אפשר לתקן ואפשר לקלקל

סיפר רבי משולם שינקר זצ"ל, שפעם ליווה את מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל לניחום אבלים ושאלו אחד מן האבלים שאלה שיש להתבונן בה: כיצד דווקא בשבעת ימי האבלות שבהם הנפטר זקוק לכל כך הרבה זכויות ודברי תורה לא יכולים בניו ללמוד תורה ולהועיל לנשמת אביהם?

חשב על כך מרן הגרא"מ שך זצוק"ל במשך דקה ארוכה ואמר: "רואים מכאן שיש זמן שמיועד לעשיית חשבון הנפש!"

את המעשה המיוחד והמעורר הביא הגאון רבי מרדכי בונם זילברברג שליט"א, רבה של שכונת שיכון ה' בבני ברק וראש ישיבת "דרכי איש" ביד בנימין, שהוסיף במתק שפתיו:

"אנו נמצאים בעיצומו של חודש הרחמים והסליחות, הימים הללו הם ימי רצון, ימים שהקב"ה יורד אלינו ואומר רק תתקרבו ומיד תקבלו, 'דרשו ד' בהמצאו קראהו בהיותו קרוב'.

"כתוב בפסוק בפרשת נצבים 'כי המצוה הזאת לא רחוקה היא, ולא מעבר לים היא, אלא כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו'. יש כאן תמיהה: כאשר אדם רוצה לומר לחבירו כמה הדבר קרוב, הוא אומר לו, למשל, 'זה לא בקצה הבית, אלא ממש כאן ליד הכסא שלך' או 'זה לא בעיר אחרת אלא ממש כאן בעיר', אבל לומר כאלו קצוות, לעבור מהמקום הכי רחוק שהוא השמים, לפה והלב שהם המקומות הכי קרובים?!

"כיצד ניתן להבין שאנשים חושבים שהמצוה הזו נמצאת במקום הכי רחוק, והתורה באה לומר שלא רק שהיא לא נמצאת כה רחוק, אלא היא ממש כאן בפה ובלב?

"התשובה היא, כפי שהרמב"ן אומר, שהפסוק הזה מדבר על מצוות התשובה. במצוות התשובה, אם האדם מחליט להתחבר אליה ולדבוק בה, היא כל כך קרובה, זה ממש בפה ובלב. אבל אם האדם לא מנסה להתחבר, לא מנסה להתקרב, התשובה נראית לו במקום הכי רחוק שיש, ממש בשמים".

***

הוסיף וסיפר הגרמ"ב זילברברג שליט"א: "מספר פעמים אמרו לי יהודים שלא שמרו שבת והתחילו לשמור שבת, שלפני שהם התחילו לשמור שבת הם חשבו ששמירת השבת זה הדבר הכי קשה שיש בעולם, והיום שהם זכו לעבור את הגשר ולטעום מטעמה של שבת, הם לא מבינים כיצד ניתן לחיות ללא השבת. אם אתה חלק מזה, אתה לא מבין כיצד אפשר בלי זה, אבל אם אתה מנותק אתה חושב שזה בשמים.

"הימים הקדושים והטהורים הללו זה הזמן להתקשר ולהתחבר. אחד האדמו"רים היה אומר שאלול זה ראשי תיבות 'אפשר לתקן ואפשר לקלקל'… אפשר לתקן בקל, כי כל השערים פתוחים, וכל הלבבות מוכנים. אך אם האדם לא מנסה אפילו לעשות את הצעד הקטן ולהתקרב, אם הוא מאבד בידיים את ההזדמנות והקירבה הגדולה שניתנו לו, אזי התביעה והריחוק שלו הוא כפול ומכופל".

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן