הסיפור עם כיפת הקטיפה שלבש מרן הגראי"ל שטינמן במטוס

הסיפור עם כיפת הקטיפה שלבש מרן הגראי"ל שטינמן במטוס

 

לכבוד פרשת משפטים נספר דבר נפלא בזהירות בבין אדם לחברו.

סיפר נכדו של רבינו הגראי"ל שטינמן זצ"ל, הגאון ר' יוסף ברלין שליט"א: יש הרבה לספר על המידות שלו, יש סיפור שחלק הטפל שלו ידוע והחלק הארי שלו משום מה לא מסופר. יש תמונות מפורסמות שלו שהוא חובש כיפה עם קטיפה, כולם מכירים אותו שלבש כיפה בלי קטיפה, ויש תמונות מטיסה אחת שלו מאמריקה לארץ שלבש כיפת קטיפה על הראש.

הסיפור שמאחורי זה, תחילת הסיפור ידוע, ועיקרו לא ידוע. תחילת הסיפור היה שיש מחמירים שלא לצאת בשבת ברה"ר עם שני כיסויים על הראש, ולכן לובשים או כיפה או כובע [כל מה שהזכרתי פה החומרות וההנהגות, זה לאו דווקא נחלת הכלל]. רבינו בשבת חשש לצאת בשני כיסויים, אז בדרך כלל בשבת היה הולך בכובע בלי כיפה, כדי שלא יצא עם שני כיסויים. פעם אחרונה שהיה באמריקה, הטיסה חזרה לארץ היתה במוצש"ק והוא היה בשבת כמה שעות עם כובע בלי כיפה, וכשיצא מהבית שכחו לקחת איתו את הכיפה.

הגיעו למטוס ומגלים שהוא עם כובע בלי כיפה, כל הטיסה זה מאוד לא נוח להיות שתים עשרה שעות עם כובע, צריכים לשים את הראש על הכיסא. משמים, לנכד ששהה איתו ביחד היה בתיק כיפה רזרבה, – זו הכיפה עם הקטיפה, הוא נתן לו את זה, שם את הכיפה והוריד את הכובע, וצילמו את זה. כולם מספרים את זה להראות על דקדוקי המצות כמה שנזהר מחשש הוצאה בשבת.

לא זה מה שהוא רצה שנלמד ממנו. נתפסים לחומרות רחוקות ועוזבים את העיקר. הסיפור האמיתי מאחורי הכיפה, באותה טיסה הוא הרים את היד כמה פעמים לכיוון הראש והחזירה ולא ידעו מה הוא רוצה. כשזה קרה כמה פעמים, הנכד אמר לו, "זיידא הכיפה נתונה לך במתנה". באותו רגע הוא היטיב את הכיפה על הראש, דהיינו הכיפה לא עמדה לו בצורה נוחה, אבל הוא רק שואל את הכיפה, זה לא שלו, הוא רק שואל, ושואל לא ממשמש בחפץ, הוא קיבל רשות לקחת כיפה, שם אותה על הראש ועזב אותה. לגעת בה הוא לא רצה, כיפה לא ניזוקת כל כך ממשמוש קל, להזיז אותה ממקום למקום על הראש, אבל גם שימוש קל כזה הוא לא רצה לעשות בכיפה שלא שלו.

ברגע שהוא אמר לו "הכיפה נתונה לך במתנה", עכשיו מצוין, אפשר להיטיב את הכיפה על הראש. כשהוא חזר הביתה, לקח את הכיפה שלו והחזיר את הכיפה לנכד במתנה.

זה המסר שצריך לקחת מהסיפור הזה הזהירות בממון של הזולת.

 

***

 

אנחנו לא אוחזים בדרגה הזאת לא למשש בכיפה שקבלתי בהשאלה, אבל לפחות קיבלנו חפץ בהשאלה, לא להזיק את זה בידיים, להיזהר על זה. בממון של הישיבה, מועל בהקדש זה חמור מאד, בחורים צריכים ליזהר לפעמים משתמשים בחפץ של הישיבה, בצורה לא זהירה בחשמל וכו'. כל מיני דברים שזה יוצא מגדר השימוש המותר, להיזהר מזה. וזה מה שלמדנו ממנו ומדרכיו.

 

צילום: שוקי לרר

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן