מיוחד: שו"ת חינוך נדיר ממרן הגר"ש שטינמן שליט"א

"צורת החינוך המתאימה לדור שלנו, עיקרה הוא אהבה וביטחון שצריך לתת לתלמידים", כך עורר מרן הגאון רבי שרגא שטינמן שליט"א, ראש ישיבות 'ארחות תורה' וחבר מועצגה"ת, בפני עשרות אנשי חינוך ומרצים של 'אחיה' המרכז להכשרת מורים, אשר התכנסו ליום עיון מיוחד. בשיאו של יום העיון העיון נמסר משא הדרכה והכוונה ממרן שליט"א, אשר אף השיב לשאלותיהם של אנשי החינוך.

בדבריו סיפר ראש הישיבה שליט"א, כי "בדורות שעברו נהגו בקשיחות לעתים עם הילדים והתלמידים, אבל כיום מקובל מגדולי ישראל שהדרך הזו לא ראויה".

לאחר משא הדרכה מיוחד השיב על השאלות שהפנו אליו אנשי החינוך של 'אחיה'.

מהי העצה העיקרית והחשובה שיש להדריך את המלמדים בבואם לחנך בכיתות?

ראש הישיבה שליט"א: "הדבר הכי חשוב הוא סבלנות ואורח רוח. הסבלנות היא להסביר לתלמידים המתקשים את הדברים כמה וכמה פעמים. יש טעות שעושים, שכאשר התלמיד מתקשה, מסבירים את אותו הדבר באופן שונה ואז התלמיד מתבלבל. המלמד צריך להסביר עוד פעם ועוד פעם באותו האופן עד שהתלמיד יבין ובסוף זה יתיישב על ליבו. כמו שכתוב בגמרא במעשה של ר' פרידא שהסביר לתלמידו ארבע מאות פעמים".

 

מה הקשר הנכון שראוי לבנות בין מלמד לתלמיד?

"הדור שלנו עובד רק על ביטחון ואהבה. זה מה שעובד. צריכים להראות לו חום ואהבה. המחנך לא חבר שלו, אבל אוהב אותו מאוד. שואלים אדם מי אהב אותו? הוא זוכר לכל החיים שהמלמד הזה אהב אותו. לפעמים אחרי שנים הוא בא למלמד שלו, ומתייעץ אותו".

 

מהי הדרך הנכונה לשכנע את ההורים שהילד שלהם זקוק לעזרה מקצועית?

"להתחיל בשבחו של הילד ולהגיד כמה הילד הוא טוב. רק אחרי שאומרים להורים את השבח יש להגיד את החלקים שצריכים שיפור. וגם אותם להגיד באופן שכדאי שהילד יקבל את העזרה ואז הוא יהיה יותר אהוב בכיתה, יותר יצליח בלימוד וכדומה".

לאחר מכן הזכיר מנחה המעמד את דברי אביו הדגול, רבן של ישראל מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרן ליב שטינמן זצוק"ל, שאמר מספר פעמים, כי כמו שנהג צריך רישיון, כך מלמד צריך לקבל כלים מקצועיים ללמד את התלמידים.

 

ראש הישיבה שליט"א נשאל, האם לאור הדברים מנהל יכול לדרוש ממלמד לעבור הכשרה מקצועית?

"קודם כל צריך לדעת, שגם להוראה צריך חוש. מי שאין לו את החוש לא יעזרו הכלים. אם הוא מלמד ותיק שהתלמידים אוהבים אותו והכול הולך כשורה, אז הוא לא חייב לקבל את הכלים. אבל אם משהו חורק ובפרט אצל מלמדים חדשים שיש להם בעיות בתחילת הדרך, ראוי שהמנהל יגיד לו: כדי ללמד, מומלץ ללמוד. אתה יכול להיות מלמד מצוין, רק עליך לקבל את הכלים הנכונים לעשות זאת כראוי'".

ראש הישיבה שליט"א איחל לעוסקים במלאכה הקדושה של הכשרת מלמדים שתהיה הברכה שרויה במעשה ידיהם, שכן הם אלו שבונים את הדור הבא של המלמדים שיבנו בתורם את הדור הבא של כלל ישראל.

מנהלי 'אחיה' והמשתתפים הודו לראש הישיבה שליט"א על כך שפינה מזמנו לבוא ולהשתתף בכינוס החשוב ולתת עצה נבונה לעוסקים במלאכה של הכשרה מקצועית למלמדים, למען ידעו את הדרך אשר ילכו בה לאורם של גדולי ישראל.

יצוין כי בימים אלו נפתחים באחיה מסלולי ההכשרה למלמדים ולמלמדים בכ-25 שלוחות ברחבי הארץ,
הלימודים יכללו מסלול חינוך רגיל, חינוך מיוחד, קידום נוער בסיכון ור"מים.

לפרטים והרשמה חייגו: 0732286409

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן