הצצה נוסטלגית נדירה: מלונות של פעם

אלפי נופשים ממלאים את הצפון על כל יישוביו, מהרי הגולן ועד סמטאות העיר העתיקה בצפת ושכונות הדרום החרדיות.

זה הזמן להכיר את צפת שלא הכרתם: המלונות הרבים שהרוו את העיר העתיקה. כן, עדיין השלטים נשארו, צריך רק לפקוח עיניים סקרניות.

 

"נווה קיט מקסים"

 

בעזרת ידידי יליד ואיש צפת, מ"מ ראש העיר ר' שלמה חדד, הצלחנו לאתר שלל פרסומים אותנטיים המעוררים פרץ של נוסטלגיה לימים שהיו ואינם. ימים שבהם הילד שלמה חדד היה סוחב מזוודות לקייטנים מהתחנה המרכזית של אגד (מזמן כבר עברנו ל'נתיב אקספרס'…) בעד כמה לירות לרפואה.

ובכן, הנה כמה ציטטות מעניינות במיוחד של שלושה מלונות בצפת. מוזמנים לטעום ולחוות את הפעם הישן והטוב.

את מלון 'רקפת' (ז"ל) שברחוב האר"י – כולנו מכירים. כיום, הוא משמש ישיבה גדולה בעיר בראשות הגה"ח רבי יוסף יצחק ווילישאנסקי שליט"א.

הנה הצצה זעירה ונוסטלגית לפרסומת של המלון שמופיעה בכתביו של הסופר ישעיהו עשני ('בא עמי לצפת' – צפת תשכ"ו): "מלון 'רקפת' – נווה קיט מקסים – החדיש ביותר, הנאה ביותר והמקובל ביותר – לשירותך".

רוצים עוד טעימה? בבקשה: "פנסיון בית ארז – נווה קיט שליו המשקיף על הכינרת. בנייה חדישה ומודרנית. גן, עצי נוי ופרחים. נהדר".

 

בית המלון שהוסב למבנה העירייה

 

ועוד משהו:

האם ידעתם שהמבנה הישן והמט-ליפול בעל המרפסות הזעירות והתכולות שמשרת כיום את עיריית צפת הוא בכלל מלון לשעבר? מסתבר שלא.

ובכן, מלון 'מצפור' – אשר נמצא ממול המדרגות המובילות ל'מצודה', הוקם בשנות התש"כ ושירת קייטנים רבים. כעבור עשרים שנה הוא נסגר בשל קשיים כלכליים שהעיבו על פעילותו.

הנה הצצה נוסטלגית לפרסום רשמי של המלון שבתוככי "השוויץ של ישראל", אף הוא מופיע בכתביו של הסופר ישעיהו עשני ('בא עמי לצפת' – צפת תשכ"ו):

"לחופש ולדרור – מלון מצפור", מכריזה הכותרת, ליד תמונת המבנה, המוכר לנו כל-כך.

וכך מציג המלון את עצמו: "מלון מצפור – הוא המלון החדיש ביותר בצפת, עיר הקיט העתיקה, הציורית הנפלאה. המלון שוכן מול נוף הרים נהדר ומצויד בשכלולים ובשירותים על רמה בין-לאומית גבוהה. מלון מצפור כולל חמישים חדרים זוגיים, כל אחד עם אמבטיה ומקלחת וטלפון. מטבח כשר מעולה". על החתום: "המנהל הכללי אברהם זילברמן".

 

"גן נהדר, עצים בני אלפיים שנה"

 

מלון הרצליה, לעומתם, מציע סגנון אחר בעליל של נופש. תקשיבו טוב: "מלון הרצליה – בית פרל, קיים למעלה מארבעים שנה. משרת את אורחיו לשביעות רצון כולם. אווירה משפחתית ובית פתוח לכל". וזה עוד לא הכל, כמובן: "גן נהדר, עצים בני אלפיים שנה. נוחיות ושרות על הרמה הגבוהה ביותר". המלון התהדר בהשגחת רבנות צפת והגליל בראשות רב העיר הגרא"ש קפלן זצ"ל.

זוהי הצצה מזערית לניחוח של פעם, ניחוח שהדיף הרבה פשטות והרבה אמת. לא היה צריך המון רעשים וצלצולים כדי ליהנות מהנופש המתוק הזה. "יחליפו כח", כפשוטו, בלי הרבה יומרות. חוויה גלילית שעדיין אפשר לטעום הימנה גם בימים הללו.

לפרפרת מצורפת בזאת תמונה נדירה בפרסום ראשון של מרן ראש הישיבה הגאון רבי שמואל רוזובסקי זצוק"ל, בין הררי מירון, בימים בהם נפש בצפת. התודות להרב יצחק ברקוביץ על מסירת התמונה בה – בצד השמאלי – מופיע אביו הגאון המופלא רבי יעקב זצ"ל, ראש כולל ספינקא, שנלב"ע בתאונה הטראגית המפורסמת בשיבתו מלוויית קדוש ישראל ה"בבא סאלי" זיע"א.

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן