מרן שר התורה: מה שלמדתי מהגאון מוילנא

בכל פעם אני מתפעל מחדש מההשתוקקות העצומה של רבינו הגדול שליט"א בעמלו בתורה, כל רצונו ומאוויו זה רק התורה הקדושה. לא מזמן שאל מישהו מבני הבית אם מרן שליט"א רוצה משהו. רבינו שליט"א אמר: "מה אני רוצה? לדעת את כל התורה כולה!"

באמצע הלילה התעורר רבינו שליט"א ואמר לבנו הגאון רבי יצחק שאול שליט"א, "אני רוצה לקום, אני רוצה לדעת את כל התורה כולה". צריך להבין איזו השתוקקות עצומה יש לרבינו שליט"א ללמוד וללמוד וללמוד.

באחד הימים אמר רבינו שליט"א לאחד מבני הבית, "תן לי ברכה". נבהל אותו אדם ואמר, "אני אתן ברכה לרבינו? על מה ברכה?" אמר לו מרן שליט"א, "שאדע את כל התורה כולה!"

משפט שהתבטא רבינו שליט"א בפני הגאון רבי משה שמעון גרליץ, אשר עשרות שנים מקושר עם רבינו שליט"א וסומך ידו עליו, כי בהיותו בחור צעיר למד את ספרי הגר"א ומהגר"א למד שאדם אם הוא רוצה הוא יכול להגיע לדרגה לדעת את כל התורה!

זה משפט שכל כך מתאים לרבינו שליט"א.

 

***

 

במשך השנים למד רבינו שליט"א עם בניו וחתניו עם כל אחד חלק אחר בתורה. סיפרו לי בנו הגאון רבי שלמה שליט"א, ראש ישיבת קרית מלך וחתנו הגאון רבי זליג ברוורמן שליט"א, ראש ישיבת סאדיגורה, אשר למדו עם רבינו שליט"א שולחן ערוך, שכאשר היה מגיע לביאור הגר"א, והרי הגאון זה כל התורה כולה, הכל חידות והכל מקורות, בכל סעיף מראה את כל המקורות של השו"ע, ולימוד זה היה ה'שעשוע' של רבינו שליט"א.

רבינו שליט"א לא הרשה להם לפתוח שום ספר וכל אות שקראו בביאור הגר"א פענח לבדו ואמר בעל פה את כל המקורות שהגאון מביא. "זה הממתק של רבינו", הגדיר לי אחד מהם. רבינו שליט"א לא הסכים שיפתחו שום ספר אלא פיענח לבד כל אות, מה כתוב ואיך מתקשר.

 

***

 

סיפר לי תלמיד חכם גדול שלמד עם רבינו שליט"א בחברותא שנים רבות, כי בהתחלה לא הבין מה קורה: כל תוספות שרבינו שליט"א למד עמו היה קורא עוד מילים שלא כתובות אצלו בגמרא. עד ששם לב שכל גמרא שתוספות מביא, רבינו שליט"א קורא את כל הגמרא בעל פה.

רבינו שליט"א אף הסביר לו שכאשר לומדים תוספות חייבים לראות כל גמרא שתוספות מביא בפנים, משתי סיבות: א. להבנה של תוספות. אין לדמות את ההבנה בתוספות כשרואים את הגמרא בפנים או לא. ב. בינתיים זוכים לרכוש עוד ידיעה בתורה כשזוכים לראות עוד גמרא.

 

***

 

העיד הגאון רבי משה שמעון גרליץ, שרבינו שליט"א סיפר לו שכאשר היה בחור צעיר, עוד בחיי דודו הגדול ורבו המובהק, רבן של ישראל מרן החזון איש זיע"א, הרגיש רבינו שליט"א כי לחלק של קידוש החודש הוא לא מספיק מתחבר ולכן השאיל ממרן החזון איש את הספר "ישועה לישראל" שגם מרן החזון איש עצמו נעזר בספר זה בלימוד הלכות קידוש החודש והספר הכניס אותו לעניינים הללו.

אלו היו המושגים של רבינו שליט"א. לימים אף חיבר את הספר "שקל הקודש" על קידוש החודש.

אי אפשר להבין כלל את המושגים בהם אוחז רבינו שליט"א ומלמד אותנו לדורות: מהגאון למד להגיע לדרגה לדעת את כל התורה כולה. מהחזון איש למד שבנושאים שפחות מרגישים חיבור אליהם, אם מתאמצים אפשר לדעת. המחייבים שרבינו שליט"א שם לעצמו בכל דבר הם נוראיים.

 

***

 

סיפר לי בנו הגאון רבי אברהם ישעיהו שליט"א, שבהיותו ילד חלה פעם בשפעת וגם רבינו שליט"א חלה בשפעת. "שכבתי ליד אבא וביקש ממני תביא את הספרים מכלול פתגמים ומאמרים ואמר לי להתחיל לקרא מהתחלה. הייתי קורא את הקטע ואבא היה אומר לו היכן כתוב. כך כסדר בלא לדלג על אף משפט ופרט. כל דבר היה אומר היכן כתוב. כאשר המקור היה מהזוהר הקדוש, היה אומר 'אולי זה זוהר'. כמובן שכל המקומות האלו אכן היה בזוהר הקדוש.

 

***

 

הזכרתי השבוע לבנו הגאון רבי יצחק שאול שליט"א, שכולם יודעים שבמשך כל השנים היו באים לשאול את רבינו שליט"א על דברי חז"ל מסוימים שמישהו מצא האם יש לזה מקור. לא פעם רבינו שליט"א היה מהרהר רגע ואומר: "לפנינו אין חז"ל כזה" ואכן לא היו מוצאים חז"ל כזה.

לאורך כל השנים רבינו שליט"א היה אומר שיש הרבה חז"לים שהראשונים מביאים. מדבריו אלו נלמד שכאשר היה אומר משפט כזה, "אין כזה חז"ל", אכן טובי המוחות והמחשבים לא היו מוצאים.

סיפר לי הרב אשר גריינמן שהיה מלווה את רבינו שליט"א פעמים רבות בהליכה ברגל לכולל חזון איש. פעם אחת כאשר החלו ללכת ברחוב נחמיה, ניגש אדם לרבינו שליט"א ושאלו על חז"ל מסוים היכן הוא כתוב.

רבינו שליט"א המשיך בהליכתו וכאשר הגיע לאיזור ת"ת תשב"ר, אמר, "בבלי אין". המשיך רבינו שליט"א בדרכו עד היכן שנמצא כיום ת"ת סערט ויז'ניץ ואמר, "בירושלמי אין". המשיך עוד כברת דרך ואמר, "אולי בתוספתא ומדרשי חז"ל" ולבסוף אמר שמקור הדברים בתיקוני זוהר ושם מצאו.

 

צילום: שוקי לרר

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן