימה בארץ הקודש".

 

השפעת הטכנולוגיה על עולם הספר

 

הטכנולוגיה לא מפסיקה להתקדם, יש עוד מקום לספרים כמו בעבר?

"ספר קודש לעולם לא ישתנה, על אף כל הטכנולוגיה המתקדמת שמשפיעה על תחומים רבים, אך לא על עולם ספרי הקודש.

"הלימוד באמצעות ספר הוא עולם יותר מעמיק ושונה לגמרי מאשר לשהות מול מסך. לדעתי, מי שלומד דרך מחשב, גם הלימוד שלו שונה לחלוטין".

 

יחד עם זאת, כיום כשיש מאגרים ממוחשבים לספרים כדוגמת המאגרים המובילים "אוצרות התורה" ו"אוצרות השו"ת של אוצר הפוסקים", האם הדבר מפחית את השימוש בהדפסת ספרים?

"לדעתי לא. אבל אחרים יחלקו עלי בעניין זה. ללא ספק יש בעקבות כך שוני מהעבר, אך התוכנות הללו אינן באות במקום לימוד מתוך ספר, אלא הן מכילות בעיקר מאגר עצום וארכיון של ספרים לחיפוש מהיר של כל ספר וכדומה. רובם של האנשים מעדיפים ללמוד את הלימוד העיוני מתוך ספר, יחד עם השימוש בתוכנה שהוא ללא ספק תורם רבות בתחומו ומביא את אוצר הספרים הענק למקום אחד".

 

סיפוק אדיר

 

האם אנשים קונים ספרים מלבד ספרים ידועים במיוחד?

"אפשר לומר שכן, אך בעניין הזה קשה לקבוע מסמרות".

 

אם אנשים לא קונים ספרים חדשים ממחברים לא מוכרים, מה גורם לאדם לרצות להוציא ספר?

"אין לך סיפוק גדול מהוצאת פרי הביכורים של האדם, זהו סיפוק עצמי אדיר. בנוסף יש את הגדרת התפקיד התורני למחבר וכמובן השארת חותם לדורות לעמל והיזע הרב שהשקיע המחבר בחידושיו ובכתביו".

 

האם אתה ממליץ למחברי ספרים להוציא את חיבורם לאור, או מכיוון שרבים הרי לא יצליחו למכור הרבה עותקים אין טעם להשקיע בהוצאת הספר?

"למרות הכל אני ממליץ מאוד לכל מחבר להוציא את כתביו לאור עולם. יחד עם זאת פעמים רבות אמליץ למחבר לא להשקיע ממון רב בהוצאת הספר מפני שתמיד יש מה לשפר עם השנים".

 

לאנשים רבים זה נראה בגדר חלום הוצאת ספר, הם רואים שאתה מפרסם כל שבוע ספרים חדשים ושואלים את עצמם: איך עושים את זה?

הלימוד שלהם כל היום שהוא הדבר החשוב ביותר בעולם מביא לכך שמטבע הדברים תוך כדי הלימוד עולים החידושים השונים והרעיונות וכך יוצא לאור הספר. אדרבה, ככל שלומדים יותר ולא ממהרים בהוצאת הספר, זה כמו יין ישן שרק משתבח עם השנים, לכן אני ממליץ לא למהר בעניין הזה ולהשקיע לאורך זמן בכתיבת החיבורים".

 

אלו עצות מיוחדות אתה יכול לתת למחברי ספרים שקוראים אותך עכשיו ומתחילים לעבוד על כתיבת ספר?

"האמת היא שאין עצה מיוחדת לזה, הספרים המשובחים נוצרים תוך כדי הלימוד של המחברים ועיסוקם בסוגיית הספר שהם מוציאים לאור".

 

פסיפס מרהיב של עולם הספר

 

האם בדור שלנו, כפי שאתה מזהה את ציבור הקוראים הגדול, יש דרישה לסוג מסוים של ספרים?

"רבים אוהבים ספרי הלכה, שו"תים וגם ספרי למדנות, כמו גם ספרי ביוגרפיות ומעשים מגדולי הדורות. כל ספר קולע לטעם מסוים של קוראים ומשלים את פסיפס עולם הספר התורני ביבול עשיר".

 

האם יש ביקוש לספרי ביוגרפיות?

"כן, בהחלט. אנשים מאוד מתעניינים בדמויות מהעבר והחיים היהודיים עשירי ההיסטוריה וקוראים את הספרים הללו בשקיקה".

 

מה אתה יכול לומר למחבר שאומר שכבר שקד על כל החומר והכל מוכן אבל הוא חושש מהוצאה כלכלית כבדה של הוצאת ספר. האם אכן מדובר במוצר יקר וקשה להשגה?

"אני תמיד ממליץ לאברך לא להוציא כמות גדולה של ספרים על אף שהמחיר הוא לא כל כך משנה מבחינת הכמות בהדפסת הספר. להיפך, כאשר מדפיסים מהדורה קטנה והיא זוכה ב"ה להצלחה ונגמרת בחנויות, יהיה לו סיפוק עצום על הצלחת המהדורה, מאשר לראות את הספר שוכב במחסן שנים".

 

כיצד אתה רואה את ההגדרה על העם היהודי כעם הספר?

"הרבצת תורה וקידוש ד׳ שאין כמוהו בעולם כולו".

 

"אבא לספר"

 

האם ההוצאה בראשותך מתמקדת בעולם הספר התורני בלבד או גם ספרי ביוגרפיות וספרי תוכן נוספים?

"אנו עוסקים עם כל סוגי הספרים. אני אישית אוהב מאוד ספרים תורניים למדניים, אולם כפי שציינתי אנו מתעסקים עם כולם: ספרי ביוגרפיה, ספרי היסטוריה, ספרי זיכרון ומכל המגוון הרחב שיש לעולם הספר להציע".

 

 

במה כרוכה עבודת הוצאת ספר, החל מעבודת עריכה, הגהה ועד להוצאתו לאור עולם.

"אנו נותנים הדרכה מלאה למחברים בנושא זה בפגישה מיוחדת במשרדי 'צוף' לפני תחילת העבודה על הספר".

 

מה מייחד את הוצאת צוף בתחום הזה?

"בשתי מילים: אבא לספר!"

 

לסיום, מסר לקוראי 'במה' ובפרט לאלה שמתעניינים בהוצאת ספר לאור.

"להשקיע ביצירה מושלמת, לא למהר ולא לבזבז על כך ממון רב מידי, ניתן היום להוציא לאור ספר במחיר טוב וליהנות מהסיפוק האישי של העשרת עולם הספר היהודי בחיבור תורני".

 

 

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן