תעלומת המקווה העתיק

התעלומה הגדולה: האם נחשף המקווה העתיק בו טבל הרה"ק ה'באר מים חיים' זי"ע מידי ערב שבת?

 

את התיאור המופלא השופך אור יקרות על האווירה הייחודית שפשטה על צפת בערב שבת מלכתא בימי-קדם, רבים לבטח מכירים. מדובר בתיאור זיו-איקוניו של רועה החסידות הרה"ק ה'באר מים חיים' זי"ע, שהתגורר בערוב-ימיו בצפת: "ביום שישי ערב שבת קודש היה מנהגו של רבי חיים לילך לטבול בבית-המרחץ", נכתב באחד מהספרים, "ויושבי עירו היו מביטים אחריו כיצד קומתו צמחה עת יצא מבית המרחץ בדרכו אל בית הכנסת לקבלת שבת".

בידוע הוא, שתלמידיו ומקרוביו של רבי חיים העידו כי בשבת היה רבי חיים מוסיף לגובהו כמלוא קומת ראש והיה גבוה יותר מהרגיל בשאר ימות השבוע.

אין זה סוד גם בעיר הסוד, כי הרה"ק רבי חיים טירר זי"ע מטשרנוביץ היה מחבב חיבה עזה את שבת קודש נועם הנשמות, ואהבתו זו ניכרת מתוך חיבורו הגדול 'סידורו של שבת' בו הוא מביא חידושים ודרשות על מנת לעורר את הלומד בקדושת השבת ולהלהיב את נפשו בגודל מעלתה.

***

אלא שלאחרונה לחשו לי מכרים כי לכאורה נחשף אותו מקווה בו טבל הרה"ק זי"ע ועליו אפוא נסוב התיאור הנזכר. מדובר על… קרקעית אחד מבתי המדרשות המרכזיים בעיר העתיקה בצפת, כאשר מורד מדרגות מתוך ביהמ"ד מוביל לבית הטבילה הפינתי והצנוע. צעדתי לשם השבוע.

בחורים מלומדי המקום טוענים בפניי בעקשנות כי מדובר בבית הטבילה אליו ירד מידי ערב שבת מלכתא הרה"ק בעל ה'באר מים חיים' זי"ע. חובבי היסטוריה אף הוסיפו וטענו בפניי כי הבית בו התגורר לכאורה הרב מטשרנוביץ' נמצא לא-הרחק מכאן, וכמו כן המקום דנן היה מוכר לפני עשרות בשנים כ'בית מרחץ עירוני'.

בחור אחר מצביע על מקור מים שנמצא בפאתי ביהמ"ד, אשר לטענת אנשים מדובר בנביעה אותנטית של מי מעיין.

אם אכן התגלית נכונה והכל אירע ממש כאן – אין ספק שאין זה דבר של מה בכך.

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן