מה יהיה השנה במירון? הרב שוינגר בראיון מיוחד

"אנחנו בימים כאלה לא ישנים, לא אוכלים, שוהים כמעט עשרים וארבע שעות באתר הרשב"י ופתאום דממה" * שלושת התרחישים אליהם נערכים במרכז הארצי ובמשטרה * ראיון עצוב ומפורט על אי-ההיערכות השנה לעלייה ההמונית לציון הרשב"י בל"ג בעומר
ציון הרשב"י בראשית ימי הקורונה. באדיבות מקומון הציבור החרדי בצפת 'ידיעון צפת'

הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי למקומות הקדושים, בימים כתיקונם היית יושב כעת בתוך חמ"ל מיוחד עם המשטרה בשיא ההיערכויות להילולא ההמונית והיית אמור בעצם לענות לי על השאלה כיצד אתה נערך לקטסטרופה התחבורתית בעלייה לציון… תאר לי מעט את ההרגשה שלך בימים אלו.

ציון הרשב"י בראשית ימי הקורונה. באדיבות מקומון הציבור החרדי בצפת 'ידיעון צפת'

"אכן, הרגשה מאוד מוזרה, הרגשה כואבת, אולם הכל נע סביב הצלת חיי אדם ולכן אם כל הצער שבדבר אתה מבין שבזה שאתה לא מארגן השנה את העליה ההמונית אתה מציל חיים של אנשים".

אין שום התארגנות במתחם הציון?

"מתארגנים ברמות שונות, כאשר השנה יהיו שתי הדלקות בלבד במתחם הציון, על-ידי כ"ק האדמו"ר מבאיאן שליט"א ושל הרבנים הספרדים, זהו גם דבר שמצריך היערכות מסוימת, אבל זו אכן הרגשה  מאוד מוזרה, הרגשה שקשה להסביר אותה.

"אנחנו בימים כאלה לא ישנים, לא אוכלים, שוהים כמעט עשרים וארבע שעות באתר הרשב"י בישיבות קדחתניות עם המשטרה ועם הנציגויות של החסידויות והקהילות, הכנסות האורחים, ארגוני ההצלה ומד"א, כל הארגונים השונים שמסייעים בעלייה ההמונית ופתאום דממה. אך אין מה לעשות, פיקוח נפש דוחה הכל, כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק וכעת המצב הוא לכתחילה שאסור אפילו לנסות ולשנות מההוראות".

היית בימים אלה באתר הציון?

"כן".

לשם מה בעצם?

"יש לנו ישיבות עם הגורמים הרלוונטיים ואנו נערכים לשלושה תרחישים שונים. התרחיש הראשון הוא המדובר כעת, בשתי הדלקות בלבד. תרחיש נוסף במידה וכן יאפשרו הדלקות נוספות. תרחיש שלישי במידה ויאפשרו לרבנים לעלות לציון להתפלל, ללא קשר להדלקות במתחם".

מתי נדע אם אכן יהיו שינויים בהחלטות בכל הנוגע לעלייה לציון בל"ג בעומר?

"אנו ממתינים להחלטת הממשלה שאמורה להחריג את אתר ציון הרשב"י כדוגמת הכותל המערבי. הרי היום אסור לצאת מהבתים למרחק העולה על 500 מטר, צריך תקנה ממשלתית מיוחדת לאפשר הגעה לציון".

מי מתנגד להחלטה לאפשר עליה לציון?

"המשטרה מתנגדת, גם משרד הבריאות אינו תומך בשלב זה. עד שלא בטוחים ששיטחו את העקומה מבחינת כמות ההדבקות והחולים, מסרבים לאפשר עליה לציון, חוששים מאוד מהאפשרות הזו".

האם האפשרות הזו נראית רלוונטית בימים אלו, בהם אף מתקבלים דיווחים על התעצמות אחוזי ההדבקות בערים שונות?

"אכן האפשרות הזו כפי הנראה ולמרבה הצער לא רלוונטית כנראה השנה. לפי הדיווחים שאני מקבל, יש כוונה להטיל סגר ביום ל"ג בעומר בכל הארץ".

נערכים לאפשרות של 'מסתננים', כאלו שיקשה עליהם שלא לבוא לציון הרשב"י בל"ג בעומר?…

"המשטרה לקחה את כל התרחישים בחשבון ותיערך בכוחות מתוגברים בכל רחבי ההר. מדברים על מאות שוטרים שיתפרסו במקום, על אף שלא אמורים השנה להגיע אנשים, אשר יחסמו את כל דרכי הגישה למקום".

מי כמוך יודע שהמוני בית ישראל מכל רחבי הארץ והתפוצות נושאים עיניהם ביום ל"ג בעומר אל התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי ולמקום ציונו, האם המרכז הארצי מארגן איזו חלופה זעירה ככל שתהיה עבור כלל הציבור?

"בהחלט, אנו אכן מודעים לכך וכואב לנו המצב. המרכז הארצי יערוך השנה שידור מיוחד במשך כל היממה של ל"ג בעומר ממתחם הציון, כאשר באמצעות השידור שלנו ניתן אף יהיה לבקש להניח פתקים לתפילה בציון הרשב"י על-ידי שליח של המרכז שישהה במקום".

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן