מה עושים עכשיו – הספדו המרטיט של מרן הגר"ג אדלשטיין זצוק"ל על מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל

הרב גרשון ירחמיאל אדלשטיין

חסרה לנו ההשפעה, רבינו הגדול השפיע על כל הדור, על כל אחד ואחד הוא השפיע השפעה לטובה, השפעה של תורה, חיזוק בתורה, וחיזוק באמונה, הרבה מדרגות יש באמונה, וכן השפעה של מידות טובות, מעשים טובים בין אדם לחברו, שגם בזה יש הרבה מדרגות, והשפיע בזה על כל אחד ואחד מאיתנו.

זהו כלל ידוע, כשאדם גדול נמצא, הוא משפיע, גם בלי שידבר ישר עם כל אחד ואחד, וכך כתב החזון איש באיגרת (קו"א ח"ג סב) שבמקום שיש "בעל תורה אמיתי" השפעתו ניכרת, על כל הסביבה רואים את ההשפעה, וגם במקומות הרחוקים יש השפעה, אף שאין ההשפעה ניכרת, יש השפעה בפנימיות הלב גם על הרחוקים. פה בעירנו בני ברק זה מקום קרוב, ובודאי שהשפיע כאן השפעה ניכרת על כל אחד ואחד, ועכשיו חסרה לנו ההשפעה שהייתה.

אם כן עלינו להתבונן מה אנו צריכים לעשות עכשיו, וכיצד נוכל למלא את חסרון ההשפעה? כבר אמרו חז"ל (אבות א, יד) אם אין אני לי מי לי, וכל אחד צריך להתחזק בעצמו בדברים הצריכים חיזוק, כמו שאמרו (ברכות לב, ב) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הן, תורה, ומעשים טובים, תפילה, ודרך ארץ.

והחיזוק אינו דבר פשוט, כמו שכתב רש"י שם "שיתחזק אדם בהם תמיד ובכל כוחו", היינו שהחיזוק צריך להיות "תמיד" – בלי הפסק, ועל כל פנים לכל הפחות פעם ביום לעסוק בחיזוק, שאם אין זה בכל יום – זה לא תמיד, "ובכל כוחו" היינו עם כל הכוח הנפשי, בריכוז מלא, עם כל כוח המחשבה להתחזק, ראשית בתורה, ותפילה זה אמונה, ומעשים טובים זה מידות טובות, וזה לא פשוט, הרבה מדרגות יש בזה!

 

חיזוק על ידי קביעות יומית ללימוד המוסר

 

העצה היחידה היא סדר המוסר הקבוע בישיבות. יש מכתב ממרן החפץ חיים זצ"ל לראשי הישיבות (נדפס בספרו בית ישראל פ"ט) שכתב "ראוי ונחוץ לקבוע בכל הישיבות עת קבוע ללימוד המוסר בכל יום. וכן דיברתי עם גדולים, שהתנגדו מלפנים ללימוד המוסר בישיבות, ועתה הודו הכל כי כהיום נחוץ מאד לימוד המוסר, ובלא לימוד המוסר אין אנו בטוחים שתתקיים תורת השם ויראתו בלבנו. והן בני הישיבות, והן סתם בעלי בתים, צריכים לקבוע איזה זמן בכל יום ללימוד ספרי יראה", ע"כ.

הנה כי כן החפץ חיים כותב שכהיום – כבר בדורו של החפץ חיים – לימוד המוסר הוא דבר נחוץ וחיוני מאד, וזה ברור שאין עצה אחרת. לימוד המוסר הוא חיוב הכרחי, שיהיה סדר מוסר קבוע בכל יום, כמו שנהוג בישיבות, מחצית השעה הקבועה לפני תפילת מעריב, זהו חיוב גמור בשביל חיזוק האמונה וחיזוק בתורה ובמידות טובות, ובלי זה לא שייך חיזוק. אם אדם לא מתחזק ממילא הוא יורד, כמו שכתב הגר"א על הפסוק (משלי טו, כד) אורח חיים למעלה למשכיל וגו' שמי שאינו עולה הרי הוא יורד, כך המציאות.

לכן צריכים לדעת שאסור לזלזל בסדר המוסר שבישיבה, כי זהו הזמן היחידי שנותן את הכוח ואת ההשפעה של חיזוק לכל היום. וגם אלו שאינם תלמידי ישיבה, שאינם יכולים ללמוד בסדר המוסר הקבוע, כי הם בעלי משפחה, אף על פי כן צריכים למצוא זמן מיוחד בכל יום לעסוק בחיזוק בלימוד המוסר.

וכבר אמרו לי רבים שראו בעצמם כי לימוד המוסר נותן לא רק חיזוק, אלא גם חיים מאושרים, מי שיש לו קביעות ללמוד בספרי מוסר הוא מאושר, וגם בני ביתו מאושרים, כך המציאות, שאדם שחי עם חשבון וסדר מסודר, זה משפיע על כל המשפחה חיים מאושרים.

יהי רצון שכל אחד ואחד מאיתנו יזכה למלא את חובתו בעולמו לפי כוחו בעזרת השם!

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן