המילון – כך תזהו "קודים" של הצפתיים

"יורד לדרום" – לא, לא מדובר כמובן על דרום הארץ. "שכונת הדרום" היא שם-קוד למרכז העיר דהיום, רחובות וייצמן, שפרינצק, לוחמי הגטאות והמסתעף, למעשה המעוז החרדי התוסס של צפת.

כאן נמצאים תלמודי תורה רבים של חסידויות שונות, כך נפתחו בשנים האחרונות שלל בתי מדרש חדשים כדוגמת: ביהמ"ד הגדול ביאלא; ביהמ"ד ערלוי; כאן תמצאו את ביהכ"נ לציבור בני התורה 'הרידב"ז', 'אוהל דב' ועוד ועוד. כאן, להבדיל, נמצאים מספר מרכזי קניות ומסחר גדולים, כדוגמת המרכז המסחרי 'רסקו' הממוקם בלב השכונה ובו שוכנים מספר מכובד של עסקים חרדיים.

"עולה לעיר" – "העיר" זה שם קוד לעיר העתיקה, או ליתר דיוק: רחוב ירושלים, הרחוב המרכזי של העיר בו מצוי נתח נכבד של עסקים ומסעדות. כיום, כמשתמע מהאמור לעיל, העסקים מבכרים לנדוד ל'שכונת הדרום', לשם נוהרים בני הציבור החרדי עד שכיום ניתן להצביע בוודאות כי רוב מוחץ מתושבי השכונה הגדולה נמנים על הציבור החרדי לשלל חוגיו ועדותיו.

"כיכר אגד" – הכיכר קיים, חברת 'אגד' כמעט וכבר לא. חברת 'נתיב-אקספרס' היא שמפעילה בשנים האחרונות את התחבורה הציבורית בצפת. הכיכר המדובר הוא הכיכר שליד "התחנה המרכזית" המוכרת במורד רחוב ירושלים, בכניסה לעיר העתיקה.

"הדירה נמצאת ליד הנס-קפה" – מדובר במפעל 'עלית' שנמצא ברחוב פרומצ'נקו ממול רחוב הנשיא וכעת אינו פעיל. המבנה הישן והאותנטי, שפעם-פעם נדף ממנו ריח קפה חריף שיוצר במקום, נותר על עמדו, יתום. זו למעשה הדרך התחבורתית הקלאסית לעיר העתיקה. ליד המבנה הזה יעברו כלל הקווים לעתיקה בעורקי התחבורה המרכזיים של צפת, בהם רחוב וויצמן.

"התחנה האחרונה" – שם קוד לתחנה שבמורד רחוב אצ"ל שבדרום העיר בסמוך לביהמ"ד 'פרי מגדים'. בימים עברו שימשה "תחנה אחרונה" של קו מסוים; אבל השם נשאר.

"הטיילת" – בצפת אמנם אין חוף, אבל טיילת בעיר התכלת יש ויש. מדובר על הירידה מרחוב קרן היסוד לעבר שכונת מאור חיים בסמוך לסמינר 'תומר דבורה' (שם, אגב, היה נוהג להתארח מידי 'בין הזמנים' ראש ישיבת מיר הגאון הגדול רבי נתן צבי פינקל זצוק"ל).

רחוב קרן היסוד כולו, המשקיף על הרי הגליל, שודרג ועבר שינוי פנים, כאשר הכביש רובד מחדש ופינות ישיבה מוקמו לאורך כל אורכו. פעם קראו לו "הכביש השחור", על שם העובדה כי בלילה, בשל בעיות במערכת התאורה, ידע עלטה מוחלטת. מסיבה זו, הצפתיים העדיפו שלא לעבור בו בשעות אלו.

המשך אי"ה יבוא.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן