טשערנאביל פינת רבי סאסי: צפת מזווית שלא הכרתם

צפת – אין צורך לספר לכם – היא "עיר הבריאות". גדולי ישראל וצדיקי הדורות כמו מרנן החזון איש, האמרי חיים ועוד, ביקרו כאן בסמטאות העתיקות, כדי לפוש קמעא ולנשוף אוויר צלול מלוא הריאות.

איך מגדיר אותה את צפת ידידנו הישיש ר' פנחס זילברמן הי"ו? "צפת – השוויץ של ישראל". אווירה הצלול כשמן זית זך, משך אליה המוני קייטנים מכל רחבי העולם (אגב, יש כל-כך הרבה בתי-מלונות ברחוב ירושלים שהמבנה שלהם עודו עומד על תילו מיותם, כמו זה שצמוד ל'בנק קלינגר' ז"ל. בהזדמנות אולי נכתוב על כך).

אבל הייתי מבכר להתייחס בטור זה לבריאות מסוג אחר.

נדבר רגע על בית המדרש החדש 'זכרון יחיאל' דחסידי טשערנאביל שלא-מזמן חגג שנה להיווסדו.

מלבד היותו אבן שואבת לתושבי האזור מכל החוגים ללא יוצא מהכלל, תוך שהמציאות המשמחת גרמה שאף נפתח בו השבוע שיעור 'הדף היומי בשעה 6:15 בבוקר – בזמן שצפת נקייה וצחה כגשם ראשון של חורף השוטף את סמטאותיה – הרי שסיפורו של המקום בהחלט ראוי לציון.

מעל בית המדרש הממוקם ברחוב אנילביץ', מתגוררים שכנים חסידים וליטאים, ספרדים וגם דתיים-מסורתיים. כאלו הקובעים מקום תפילתם בבית הכנסת הגדול 'רבי סאסי' הסמוך.

כאשר עלה על הפרק הנושא לפתוח את ביהמ"ד החסידי, איש לא צייץ. הרעיון התקבל בברכה ואפילו בהתלהבות גדולה בקרב השכנים כ-ו-ל-ם. כולם כאחד יחד עטו כמוצא שלל רב על ההזמנות ליצור תוך שבועות אחדים מגדלור שיאיר בלהט חסידי את האזור כולו. ללא ספק מדובר בתופעה נדירה, כאשר החשש מהפרעות של 'יחסי שכנים' נאלם.

כיום, גם תושביה הליטאיים והספרדיים של שכונת 'הדר' שממול – רואים במקום הזה בית. מקום שמכיל את כל הגוונים מתוך אהבת ישראל גדולה ועילאית. בחום שבהחלט משתווה לזה שנשפך ממתקן המים המסוננים במקום.

ולמה אני מספר זאת?

כי צפת שלנו היא לא רק "עיר הבריאות" מבחינת מיקום. לא רק הנוף הבראשיתי של הכינרת והגולן הנשקף מבית הכנסת הנזכר הוא שמזכה אותה בתואר זה, כי אם גם ההסתכלות האנושית הבריאה. הלבבית. המכילה והתומכת. ישנה אווירה משפחתית באוויר. אווירה קולקטיבית שכזו שממוססת את ההבדל המצוי בין חוג כזה לאחר.

מראה שגרתי הוא לראות יהודי חסידי עטוי-שיראין מאחל 'שבת שלום' בנעימות ובטבעיות לחובש כיפה סרוגה בן עדות-המזרח – שאפילו אינו מכירו מאז ומקדם – שיצא מבית הכנסת 'רבי סאסי' הסמוך. האחווה הטבעית, הפשטות הכובשת – שולטים בכל.

ולפני פרידה ואפרופו בתי-כנסת חדשים בצפת שלנו: אם אני רוצה לתאר את ה"מהפכה" שחווה צפת, העיר החרדית הבאה, אינני יכול שלא להזכיר את בית המדרש החדש 'ביאלא' בראשות זקן האדמו"רים כ"ק מרן האדמו"ר שליט"א, שבנייתו הולכת ונחתמת. 

הבניין המרשים ועצום-המימדים, הממוקם ברחוב הרצל שבלב שכונת הדרום, מבטא את השינוי האדיר באוויר והאווירה שחווה הבירה החרדית בגליל (וטוב מראה עיניים, אז מצורפת תמונה). מידי פעם כאשר אני עובר שם, אני אחוז התפעמות לנוכח העוצמה והפאר. לראות את צפת שלנו שכבר נראית היום אחרת לגמרי מפעם. אווירת ה'היימיש' היהודית מורגשת מתמיד, בכל רחוב וסמטה.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן