קבלת שבת בצפת

 

אין זה סוד (ולא רק בעיר הסוד), שאין בדומה לה לקבלת שבת בעיר הקודש צפת, עיר השבת עוד מימים קדמוניים – של רבי שלמה אלקבץ זי"ע בעל ה'לכה דודי'. אבל גם בצפת יש מקומות שיש ניגון ייחודי ל'לכה דודי'. כזה הוא בית המדרש 'מאקראב' בסמטת בר יוחאי. לא אחטא אם אקרא לה: 'סמטת השבת'.

"זה לא מופע מוזיקאלי, מרגישים שם אש להבה", מדגיש – מתאר בפניי  אחד מתושבי העתיקה. שורת מתפללים מקיפים את הבימה ורוקעים ברגליהם בשעת 'לכה דודי'. הלב של כולם גועש לשבת שפורסת כנפיה על היקום הגלילי, עד שנדמה כי אפילו עצי השדות ביישובים הסמוכים – אומרים שירה.

במאקראב – בית מדרש צפתי-אותנטי שנוסד לפי הנחרט על לוח האבן בחוץ, בשנת תרי"ז – יושבים במשך ימות החול (שלמעשה בצפת הם גם עם ארומה שבתית-משהו…) שורה של 'עויבדים' המקדישים כל יומם לעבודתו יתברך, מתוך לב ונשמה. על קיר בית המדרש ניתן למצוא ציורים משובבי לב, וכשאתה יוצא למרפסת – אתה מגלה את הציור, את הנוף הציורי במוחש, מול העיניים, ומתמלא השראה.

גם כאן קבלת השבת בנוסח קרליבך, בתפילה שכולה אומרת רון, שיר, כמיהה ותפילה. אבל בדגש על אווירה חרדית מתאימה (והמבין יבין). עזרת הנשים אינה נמצאת ברחובה של עיר אלא בקומה העליונה. בימים שבהם ביהמ"ד ברדיטשוב ברחוב האר"י לא פועל בשל ימי הקורונה, כאן המקום פתוח לקהל וכמיטב המסורת, תוך, כמובן, הקפדה להנחיות משרד הבריאות.

 

***

 

ומקודש לקודש.

בחזור מהכולל השבוע פסעתי בסמטת רבי שלמה אלקבץ (הגלריות) וראיתי לידי מספר בני ישיבה צעירים טהורי מבע. מתברר, שכאן, ממש בתחילת הסמטה המוכרת ומול ביתו האותנטי של רבה הנודע של עיה"ק הגלילית הגאון רבי שמואל העליר זצוק"ל, הוקמה ישיבה לצעירים מצויינים – ישיבת 'תלמידי החפץ חיים' שמה – לתפארת צפת התורתית. בראשות הישיבה מכהן הרה"ג רבי ברוך גריינמן שליט"א מתפרח; וכמשגיח הישיבה מכהן הרה"ג רבי שמואל פולק שליט"א – בעל הגיליון הישיבתי הפופולארי והמפורסם 'אז נדברו'.

בכניסה לישיבה מובאת עדות נדירה ומופלאה ממרנא גאון ישראל החזון איש זיע"א. בספר 'אגרות ורשימות הקהילות יעקב' מובאת עדות נדירה במכתב של הגאון הגדול רבי מרדכי גיפטר זצ"ל – ראש הישיבה דטעלז, שמביא בשם דודו ראש הישיבה מרן הגרא"מ בלוך זצ"ל שנועץ במרן החזו"א אחר ימי הזעם והחורבן לאחר שביקש לפתוח ישיבת טעלז – במקום זו הַחֲרֵבָה – בארץ הקודש. החזון איש הציע לו לפתוח את הישיבה המשיבה עטרה ליושנה בעיר הקודש צפת "שמשם יבוא המשיח". מעניין.

 

***

 

ונחתום השבוע את הטור בבשורה חשובה לצפתיים ושאינם: לאחר שנים רבות של ציפייה, החל מיום ראשון הקרוב יופעל קו ישיר ומהיר מצפת לירושלים ובחזרה, מידי יום ולא רק בסופי שבוע כפי שהיה עד עתה. הקו – 993 – ייצא מצפת מידי יום בשעה 17:00 בערב ויחזור לצפת מירושלים בשעה 22:55. זמן נסיעה משוער: שעתיים וחצי לערך.

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן