שנה לאסון: דפים של טוהר

שנה לאסון: דפים של טוהר

בְּנֵי הֵיכָלָא דִּכְסִיפִין: מילים של נשמה ערב היום הגדול ל"ג בעומר – יומא דהילולא דרשב"י, במהלכו נספו 45 יהודים * דברי זיכרון לזכר בן-העלייה הבה"ח שלמה זלמן ליבוביץ זצ"ל – מטובי בני-העלייה בבירה החרדית בגליל ומנספי האסון

 

מירון של פעם היא לא זו של היום. אנחנו – בצפת – חיים את "אסון מירון" דבר יום ביומו. שכן, בשעה שאנשים עסוקים בשאלה היאך רוכשים כרטיסים בשעות הנוחות להם, מהמרפסת הגדולה של הכולל שלנו בשיפולי העתיקה, אנחנו שולחים דבר יום ביומו מבט חטוף לעבר הר הקודש מירון ואל הציון הקדוש המצוי בטבורו – ולעיתים אני נזכר באסון הזה, ומנסה לתהות שוב ושוב: האומנם האסון הזה אכן התרחש? האמנם זהו המספר?!  

ידידי לספסל טען ברגעים של הפוגת 'בין הסדרים' אחרי לימוד סוגיה בוערת של "הנאתו וביעורו שווה", שאנחנו – בצפת – נחשבים "קרובים אל החלל", אם כי למעשה התחושה שלי שכל עיר ועיר היא "קרובה אל החלל" בהיות ולצערנו הנספים נמנו על מגוון עצום של קהילות, חוגים, וערים – בארץ ובפזורה.

***

 

אבל כן, אנחנו כן עסוקים ביום שאחרי. ב"בדמייך – חיי". כזה היה הרגע שבו אחזתי דפים של חידושי-תורה שכתב בן-העלייה הבה"ח שלמה זלמן ליבוביץ זצ"ל, מבחירי ישיבת 'כנסת יחזקאל' באלעד, מתושבי עירנו צפת.

שבועיים בלבד לאחר האסון הכבד, באדיבות אביו אציל הנפש וידידי לספסל הרה"ג ר' יעקב שיבלחט"א, הורשיתי לעלעל בכתביו של בנו המנוח ז"ל, שהעידו יותר מכל על מידותיו התרומיות והאציליות ושאיפותיו התורתיות, בחינת: 'אנא נפשי כתבית יהבית'.

בכתבים הללו משתקפת ועולה דמותו האצילה. הוא כותב שם תמליל מדברים ששמע בימי עלומיו – בער"ח אב תשע"ו – ממרן המשגיח הגה"צ רבי דב יפה זצוק"ל.

אני מצטט שלוש שאלות:

"ש: כמה זמן צריך ללמוד הלכות בכל יום? (לאו דווקא בבין הזמנים)?

ת: עשרים דקות (ר' משה אמר לו שאצלנו יש סדר חצי שעה ור' דב אמר לו: אשריכם). כתוב שמי שמכבד את אביו ואמו זוכה לעולם הזה ולעולם הבא, כמו שאנחנו אומרים מידי יום ב"אלו דברים", צריך לכבד ולירא מההורים. אבא לא צריך את ההסכמות שלך.

 

ש: צריך דווקא להתפלל בישיבה או שבחור יקום לקום מעט מאוחר ולהתפלל מאוחר כדי להיות עירני בסדר?

ת: צריך לשמור על הסדרים בישיבה. "מי ששומר על הסדרים, הסדרים שומרים אותו". מי שלא שומר על סדרים הוא לא בן ישיבה.

 

ש: בחור שרוצה לעשות משהו, איך הוא יוכל לדעת אם המניע שלו זה יצר הטוב או יצר הרע?

ת: אחד מהסימנים של היצר הרע זה: תעשה מהר-מהר. הרגל על לשונך דברי יראת שמים ואז לא תיכשל". סוף ציטוט.

דבריהם – הם זיכרונם.

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן