פרשת המזוזה הצפתית

בעקבות הנוהרים לצפון - סיור שטח מפתיע

זה קרה במוצאי שבת שעברה.

בית המזוזה שנפל בבית עזוב באחד מרחובות שכונות 'הדרום' – כפי שמכונות בצפת השכונות החרדיות – נלקח בדחילו על ידי שכנים שגרים בצמוד במטרה להשיבו למקומו.

אלא שבהיות והאות ש' לא הופיעה מחוץ לבית המזוזה ולא נודעה צורת העמדת הפרשיות במשקוף, נפתח בית המזוזה כדי לבחון את הפרשיות. אלא שלמרבה התדהמה הופתעו השכנים לגלות כי במקום "פרשיות" היה שם כתב יד שנכתב בשפה זרה על דף בצבע חום, בלוי ודהוי, שבתחילה היה נראה באמת כקלף.

מבדיקה שנערכה לאלתר עלה כי נכתב עליו, בין היתר: "ברוך אתה ד'… שתהיה בבית הזה ברכה והצלחה…" ועוד.

השכנים התעוררו לשאלת בדיקת המזוזות הנדרשת לפי ההלכה, אך אין ספק שקשה שלא להתרגש מהגחלת היהודית הלוחשת: גם יהודי תם שלא בדיוק מבין מה יש בתוך בית המזוזה – מכניס בתוכו איזה דף אישי בכתב ידו עם תפילה להצלחה של הבית.

כמו תוחב הוא פתק לכותל המערבי.

 

***

 

הסיפור הזה החזיר אותי לסיפור אחר, דומה, שאירע בבית הכנסת העתיק קאסוב הממוקם בטבורה של העיר העתיקה.

היה זה לפני מספר עשורים, אז בית הכנסת, לצערנו, עמד בשיממונו, לצד שלל חורבות עתיקות שלא היה להן דורש ומבקש. שכניו של בית הכנסת היו אמנים מסוגים שונים, וכך גם קרה שבהיכל בית הכנסת התגורר אמן ציור.

האיש היה נטול כל זיקה יהודית אך מידי בוקר עשה לו מנהג של קבע. פתח הוא את ארון הקודש הישן שעוד נותר על עמדו מימים ימימה ונישק את ספרי התורה שהיו בפנים. "בוקר טוב", הוא הפטיר לעברם, "אהובים שלי!".

הוא לא ידע מה יש בהם, אבל הנשמה היהודית שבקרבו לחשה לו שמדובר במשהו עם הילה של קדושה, משהו אחר. והוא הרגיש צורך לנשק באהבה גדולה את ספרי התורה הקדושים.

להקשיב לקול הנשמה היהודית העורגת – ופשוט לדמוע מהתרגשות.

     צילום-שי-ידאל-אל-פורת

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן