השושלת המשפחתית של מרן שר התורה שליט"א

כמעט כל שנה רבינו שליט"א חוזר ומביט בסוכה על התמונה עם שושלת משפחתו (ראה תמונה), מאוד מתפעל ואומר: "כל אלו שהיו בארץ ישראל הכרתי אותם, אבל בכללות כולם כאן היו גדולי ישראל".

לאור כך חשבנו לערוך סדרת מאמרים בע"ה לעמוד על השושלת המשפחתית של רבינו שליט"א, דבר היכול להביא בע"ה יראת שמים רבה ותועלת גדולה.

רבינו נקרא על שם אבי השושלת

 

אבי השושלת, הגאון רבי שמריהו יוסף קרליץ זצ"ל. לפני הכל, נפתח במעשה שהיה הקשור לשמו. כשנולד רבינו שליט"א (נכדו – בן ביתו), הבן הראשון במשפחתו, החליטו הוריו, רבינו הסטייפלער זיע"א והרבנית ע"ה, לקרוא לו על שם הסבא, השווער של הסטייפלער, רבי שמריהו יוסף.

בדרך לברית חשב הסטייפלער, מי יודע אם יהיה לי עוד בנים, כדאי לקרוא לילד גם על שם האבא, אביו של הסטייפלער, רבי חיים פרץ. אם כך מדובר בארבע שמות וזה לא פשוט, על כן אמר הסטייפלער, נוסיף את השם חיים, על שם אביו, כך יקראו לו שלוש שמות: שמריהו יוסף חיים.

לאחר הברית היה להסטייפלער מעט אי נעימות מהרבנית שהוסיף שם לתינוק בלא שהספיקו לדבר על כך קודם. לבסוף סיפר לה על כך. הרבנית הגיבה בשמחה כה גדולה ואמרה: אני כל כך שמחה, הייתי כל הזמן טרודה איך אקרא לו בשם אבא שלי, לא רציתי לומר את השם של אבי, עכשיו אוכל לקרא לו חיים, פתרת לי את הבעיה. כך נקרא הילד בשם חיים כפי שכל העולם מכיר ויודע.

בעניין זה נציין את מה שאמר לי רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל מספר פעמים, נתבונן ונראה שכל גדולי עולם שזכו למה שזכו היו מיוחדים בכיבוד אב ואם, והחל למנות: רבי חיים בריסקער אי אפשר לתאר איך כיבד את אביו ה'בית הלוי', הוא ממש רעד מפניו. גם החזון איש ומשפחתו כיבדו את ההורים באופן נפלא. החזו"א היה קורא לכל האחיינים שלו שנקראו בשם שמריהו יוסף על שם אביו, 'דער קליינער' (קטן), על מנת לא לקרא בשם של אביו.

 

החזו"א מתבטא על הייחוס המשפחתי

 

אבי השושלת, הגאון רבי שמריהו יוסף, אביו של מרן החזו"א, היה אב"ד קוסובה, חתנו של הגאון רבי שאול הלוי קצנלבוגן זצ"ל, שהיה אב"ד של קאברין וצאצא של בעל הפרדס, הגאון הצדיק המקובל רבי אריה לייב עפשטיין זצ"ל, אשר היה בדורו של הגאון מוילנא וחיבר את ספרי הפרדס וגם את הספר הידוע "אור השנים".

מעניין מאוד שמרן החזו"א על אף שלא היו רגילים לשמוע ממנו על הייחוס המשפחתי שהיה מצאצאי בעל הפרדס, פעם אחת התבטא ביידיש שהגר"א היה גדול בנגלה ובעל הפרדס בנסתר. הם חיו באותו הדור. בעל הפרדס אף זכה להסכמה מהגאון שזה דבר נדיר מאוד.

סיפור מעניין סיפר בנו הגדול של רבינו, הגאון רבי אברהם ישעיהו קניבסקי שליט"א, שכאשר נולד לו בנו בכורו, אמר לו רבינו שליט"א: "היה לנו סבא חשוב במשפחה שקראו לו רבי אריה לייב עפשטיין, כדאי שתקרא את הילד על שמו". ואכן כך קרא לבנו הגדול, אריה לייב.

רבינו שליט"א תמיד רגיל על לשונו בעת שמזכירים את בעל הפרדס: "זה הסבא שלנו".

 

"משמים ירחמו"

 

אשתו של רבי שמריהו יוסף, אמא של מלכות, אמו של מרנא החזו"א, קראו לה הרבנית ראשה לאה ע"ה. הייתה צדקת גדולה מאוד. היה חולי שפקד אותה בצעירותה ועוד לפני שהיו לה ילדים הזהירו אותה הרופאים שאסור לה להיות מעוברת וללדת ילדים. עד כדי כך שאביה, הגאון רבי שאול קצנלבוגן, הציע לחתנו רבי שמריהו יוסף שאין ברירה ויתגרש ממנה על מנת שיוכל להקים משפחה.

הרבנית הצדקנית ראשה לאה התבטאה על אזהרות הרופאים בזה הלשון: "לכך נוצרתי ומשמים ירחמו".

העולם אומר שלא רק ריחמו עליה, אלא ריחמו על כל כלל ישראל מהשבט שזכתה להקים. נולדו לה חמישה עשר ילדים והאריכה ימים כמעט עד גיל תשעים. למרבה הצער שישה מהם מתו ל"ע כשהיו קטנים, אבל נותרו תשעה והם האירו את העולם. נמנה אותם לפי הסדר:

בכור הבנים, הגאון רבי מאיר קרליץ זצ"ל, היה רבה של לכוביץ וחבר ועד הרבנים של וילנא. הבן השני היה מרן החזון איש זצ"ל רבן של ישראל, הבן השלישי שנספר עליו סיפורים נוראיים היה הגאון רבי איצל'ה זצ"ל הי"ד (שמו הראשון של הגאון רבי יצחק שאול קניבסקי שליט"T, בנו של רבינו שליט"א, נקרא על שמו), היה ממלא מקום אביו ברבנות קוסובה. הבן הצעיר היה הגאון רבי משה זצ"ל הי"ד, היה דומ"צ בוילנא.

היו להם חמישה חתנים. החתן הראשון, הגאון רבי שמואל אליהו קאהן זצ"ל הי"ד, היה רבה של העיירה אורטשה. החתן השני היה הגאון רבי שמואל גריינמן זצ"ל, מחשובי הרבנים בליטא. החתן השלישי היה הגאון רבי נחום מאיר קרליץ זצ"ל, אביו של מרן פוסק הדור הגר"נ קרליץ זצ"ל, הוא היה הרב של מישגולא. החתן הרביעי היה הגאון רבי אבא סוויאטיצקי זצ"ל הי"ד, שכיהן כאב"ד קוסובה וטיקטין והחתן החמישי היה רבן של ישראל מרן הסטייפלער זצ"ל, ה'קהילות יעקב'.

 

גמרא מהלכת

 

סיפר הגאון רבי שמריהו גריינמן זצ"ל שמרן החזו"א זיע"א התבטא בפניו על אביו ביידיש: "אבא היה גמרא מהלכת".

 

גדולי הדור נעמדו

 

פעם הלכה ברחוב בוילנא אמו של מרנא החזו"א, היה זה מספר שנים לאחר שבעלה שרבי שמריהו יוסף נפטר.

היא עברה על יד ספסל שבו ישבו רבותינו מרן הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל ומרן הגאון רבי שמעון שקופ זצ"ל. שניהם נעמדו ואמרו: "זה האמא של החזון איש, צריכים לעמוד בפניה".

 

מדוע זכתה

 

מספר פעמים שאלו את רבינו שליט"א במה זכתה סבתו, הרבנית ראשה לאה ע"ה, להקים כזה דור שהאיר את העולם?

אמר רבינו שליט"א שמרן ה"חפץ חיים" זיע"א כבר שאל שאלה זו את דודו הגדול, הגאון רבי מאיר קרליץ זצ"ל, במה זכו הוריו לכזה זרע צדיקים. אמר רבי מאיר ששאל על כך את האמא עצמה ואמרה: "אולי בזכות שהתנהגתי בצניעות יתירה ומעולם לא ראו קירות ביתי שערות ראשי".

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן