ארבעת אלפים ש"ח בחודש, היתכן

שני אברכים יושבים יחדיו בספסל הלימודים בכולל, הנתונים שלהם דומים: אותו מספר ילדים, רמת הכנסות, הוצאות דיור שכירות או משכנתא, ובכל זאת האברך מימין מצליח כל חודש לשים בצד 2000 ש"ח (נשמע הרבה… עוד נלמד בהמשך שאת ההפקדות הגדולות ביותר בגמ"חים בציבור החרדי מפקידים דווקא אברכי הכולל, אך אין זה הנושא שלנו כעת) ואילו האברך משמאל חסרים לו כל חודש 2000 ש"ח אותם הוא 'משלם' בעזרת דחיית תשלומים בויזה או בצ'ק דחוי, או בהגדלת מסגרת / הלוואה מהבנק או הגמ"ח השכונתי. דרך אגב, ההבדל ביניהם הוא 4000 ש"ח!

חישוב מהיר מלמד על פער של 48,000 ש"ח בשנה, קרוב למיליון ש"ח ב-20 שנה! מה עומד מאחורי הפלא הזה?

 

***

 

ובכן, מתברר שכל החלטה כלכלית שלנו מורכבת ממגוון רב של שיקולים העומדים בקודקוד הקטן שלנו (העצום והבלתי נתפס שהקב"ה נתן לנו). חלקם רציונליים, הגיוניים, כמו 1+1 = 2, אך חלקם ואפילו רובם נובעים משיקולים אחרים לגמרי. קורים לזה בשפה המקצועית: 'כלכלה התנהגותית'.

כלכלה התנהגותית כשמה כן היא: מורכבת מאירועים שעברנו בעבר, ההורים שלנו, חשיבה כזו או אחרת, רגשות, סביבה ועוד.

היום נלמד על אחד מהתובנות החזקות ביותר בכלכלה התנהגותית: 'מלאי מגדיל שימוש'. רוצים דוגמה? בבקשה, אפילו כמה… נתחיל עם דבר שאינו מהתחום הכלכלי.

בימי שישי החורפיים, זמן הדלקת נרות שבת בסביבות השעה ארבע אחה"צ. בסופו של דבר עם מעט או הרבה לחץ אנו מצליחים בסייעתא דשמיא להיכנס לשבת בזמן. אין ברירה, יש גבולות מאוד ברורים שנתנה לנו התורה הקדושה!

והנה, בשבתות הקיץ שאנחנו בעיצומן, השבת נכנסת אחרי השעה שבע בערב. נוסף לנו עוד מלאי של שלוש שעות! וראו זה פלא, רבים מאתנו נמצאים באותו לחץ של הדקות האחרונות למרות מאות הדקות שנוספו.

אחד המשפטים המדהימים שאני פוגש בפגישות ליווי כלכלי: "בכל פעם שאני מגדיל את מסגרת האשראי בבנק, בסופו של חודש, אני מוצא את עצמי מנצל את המסגרת עד הקצה, אתה יכול להסביר לי?".

זה גם מה שמסביר את העובדה לפיה אנשים שיצאו לעמול לפרנסתם, כמובן בהכוונת רבותיהם, ומכניסים לכאורה יותר כסף, כשמחליפים איתם כמה מילים הם מספרים שבדיוק הפוך, ככל שהם הגדילו הכנסות כך היו יותר הוצאות… (אגב, רבים חזרו לכולל לאחר שעברו תהליכי שינוי כלכליים…).

בטורים הבאים נלמד בסייעתא דשמיא לעומק מה עומד מאחורי הרעיון הזה ואיך מתמודדים עם התובנות הללו.

 

לתגובות ולהתייעצות:

ישראל גוטמן 052-7613-606 | דוא"ל: yg0527613606@gmail.com

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן