מרן הגר"ח קניבסקי: מה לומר לציבור שמתחיל יבמות

מרן הגר"ח קניבסקי: מה לומר לציבור שמתחיל יבמות

דבר נפלא ממש בעניינא דיומא, לקראת תחילת לימוד מסכת יבמות על ידי כלל ישראל בלימוד הדף היומי, שמעתי מרבינו שליט"א.

שאלתי את רבינו שליט"א, מה לומר דבר חיזוק לציבור שאני אומר להם שיעור, לפני שמתחילים לימוד מסכת יבמות. אמר רבינו שליט"א: "יבמות זה לא קשה, זה מסכת יפה, יש בה רק קצת חשבונות".

לאחר מכן הוסיף לי רבינו שליט"א בחיוך: "נו, הרי הציבור שאתה אומר להם את השיעור הם הרי עושים חשבונות במשך היום"…

עוד אמר רבינו שליט"א: "אחרי הבר מצוה שלי, לפני שהלכתי ללמוד בישיבת לומז'א בפתח תקוה, אבא (מרן הסטייפלער זיע"א) אמר לי, 'עכשיו לומדים בישיבת בית יוסף יבמות, בוא תלמד אצלי'. למדתי את מסכת יבמות באותה שנה בישיבה וחזרתי על המסכת כמה פעמים ולא היה קשה וידעתי אותה טוב. אחרי זה אבא אמר לי, 'לא טוב שאתה נמצא ליד הבית' ושלח אותי ללמוד בפתח תקוה, שם הייתה גם ישיבה גדולה יותר".

ברבות השנים הגיע יהודי ת"ח לרבינו שליט"א וסיפר לו שלמד עמו יחד בישיבת בית יוסף והם למדו יחד במשך חצי שנה שלוש פעמים את כל מסכת יבמות!

 

"ימנע ממנו קשיים אחרים"

 

שאלו את רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, דברי חיזוק לפני לימוד מסכת יבמות. הגיב רבינו ואמר: "אין ספק שעל ידי הקשיים שיהיה לו בלימוד יבמות, ימנע ממנו קשיים אחרים בחיים".

לגופו של דבר, אמר רבינו זצוק"ל, "לימוד מסכת יבמות לא כל כך קשה, זה רק ענין של חשבון של קירבה משפחתית, וגם הקושי העיקרי נמצא ברש"י בדף ט' עמוד ב', אבל חוץ מזה שאר המסכת לא כל כך קשה".

 

לימוד יבמות בישיבה קטנה

 

בהזדמנות באו לשאול את רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, האם אפשר ללמוד מסכת יבמות בישיבה קטנה?

אמר רבינו, "העיקר שיהיה ברור למגיד שיעור. אם למגיד שיעור יהיה ברור, אז אפשר ללמוד את זה גם בישיבה קטנה".

 

 

הכל תלוי בהסבר הר"מים

 

פעם אחת באו לשאול את רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, על לימוד מסכת יבמות בישיבה גדולה שמיועדת לתלמידים יותר חלשים מהרגיל.

הגיב רבינו, "מה יבמות אחרת מכל המסכתות?! כל ההבדל זה רק ברש"י הארוך בדף ט' ע"ב. אם הר"מים יסבירו טוב – התלמידים יבינו. תנסו ותראו".

חזר ואמר רבינו: "אני תמיד טוען, אם יש ר"מ שמסביר דבר לבחור בן 15 שהוא בר הבנה והבחור לא מבין, זה סימן שלר"מ עצמו הדבר לא ברור".

 

שאלות של רבי חיים בריסקער

 

רבינו הגראי"ל אמר על עצמו, "אני כבר בילדותי למדתי מסכת יבמות עשרות פעמים". והוסיף לספר שאביו היה מכניסו בבריסק כשגרו בסמיכות למרן הרב מבריסק, להיבחן על ידו. "אני זוכר שהרב מבריסק בחן אותי על יבמות ועל גיטין, וביבמות הוא שאל אותי שאלות שאבא שלו רב' חיים שאל אותו כשהיה בן 12".

עוד סיפר רבינו, שכאשר רבי חיים בריסקער רצה ללמוד עם בנו יבמות, בנו פחד. הוא השיח את ליבו בפני דודתו שאביו רוצה ללמוד איתו יבמות והוא פוחד שזה קשה.

 

השאלה של הדיין בבריסק

 

כשרבינו הגראי"ל זצוק"ל היה בן 12 וחצי הוא למד מסכת יבמות. הגאון רבי שמחה זליג ריגר זצוק"ל, הדיין של בריסק, היה משפחה של רבינו והוא שאל את רבינו: "איפה יש ביבמות הלכה שקשורה לאורח חיים?"

הגראי"ל אמר: "התשובה נמצאת בדף מ' עמוד א'. כשהיינו ילדים היה מאכל שנקרא בייגל, היו מחלקים אותו לילדים שילכו לחיידר והיו חולטים אותו במים חמים ואחר כך היו אופים את זה בתנור, ויש שאלה גדולה אם מברכים על זה המוציא או מזונות, וביבמות דף מ' מבואר שדינו כמו פת ומברכים על זה המוציא ויוצאים בזה ידי חובת מצה בפסח".

 

דרשת בר מצווה על יבמות

 

סיפר רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, "כשעשיתי בר מצוה, באתי ל'אמרי משה', היה שם מנין בבית שלו ואמרתי דבר תורה על מסכת יבמות".

 

לימוד כל יבמות בשלושה חודשים

 

ידוע המעשה שיום אחד הגיע אדם מבוגר מאוד לרבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לבקש מחילה על סיפור שאירע לפני יותר משבעים שנה, כשהיו יחד בישיבת "אמרי משה" בבריסק.

אותו בחור חמד לצון להגראי"ל ושם לו במיטה בובה, מכיון שהגראי"ל נכנס ללמוד בישיבה בגיל צעיר מאוד. ראה אותו בחור שרבינו הגראי"ל לא נכנס בלילה לישון על מיטתו, במשך חודש שלם הבובה הייתה במיטה והגראי"ל אפילו לא הרגיש.

לא היה טעם להמשיך ולאחר חודש הוציא את הבובה ועתה הגיע לבקש מחילה מהגראי"ל.

אמר לו רבינו זצוק"ל כי אינו צריך מחילה משום שהוא לא זוכר כזה דבר. מה שכן זוכר, "אז הייתי בן 11 ולמדתי את כל מסכת יבמות ברציפות במשך שלושה חודשים".

ונסיים במעשה, רבינו אמר שהיה בישיבה למד יבמות ארבע פעמים. אחד החברותות שלו בישיבה סיפר כי עד היום הוא שומר את הגמרא מסכת יבמות שהיה לרבינו בישיבה, כתוב עליה בכריכה: התחלתי א' חשון, התחלתי א' כסליו, התחלתי א' טבת, התחלתי א שבט.

 

 

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן