איך לכתוב ספר ולשרוד כדי לספר?

איך לכתוב ספר | במה
איך לכתוב ספר | במה

בדומה ללמידת רכיבה על אופנים, כך גם הדרך הטובה ביותר ללמוד איך לכתוב ספר היא פשוט להתחיל.

עם זאת, כתיבת ספר, ויהיה הנושא קרוב לליבכם אשר יהיה, לא יכולה להתבצע סתם כך ביום אחד. כתיבת ספר דורשת מחויבות, התמדה והרבה עבודת הכנה, כפי שנסביר במדריך הבא.

איך מתחילים לכתוב ספר – כל מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול

החשוב ביותר בכל כתיבת ספר היא הנושא שלו. לכאורה נראה כי זהו הצעד הקל ביותר, לחשוב על רעיון, אולם למעשה זה אינו קל כפי שזה נראה.

יכול להיות שתנסו להתחמק מכך בתואנות שווא כמו למצוא את מקום הכתיבה המושלם או לקנות ניירות רבים ועוד, אולם סביר להניח כי יהיו אלו משימות אשר רק ייגזלו מזמנכם אך לא יובילו אתכם מהר יותר למטרה. מה שלא מספרים לנו על כתיבת ספרים הוא שגם לאחר החשיבה על הרעיון, הכתיבה דומה  למרתון ופחות לריצה קצרה.

יש לקחת בחשבון כי זהו תהליך ארוך, מורכב ומלא באתגרים וקשיים לאורכו.

איך מתחילים ספר – צעד אחר צעד

כדי להצליח לרוץ את "ריצת המרתון" הספרותית שלכם, יהיו מספר צעדים שתצטרכו לציית להם:

  • הקדישו זמן לכתיבה ואז התחילו לכתוב – גם אם אתם מרגישים כי אין לכם זמן מיוחד להקדיש לכך, התחילו מאותם זמנים אשר נראה לכאורה כי אינכם עושים בהם כלום. אם תצרפו זמנים אלו לאלו, תוכלו להתקדם בכתיבה.
  • חישבו כיצד אתם מעוניינים לכתוב את הספר ומאיזו נקודת מבט הוא ייכתב – לאחר שקבעתם את המאפיינים, הדמויות והעלילה הכללית, נסו להיות עקביים בסיפור ולקשור את כל הקצוות הפתוחים.
  • קיבעו מטרה ברורה לכל זמן כתיבה – אם תחשבו מראש מה אתם מעוניינים לכתוב בפעם הבאה, תוכלו לא רק להתקדם באמת בכתיבה אלא גם להרגיש כי התקדמתם.

איך לכתוב ספר טוב?

עליכם לדעת כי אין דרך אחת ויחידה לכתוב ספר טוב.

ישנם סופרים אשר אינם יודעים בתחילת הספר על כל תהפוכות העלילה שעוד יבואו בעוד שישנם אחרים אשר משרטטים את כל הדמויות וההתרחשויות השונות עוד לפני שכתבו מילה אחת. גם אם אתם לא יודעים לאיזה סוג אתם שייכים, ההמלצה היא פשוט לכתוב ולהרפות מכל רגש פרפקציוניסטי שתופס אותך.

סביר להניח שבמהלך הדרך תשנה את הכתוב כל כך הרבה, עד כי הטיוטות הראשונות אף לא ייחשבו.

כדאי גם לקרוא מאוד את ההדרכה איך כותבים ספר מבית טקסט רץ הוצאה לאור, שעושה עבודה מעולה בתחום!

טיפים מועילים לכתיבת ספר ראשון

אחד הטיפים הטובים ביותר לכתיבת ספר ראשון עוסק באותם זמנים אשר תוקעים את תהליך הכתיבה, כאשר אין השראה.

סופרים רבים מספרים כי מה שעזר להם לצאת ממצב זה היה להתקשר לחבר ולבקש דרך חשיבה אחרת, אך אפשר גם להתקשר לסופרים אחרים או לשאוב השראה מאנשים אהובים. השראה נוספת אפשר לקבל גם מקריאה של ספרים אחרים, בנושא בו בחרתם לכתוב או בנושאים אחרים.

כדאי לזכור שהשראה אינה העתקה, ולכן ככל שהיא עשירה יותר, כך הספר שתכתבו יהיה טוב ועמוק יותר.

איך להתחיל לכתוב ספר ולא להתייאש בתהליך

אחד הקשיים בתהליך כתיבת ספר הוא אורך הרוח והסבלנות שצריך לגייס לשם כך. כדי לא להתייאש, ישנם מספר טיפים שאולי יסייעו לכם:

  • כתבו כל יום ללא תירוצים.
  • כאשר אתם מרגישים תקועים, בלי יכולת לראות את המשך העלילה – קיפצו ישר לסוף הסיפור וכתבו אותו.
  • לאחר שכתבתם את סוף הסיפור, חזרו שוב למקום בו נתקעתם, מלאו את החורים שנוצרו בעלילה באופן קל וזריז יותר.

איך כותבים ספר שאנשים ירצו לקרוא?

תמיד צריך לשאוף שכמה שיותר אנשים ירצו ויהנו לקרוא את הספר שעל כתיבתו עמלתם זמן כה רב. כדי להצליח בכך, ודאו כי השפה בה כתבתם תקינה, בדקו אם יש חוסר עקביות בעלילה או במאפייני הדמויות, ודאו שניתן להזדהות עם הדמויות, נסו ליצור סיפור שאפשר להתחבר אליו ולחדד את הדיאלוגים הקיימים בו, ואל תהססו לפנות לאנשים שעל דעתם אתם סומכים, כדי לקבל פידבק אמיתי.

סיימתי לכתוב את הספר שלי – מה קורה לאחר מכן?

לאחר שכתב היד סופי ומתוקן, יהיה עליכם לכתוב את התקציר.

תקציר יוכל לשמש אתכם כאשר תפנו להוצאות האור השונות, וכאשר תרצו להציג את הספר לגופים השונים. כדאי לשלוח את כתב היד למספר חברות, בניסיון לעניין אותן בו ולהבין כיצד עליכם להמשיך הלאה על פי התשובות שתקבלו.

למה חשוב להסתייע בהוצאה לאור כשמחליטים לכתוב ספר?

חשוב לעשות ניסיון להוציא את הספר לאור באמצעות חברת הוצאה לאור מקצועית, שתוכל לטפל עבורכם בכל העבודה המקדימה, שיווק הספר לחנויות וביחצנות לקראת הוצאתו.

בהצלחה!

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן