אמר ה"חפץ חיים" זיע"א: "יש דבר אחד שבו אפשר לפייס את הקב"ה"

עצות ועובדות מרבותינו לקראת יום הדין הבעל"ט

 

אנו מתקרבים ליום הקדוש ראש השנה, נתבונן בדברי הסבא קדישא החפץ חיים זיע"א.

בשיחת התעוררות עצומה שנשא לפני ראש השנה, אמר ה"חפץ חיים" הקדוש בין דבריו: "האדם בא לפני הקב"ה בערב ראש השנה ומשיח לפניו לבו, ואומר, אני בא אליך בערב ראש השנה ומבקש ממך שתסלח לי על כל עוונותיי ופשעי, והקב"ה יכול לענות, מדוע שאמחל לך? והרי כל השנה אתה דבוק בתאוות רעות ומתנהג נגד רצוני, למה שאמחל לך?

"אבל יש דבר אחד שבו אפשר לפייס את הקב"ה ולרצותו שימחל. אם אני מוותר לחברי שחטא כנגדי, מעביר על מידותיי, דן אותו לכף זכות ומוחל לו על כל הרעה שעשה לי ומרחיק את השנאה מלבי ואני מכניס בי אהבת ישראל, כי אז הדברים קל וחומר, אם אני בשר ודם קרוץ מחומר אני מוחל לחברי, אזי הקב"ה בוודאי צריך למחול לי. אם אני העברתי על מידותיי ודנתי לכף זכות והייתי רחמן באותה שעה, בוודאי אבי שבשמים הרחמן האמיתי תרחם עלי ותמחל לי על כל מה שחטאתי ופשעתי נגדך".

 

"למנוע דמעה מיותרת מאלמנה"

 

מסופר על הגה"צ רבי יוסף חיים זוננפלד זיע"א, ששנה אחת סמוך לראש השנה נפטר בפתאומיות בעל התפילה של בית הכנסת בו התפלל. בא גבאי בית הכנסת לרבי יוסף חיים, לשאול את מי לקחת לבעל תפילה?

השיב הרב שלא ידאג, העניין יסודר על ידו, בע"ה.

בראש השנה שלח רבי יוסף חיים לעמוד התפילה את בנו של בעל התפילה הקודם. הדבר הפתיע את המתפללים בהיות הבעל תפילה אבל על אביו ואסור היה לו להתפלל ביום טוב. כששאלוהו על כך, השיב רבה של ירושלים: "בעזרת הנשים עומדת אלמנתו השבורה של בעל התפילה הקודם, והנה אם היתה שומעת את קולו של יהודי אחר מתפלל, הייתה נשברת יותר, ועכשיו שבמקום את בעלה שמעה את בנה, זה הרגיע אותה במקצת, ומה לא עושים כדי למנוע דמעה מיותרת מאלמנה".

 

לא הלך לישון ובליבו קפידה

 

מסופר על הגאון רבי בן ציון אבא שאול זיע"א, שמימיו לא הלך לישון ובלבו קפידה על מישהו, מלבד פעם אחת שבמקרה ההוא קרה שאותו אדם שפגע בו לא צדק, אלא ידע שהוא צודק בטענות ובטרוניות שלו כלפיו, אבל כשהגיע לומר קריאת שמע שעל המיטה שאז אומרים הנני מוחל וסולח לכל מי שהכעיס והקניט אותי או חטא כנגדי, חשב בלבו לא לומר את התפילה הזו זה לא בא בחשבון, ואז ישב זמן רב עד שניקה מלבו כל טינה כלפי אותו אדם ואז אמר את התפילה כבכל יום.

ראוי לציין, בספר אור לציון פרק ט"ו דף ק"נ וז"ל: תשובה אין לומר הריני מוחל וסולח אם עדיין יש לו טינא על אדם מסוים וכל אותם הימים שעדיין לא הסיר טינא זו מליבו ידלג נוסח זה.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן