פרוכת של דמעות

את הסיפור היהודי הזה לא שמעתם מעולם.

בין 19 קרבנות פרעות תרפ"ט בעירנו צפת (הטמונים בחלקה מיוחדת הסמוכה לציון הרה"ק רבי לייב בעל הייסורים זיע"א) הייתה הנערה איילה מזרחי הי"ד. בת 18 בלבד הייתה. היא עלתה מפרס.

היא עמדה חודשים אחדים טרם חתונתה והשלימה את מלאכת הרקמה והתפירה כשהכינה מבחר מפות ומצעים כנדוניה לחתונתה. אולם לא ארכו הימים ולצערנו, כאמור, שכניה הערביים הפורעים גדעו את פתיל חייה במהלך ימי הביזה והטרור שקיימו ב-2,500 יהודי צפת, וזאת כאשר שהתה עם הבריטים ה"מגנים" במתחם הסראיה ומספר ישמעאלים פתחו באש לעברם.

האם הפצועה – מיאנה להינחם על האבדן הנורא. ימים רבים התאבלה עליה.

עד שביום מן הימים מצאה נחמה-פורתא. את כל מעשי הרקמה ושמלת הכלולות פרמה ותפרה מחדש כ… פרוכת לארון-הקודש, תיקים לספרי תורה ומפה לתיבת שליח-הציבור. כל אלה נתרמו לבית הכנסת 'שערי רחמים' הממוקם מעל הרובע הספרדי, בו הייתה אמורה להינשא במזל טוב. הפרוכת הוקדשה גם לזכר מר פאנוס כהן הי"ד, גם הוא מנרצחי הפרעות.

לאחר שהפרוכת בלתה מרוב שנים – הועברה לידי מוזיאון 'בית המאירי' הסמוך, שם היא מוצבת בחדר מופלא האוצר בתוכו מוצגים יהודיים עתיקים מצפת שלנו.

***

לצורך פרויקט מסוים ביקרתי שם השבוע (וכמו תמיד – אני רוצה שוב להודות על קבלת הפנים בסבר פנים יפות), ולמרות שזה ממש לא הביקור הראשון שלי במקום הצפתי-האותנטי (מומלץ לכל מטייל בצפת שרוצה לנשום מלוא-ריאותיו את צפת של לפני מאה שנה על שלל כלי בעלי המלאכה שלה, בניחוח הוד-קדומים), זו הפעם הראשונה ששמתי לב למוצג המיוחד הזה – שמבטא יותר מכל את הנחמה שמוצאת אימה יהודייה בפרידה פתאומית מבתה שנסתלקה לה בפתע-פתאום בגזירת עליון.

פרוכת בבית-הכנסת 'שערי רחמים'.

וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת (נשמה) בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ.

***

ומן הקודש אל הקודש.

בשבוע הקרוב יחול יום צום עשרה בטבת. בשונה מצומות אחרים, כאן הצום מסתיים ממש בראשיתו של סדר שני בישיבות ובכוללים, ולכן בכולל שנו בעיר העתיקה עשינו לעצמנו מנהג לשוב בהסעה כרגילה לסדר שני, כאשר לאחר תפילות מנחה וערבית, מוגשים לציבור שלל מטעמים (מרק ירקות טחון מהביל זו אופציה מצוינת בחסות הצינה הגלילית שכבר איתנו) לאחר סיום הצום, מה שמאפשר לימוד רענן גם לאחריו מבלי לאבד שעות של לימוד בכדי. אם יש מקומות שעדיין לא אימצו את הרעיון – אז זה בהחלט מומלץ, להגדיל תורה ולהאדירה.

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן