שורות מהיומן: כשעברתי ממודיעין עילית לצפת

כך נראה אברך 'מודיעין-עיליתי' שצועד את צעדיו הראשונים בצפת הרחוקה * ביקשנו מאחד האברכים הטריים בקהילה הליטאית – רשמים

 

שמי הרב ישראל מ. ואני תושב שכונת 'הדר' שברחוב לוחמי הגטאות בשכונת דרום (ליד המבנה המוכר של 'נס קפה' הגדול והישן בעליות לעתיקה…). הגעתי לצפת מהעיר מודיעין עילית.

אני רוצה להפתיע אתכם: למען האמת, הופתעתי מצפת. תמיד כשהגעתי לבין הזמנים הכרתי את צפת עם עיר של 25 משפחות ליטאיות, משהו כזה שולי שבטל ברוב לא ברור, אבל עכשיו אני מבין שצפת זה משהו אחר.

קודם כל זה התמהיל. יש מגוון עצום של ציבור חרדי בצפת שלנו. זה פשוט מַרְאָה לציבור החרדי שמתגורר בבני ברק או ירושלים. בבניין שלי מתגוררים משפחות ליטאיות איכותיות ושמרניות, חסידי נדבורנא, חסידי אמשינוב, חסידי בעלזא, בני תורה ספרדים ועוד. כולם בבניין אחד. אתה מרגיש טוב מאוד את החרדיות וזה מעניק תחושה מדהימה של 'היימיש'. שבת זה שבת וחג זה חג על כל המשתמע מכך.

אגב, מישהו סיפר לי שבעירייה יש 9 (!) חברי מועצה חרדים מתוך 15, כשעוד 2 נמנים על הציבור הדתי-לאומי. במילים אחרות: 11 מתוך 15 (!) הם שומרי מצוות. זה רוב ברור. מהסיבה הזו אני מרגיש שבצפת בציבור החרדי לא מבקשים את הצרכים כעני בפתח, אלא דורשים, מתוך ביטחון עצמי. החרדיים הם "צפתיים" לא פחות מהוותיקים. הם מרגישים שזה הבית הטבעי של הציבור החרדי.

קראתי באחד המקומונים פה בעיר שבצפת החלו את שנת הלימודים לפני כמה ימים יותר מ-7,000 תלמידים. בהתחלה זה היה נשמע לי מוגזם, אבל כשאתה מסתובב ברחובות בשכונות השונות בשעות הצהריים אחרי שאתה חוזר מהכולל, אתה רואה שזו עובדה. מההסעות יורדים המוני ילדים שחוזרים מהחיידרים. אם שואלים אותי, אני בטוח שבקצב המהיר הזה צפת הולכת להיות עיר חרדית בשנים הקרובות. זה פשוט לי כך. (אגב, מה שעוד הבנתי שהמושג בניין "מתחרד" בצפת זה שארבעה מתוך שבעה דיירים בבניין – חרדים. זה משהו אחר מכל מה שהכרנו במושג הפחות-נחמד שנקרא "התחרדות").

 

***

 

מדברים הרבה על צפת הרגועה ובאמת בצפת יש משהו כפרי. לא אכחיש: המעבר הזה קצת קשה לאדם כמוני שהיה רגיל בחיים של עיר מלאה ועמוסה. לצד זאת, לטיול בערב עם האוויר הצלול והטוהר שמורגש באוויר, זה הכי פנטסטי שיש. יש לנו עיר נפלאה ומיוחדת. אבל צריך לומר כאן עוד משהו: כל הכפריות הזו מורגשת בעיקר-בעיקר בלילה. ביום פחות. ואסביר.

מצד אחד יש בצפת איכות חיים של כפר, אבל היא לא פחות מכך עיר ואם בישראל. עיר מלאת חיים. אני לא מדבר כמובן על הפן הרוחני בה בעיר הקודש שלנו יש שפע רב – שטיבל 'ביאלא' החדש שליד ביתי שמקיים כמה וכמה מנייני שחרית כל בוקר ושיעורים תמידין כסדרן, או אחרים כמוהו. אני מדבר במובן הגשמי אני מדבר על זה שבמרחק שתי דקות הליכה מהבית אני מגיע לרשתות המזון בר כל ומחסני השוק; במרחק שלוש דקות הליכה אני נמצא במשרד הפנים או אם צריך – רשות המיסים; ובמרחק שבע דקות הליכה רגלית אני נמצא במשרדי ביטוח לאומי. לכל הבנקים יש סניף בצפת, מי במרכז צליל שזה מרחק הליכה, ומי בכנען שזה דורש נסיעה קצרה. צפת זו עיר מתפתחת שיש בה הכל. היא שילוב בין כפריות בלילה לעיר ביום.

כבוגר אחת הישיבות הידועות והמוכרות, אני יודע שאני יכול כאן להצליח ובלי מתח חברתי. אני רואה את עתידי ועתיד משפחתי כאן, יחד עם עתידה המזהיר של צפת.

'זמן' מוצלח לכולם!

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן