תופעה: ישיבות "הקיבוץ" שכובשות את עולם הישיבות

 

תופעה חדשה שצוברת תאוצה, בברכתם הנלהבת של גדולי ישראל וראשי הישיבות שליט"א. אם בעבר המקובל היה שבן ישיבה עולה לישיבה גדולה ונשאר ללמוד בה עד החתונה, היום ישנן 'ישיבות קיבוץ' מיוחדות אליהן עוברים בחורים רבים שמגיעים לשנות הקיבוץ בישיבה ומחפשים ישיבות ייעודיות שמתאימות בעיקר לגילאי הקיבוץ.

התופעה המעניינת הזו תופסת תאוצה בשנים האחרונות ובפרט בשנה האחרונה. מבדיקה שערכנו מתברר שגם טובי הבחורים בעולם הישיבות מבקשים לעיתים להחליף אווירה כדי לבנות את עצמם באופן פנימי וייחודי וגם אולי מעט לצאת מהשגרה שאופפת אותם בישיבתם.

 

מעטים מול רבים

 

ישיבות הקיבוץ הרבות שנפתחות ברחבי הארץ מציבות דגש עיקרי על אווירת לימוד ייחודית ודיבוק חברים שמאחד את בני החבורה. בחורים ששוחחנו עימם מספרים כי דווקא במקומות עם מספר בחורים מצומצם יש הצלחה והנאה יתרה מהלימוד ומהשהיה בישיבה.

בחור הלומד באחת מישיבות הקיבוץ המובילות (שמו המלא שמור במערכת), ואשר קודם לכן למד בישיבת פוניבז', מספר לנו: "פתאום אני מקבל ייחודיות במי שאני ומגלה דברים שלא הכרתי ביכולות שלי. אני מגיע לבית מדרש מתוך תחושה מרוממת ומחברת שאין מלים להסביר אותה למי שלא חש את זה".

לשאלתנו איך הוא מסתדר עם מעבר כה קיצוני ממקום של מאות בחורים ויותר, למקום של כמה עשרות בחורים? הוא מחדד: "אדרבה, דווקא בישיבת הקיבוץ יש יותר מקום לסברא שלי בבית מדרש, אתה יותר נוכח ומרגיש שהנוכחות שלך ממש משפיעה על הישיבה ולא נבלעת בין מאות בחורים".

 

הקשר עם ראשי הישיבה

 

נקודת ציון שחזרו עליה כל הבחורים שעימם דיברנו הייתה על הקשר המיוחד עם  ראשי הישיבה, ההופך להיות משמעותי ומשפיע. הם הטעימו זאת מכמה סיבות: א. כמות התלמידים יותר קטנה ומשכך יש יותר זמן לראשי הישיבות לשוחח ולבנות באופן אישי כל בחור ובחור. ב. השיחות והוועדים יותר מכוונים לבני אותו גיל ונוצרת יותר הבנה הדדית, כולם מתחברים אל הדברים ומושפעים מהם.

 

המעמד החברתי

 

אחד ההסברים שנתקלנו בהם במהלך הכנת הכתבה למצב שבחורים יוצאים ל"חיזוק" ונשארים בישיבה אליה הגיעו לחיזוק, משום שלפתע הם מגלים את עצמם יותר, בדגש על היכולות והכוחות שלא הכירו קודם לכן. הלימוד מגיע ממקום פנימי ועמוק יותר, הערכה והביטחון העצמי, המטרה ללמוד באווירה של משמעת עצמית ואחריות אישית וללון בהיכלה של תורה מתוך חשקת התורה ויראת שמים.

 

האם מצליחים יותר בישיבת "קיבוץ"

 

בשיחה עם אחד מראשי ישיבות הקיבוץ הוא פורס לפנינו תמונה מעניינת במיוחד על התופעה הנרחבת. לדבריו, ישנם כמה גורמים שהפכו את ישיבות הקיבוץ לכל כך נחשקות, בהם שתי סיבות מרכזיות.

א. הישיבות היום מונות מאות בחורים, דבר המשפיע בסוף על המעמד של הבחור בישיבה, דבר שבאופן טבעי בחור זקוק לו. ב. בעקבות הזמן המתמשך עד לתקופת השידוכים, ישנו פעמים רבות רצון להתחדשות ואווירה לימודית אחרת.

עוד הוא מוסיף: "צריך להבין כי לבסוף פערי הגילאים בישיבה גדולה הם מאוד משמעותיים. לפעמים הפרש של שש ושבע שנים בין תלמידי שיעור א' לתלמידי הקיבוץ מייצר תחושה שרובד והרמה של השיחות וההווי הישיבתי שתלמידי הקיבוץ זקוקים להם, הם משהו שיותר מדבר לרמה שלהם, וכמובן לבניה הייחודית שהם זקוקים לה, בעיקר בנושא השידוכים והמסתעף מזה".

 

שבע ישיבות קיבוץ חדשות!

 

מבדיקה ראשונית שערכנו הופתענו לגלות כי בעקבות הביקוש ההולך וגובר לישיבות הקיבוץ, רק לאחרונה נפתחו כשבע ישיבות קיבוץ חדשות במקומות שונים ברחבי הארץ!

"צריך לדעת להבחין בין ישיבות הקיבוץ", אומר לנו הרב שמואל (השם המלא שמור במערכת), רשם של אחת מישיבות הקיבוץ.

"צריך להבחין בין ישיבות קיבוץ שבחורים באים להיבנות ולעשות שטייגען, ובלא מעט מקומות אנחנו רואים שהבחורים נבנים יותר ואף מתמידים יותר, אלו כמובן ישיבות עם מסגרת מאוד ברורה מבחינת יראת שמים והתמדה, ותנאי הקבלה מאוד נוקשים וברורים. כך ב'ישיבת הקיבוץ בני ברק' המבוקשת מאוד, מיסודו של הגאון הגדול רבי שרגא שטינמן שליט"א, בראשות הרב הגאון רבי ישראל קדושים שליט"א, וכן ישיבתו של הרב הגאון רבי אריה בויאר שליט"א וישיבת קרית מלאכי בראשות הרב הגאון רבי יהודה עמית שליט"א ועוד כהנה, לבין ישיבות שמאפשרות יותר מרחב ופתיחות מסגרתית, כגון רישיונות, לבוש וכו', דברים שבישיבות הקיבוץ המוזכרות קודם לכן אלו דברים שאינם נוהגים ואינם מקובלים כלל ועיקר".

שאלנו את הרשם, האם ישנם ראשי ישיבות שמתנגדים לכך שתלמידיהם ילכו ללמוד בישיבות קיבוץ? לדבריו ישנם כאלה מסיבה מאוד ברורה: "כך זה הרגש הטבעי, אתה משקיע בבחור במשך שלוש שנים ופתאום הוא נעלם וממשיך הלאה. ברור שהרצון הוא לדאוג לישיבה שלך שלא יהיה סחף. אולם ישנם בחורים שזה ממש חיוני עבורם ההתרעננות הזאת, ההתחדשות והמעבר לישיבות קיבוץ. זו הסיבה שישיבות הקיבוץ מצליחות מאוד ובחורים רבים מבקשים לחוות את העלייה הרוחנית שלהם במסגרות נעלות וייחודיות אלו".

 

 

 

 

לימוד מתוך גדלות ורוממות

ביקור ב"ישיבת הקיבוץ בני ברק" מיסודו של הגאון הגדול רבי שרגא שטינמן שליט"א, בראשות הגר"י קדושים שליט"א

 

אחת מישיבות הקיבוץ שמובילה את הדגל של "ישיבות הקיבוץ" בייחודיותה, היא "ישיבת הקיבוץ בני ברק" הממוקמת ברחוב אנילביץ 10, מיסודו של הגאון הגדול רבי שרגא שטינמן שליט"א, בראשות הרב הגאון רבי ישראל קדושים שליט"א.

ישיבה זו שנוסדה אך לפני שנים ספורות, זוכה בסייעתא דשמיא להצלחה כבירה וראשי ישיבות מכל הארץ שולחים אליה את טובי תלמידיהם. התלמידים הלומדים בישיבה זו זוכים לעינו הפקוחה ולהכוונתו של הגאון הגדול ר"ש שטינמן שליט"א.

מבדיקה שערכנו מתברר כי טובי הבחורים בעולם הישיבות מידפקים על דלתי הישיבה לא רק בשל ההקפדה על רמתם הרוחנית של תלמידי הישיבה והסינון הקפדני בקבלה לישיבה, אלא בעיקר בשל העובדה שהדגש בישיבה הוא לימוד מתוך גדלות ורוממות האדם. אחד הדגשים שנוכחנו לראות בישיבה זו היא המשמעת העצמית שיש לבחורים והאווירה 'המחשמלת' השוררת בין בני הישיבה.

בני הישיבה מספרים על תחושת מיצוי ומצד שני על גילוי כוחות שלא הכירו בעבר בעת שהגיעו לישיבה זו. לדוגמה, מספר לנו אחד התלמידים: "חשקת התורה וההתמדה בסדרים היא בלתי ניתנת לתיאור, לראות בחורים לומדים עד השעות המאוחרות ובבוקר משכימים קודם זמן התפילה, הדברים הללו מעידים עדות ברורה על השאיפות הגבוהות של הבחורים".

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן