"החיים השתנו מקצה לקצה; פתחתי חמ"ל בבית"

צומת העצבים המרכזי בימים אלה, מלאך החסד הרב משה שלזינגר, מנהל השיווק של קופ"ח "מכבי" בראיון אישי מרתק

"אתה תופס אותי כרגע באמצע מקרה מרגש של סיוע לאמא שלא ראתה זה חודש ימים את תינוקה מאז רגע היוולדו, מאחר והיא חולת קורונה. אתה יודע מה זה? לבכות מכזה סיפור, לא ייאמן מה הנגיף הארור הזה מחולל", כך נפתח הריאיון המרגש עם איש החסד, הרב משה שלזינגר, מנהל השיווק של קו"ח "מכבי", אשר כל עולמו וחייו סובבים סביב העזרה והסיוע לזולת, וכיום הוא נמצא בצומת העצבים המרכזי של נגיף הקורונה בסיוע להמוני בית ישראל.

"לפני כשעה", הוא מוסיף ומספר, "התקשרה אלי מחנכת מאוד גדולה ובכתה בטלפון. "משה רבינו עלה לשמים ארבעים יום, הוא היה במחיצה של הקב"ה, לא נעים לי שאני בוכה בטלפון, בעלי סגור ארבעים יום בחדר בגלל הקורונה והבדיקות יוצאות פעם חיובי ופעם שלילי. זה משהו נורא המציאות שחולל כאן נגיף הקורונה, אנשים אינם מודעים עד כמה הטרגדיה גדולה".

"כמעט לא ישן בלילה"

ר' משה, אתה יכול לתאר לי את סדר יומך בימים אלה?

"אני כמעט ולא ישן בלילה, מאז פרץ הנגיף הארור לחיינו. עשרים שעות ביממה אני מתעסק בעיקר בפניות בנוגע לקורונה. אנשים לא מבינים באיזו צומת דרכים אתה יושב כשאתה מקבל כל יום המוני פניות. אני לא יכול לתאר לך את המצב, הילדים בבית סידרו לי חמ"ל בחצר, אני שוהה שם ללא הפוגה ומטפל בטלפון בפניה אחרי פניה, המציאות הזויה לחלוטין.

לפחות בשבת יש לך מעט זמן לנוח…

"אתה לא מתכוון ברצינות… אתן לך דוגמא קטנה מיום טוב ראשון של פסח. אמא נסערת דופקת בדלת הבית, אנחנו באמצע סעודת החג והיא כולה רועדת מפחד. מתברר שיש לה בן שאינו בקו הבריאות ואין ספק שלפי כל התסמינים הוא נדבק בקורונה. היא הייתה בהיסטריה גדולה. דבר ראשון הרגעתי אותה ומיד רצתי לבית להזמין אמבולנס, לקחו את הילד לבדיקות והתברר שאכן הוא נדבק בנגיף וכמובן דאגתי כמיטב יכולתי לטיפול הולם עבור הילד הזה, כמו בשאר המקרים.

"כך גם כמחצית השעה לפני שבת אני שם לב לפתע בהודעה דחופה שקיבלתי מוקדם יותר מאישיות בכירה בממשלה, אך לא שמתי לב להודעה. בשלב זה הוא כבר לא היה זמין אך מיד בצאת השבת התקשר שוב לבעיה דחופה עם הילד. העליתי דמות בכירה ב'מכבי' וב"ה סודרה הבעיה. לאחר שהבעיה טופלה, אמר לי הבכיר ב'מכבי', 'איזה כיף לך שיש לך שבת'. סיפרתי לו שבהלכות פיקוח נפש אנחנו מחמירים בשבת ואני מהווה כתובת גם בשבת, אין באפשרותי להתנתק, מדובר על שאלות של פיקוח נפש, שאלות של אנשים של"ע מדברים על סכנת חיים".

"רצתי לבתיהם של רבני העיר"

במקום שאתה נמצא ואליו מתנקזות המוני הפניות מעמך בית ישראל כל היום, מה אתה רואה על ההתמודדות עם נגיף הקורונה שהשתלט על העולם, דברים שאנשים אינם מודעים אליהם?

"אנו נמצאים במצב של פיקוח נפש ואנשים פשוט לא יודעים עד כמה המצב הוא שברירי. לפני כחודש ימים הייתה הדבקה בסניף חזון איש בבני ברק. שעה לפני שבת אני מקבל טלפון מנהלת 'מכבי' שכפי הנראה היו מקרי הידבקויות רבים בסניף וצריך לטפל בזה בדחיפות.

"שבת מתקרבת ולא ידעתי מה לעשות. התחלתי לטפל במהירות ובלחץ זמן בכל מה שאפשר והגיעה השקיעה. רצתי מהר אל הגאון רבי מאיר קסלר שליט"א, אך לא השגתי אותו. רצתי מיד אל הגאון רבי משה מרדכי קארפ שליט"א, הוא בדיוק סיים את קבלת שבת, באותה עת עוד היה מותר להתפלל בבית הכנסת במניין מצומצם, ולאחר כמה שאלות ששאל אותי הוא פסק שאם משרד הבריאות אמר לי שהנושא מטופל דרך הנכרי אני לא צריך לטפל בשבת. בדרך חזור שמעתי את הרב קסלר בתפילת קבלת שבת ונכנסתי לשאול אותו. הוא ענה לי את אותה התשובה כמו הרב קארפ ואכן לאחר שבת התברר שלא היה צורך בפעילות שלי בנושא בשבת. הרב קסלר התקשר במוצאי שבת לברר על האירוע ואמרתי לו שהרב ניבא נכון והנושא טופל על-ידי משרד הבריאות.

"לפתע הפתיע אותי הרב קסלר עם השאלה הבאה: האם אתה מסוגל להיענות לבקשה שאומר כעת? נדרכתי מהי הבקשה. "לאור המצב הקשה שנמצא לפנינו, בוא נסגור את בית הכנסת 'היכל יצחק', זה סכנת נפשות" (בית הכנסת המרכזי 'היכל יצחק' – השטיבלעך המרכזיים של מודיעין עילית, הוקם ע"י הרב משה שלזינגר, ע"ש אביו הגאון רבי יצחק שלזינגר זצ"ל).

"באותה עת טרם החלו בסגירת בתי הכנסת וכאן הייתי הנחשון בנושא זה והתברר שהמקרה הזה הציל רבים ממקרי הידבקויות חלילה. הרב קסלר ביקש ממני להזמין את ועד בית הכנסת והגדיר זאת כ"פצצת אטום". אנשים לא מבינים שהם מתארחים ושוהים אחד על יד השני, בסופרים ובחנויות, ליד בתי הכנסת ומדביקים אנשים אחרים. אדם חושב שהוא בריא ולמעשה הוא חולה בגוף עם הנגיף וממש חב לאחריני. כפי שאדם מסתובב עם סכין וכביכול אינו פוגע באדם. אנשים צריכים להבין שזה לא משחק ילדים".

"הפניות ה'שגרתיות'"

הרב שלזינגר, אתה מתעסק בכל כך הרבה תחומים ונושאים במסגרת התפקיד שלך, עד כמה הקורונה תופס מקום על פני שאר הנושאים?

"אתה לא מבין, זו מציאות אחרת לחלוטין, דיברתי עם ידידי הרב יוסף ליפשיץ על כך שאי אפשר לטפל פתאום בשגרה היומיות והוא אמר לי את אותן מילים: רוב היום אני סביב הקורונה. מלבד הסיוע והטיפול עצמו, עצם ההרגעה שמעניקים לאנשים שכל כך לחוצים בימים אלו, אנשים מתקשרים עם בכיות לטלפון.

"הכל נכנס למציאות אחרת ולפרופורציות אחרות. לפעמים אתה מגיע למצבים שגם כבר קשה לך ואתה נשבר ובוכה יחד עם האנשים בטלפון, ועדיין אני לא מדבר על סבים שרוצים ללכת לבריתות ולא יכולים ללכת ועוד ועוד מקרים קשים ושוברי לב".

לאן אתה רואה שהסיפור הזה מתקדם?

"לצערי אני לא רואה שהסיפור הזה נגמר כל כך מהר".

מה לגבי הפניות ה"שגרתיות" שאתה מקבל ביום-יום לטיפול בחולים וניתוחים וכדומה, האם חלה ירידה בבקשות?

"אמנם הקורונה תופס את מרבית שעות היום, אבל מסתבר שהנגיף גורר בנוסף קשיים רבס. כך לדוגמא טיפלתי רק היום בחולה שהמתין בדחיפות לניתוח ולפתע עלה חשד לקורונה ולכן בית החולים רצה לדחות את הניתוח והייתי צריך להפוך את העולם שיערכו לו בדיקה מהירה ולאחר מכן להפוך שוב את העולם שיקבל תוצאה מיידית ובמקביל לדאוג עם בית החולים שלא לבטל לו את הניתוח. הפניות נוגעות בכל כך הרבה תחומים, התפקיד שלי לעזור לאנשים להגיע לרוגע ולשלווה.

"אמר לי היום מנכ"ל 'עזר מציון' הרב חיים פרוינד, אתה לא יודע איזה תסכול יש לאנשים שממתינים לתוצאות הבדיקות, הם מטפסים על הקיר, חייבים לעזור להם. הלב נקרע וצריך הרבה כוחות נפש והרבה תמיכה. חול המועד פסח לא הייתה לי דקה מנוחה, בקשה רודפת בקשה והן רבות ומגוונות וכוללות עזרה למקרים קשים של חולי נפשי ולמשפחות שאין להם בבית מה לאכול בשבת.

"ילדים אינם יכולים ללכת להוריהם המבוגרים בגלל הסכנה ואתה נקרע מסיפור לסיפור. מצד שני אתה יודע שכעת אתה בשליחות שהקב"ה שם אותך בצומת של נגיף שלא מבינים מהו וצריך לתת את הלב והנשמה לאנשים ברגעי האמת ולאו דווקא חברי מכבי. כל מתאמי קשרי הקהילה של 'מכבי' עושים מעל ומעבר למען הכלל. אני מגדיר אותם כמלאכים של חסד המוסרים עצמם באכפתיות וחמלה למען הציבור.

יוזמת חסד אדירה עם 'עזר מציון' והרשויות המקומיות

איך אתה רואה את תפקידך בימים אלו?

העולם השתנה לגמרי, אנו עוסקים בשאלות של חיים ומוות ושאלות קשות ביותר. התפקיד שלי הוא מנהל שיווק למגזר החרדי, אולם שיווק ושירות הוא היינו הך. התחום שלי פחות בשירות ויותר שיווקי ובימים האלה אני מוצא את עצמי כולי בשירות למען הקהילה 24/7. הקב"ה הושיב אותי במקום הזה ובתקופה הזו השליחות שלי לעזור לאנשים ברגעי האמת מתוך חמלה ואכפתיות וחשוב לי להדגיש שוב את כל העבודה של מתאמי קשרי הקהילה שאינם נחים לרגע, אם בבתי מלון בירושלים, במלון לביא וניר עציון ושיתוף הפעולה האדיר בין 'מכבי' ל'עזר מציון' בחלוקת תרופות בכל הארץ, אנשים זקנים, ערירים ובודדים שפתאום דופקים להם בדלת ומביאים להם תרופה ומנה חמה ובגד שהילדים רוצים לשלוח ואינם יכולים, הם מביאים זאת לנקודת האיסוף של 'עזר מציון' ומתנדבי 'מחוברים לחיים' מביאים אל הכתובות הנדרשות.

"עשינו מהלך מדהים עם 'עזר מציון'", מסיים הרב שלזינגר את הראיון המרתק בעוד רעיון של חסד שזורם בדמו: "כל פניה שמגיעה למוקד העירוני של 106 בכל ערי הצפון עוברת למוקד של 'עזר מציון' ו'מכבי' יחד, יש לנו רכב שמסתובב בכל הערים בצפון והמתאמים מחלקים תרופות ובגדים לילדים ולהורים, אוכל חם לאנשים בודדים, קשישים וחולים, דברים מרגשים, לא יאומן כמה חסד ושפע יש בימים אלה וזה לימוד זכות הגדול ביותר על עם ישראל".

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן