ביקור בעיר המערות

 

גם בעיר הסוד אין זה סוד כי בית החיים העתיק מלא מסתורין. אינספור מערות של גאוני וצדיקי העיר ופרנסיה נחשפים מידי שבוע, ושופכים אור חדש על העבר העשיר רווי הוד הקדומים של עיר התכלת שליבם של אנשיה – לשמיים (האם ידעתם – למשל – שחכם וואעיש, מחכמי העיר בימי תש"ח, טמון במערה אפלה השוכנת מאחורי ציון האר"י הקדוש? סביר להניח שלא).

ביום שלישי הקרוב יחול יומא דהילולא רבא של הרה"ק הבת עין זיע"א, מגדולי רועי החסידות, אלפים מרחבי הארץ יעלו צפתה (ואולי יקפצו גם לביהמ"ד העתיק 'אווריטש' בצמוד לביהמ"ד קאסוב, שגבאו ר' מאיר המאירי ז"ל ניטל מעמנו לא מזמן), ובבתי המדרש בצפת לחוגיה ושבטיה תורגש תכונה מיוחדת – סעודות הילולא ייערכו לצד 'כיבודים' שיחולקו.

עם זאת, כאמור, בית החיים הוא למשל עולם שלם של היסטוריה, שימים שלמים יידרשו כדי להתחקות אחריה. שברי מצבות הפזורים בה רק יעצימו את הצורך בפענוח לחידות ההיסטוריות כי רבו, ותפילה חרישית לישועת עם קודש בוודאי תשתפך מפיכם.

כמי שנוהג ללכת אחרי ה'כולל' לפקוד את ציון הבת עין זיע"א במערה המפורסמת בה טמונים גם הרה"ק בעל הערבי נחל זיע"א ועוד, אני רוצה לגלות לכם על מערה נוספת, שכנה למערה הזו.

מדובר על מערת ציונו של הדיין חכם אברהם הכהן זיע"א.

***

"במסגרת עבודות שיקום והצלה בבית העלמין העתיק בצפת, בסמוך למערת חכמי צפת – מהר"י בירב, נחשפה מערה אשר הייתה ידועה לנו זה מספר שנים, אך תוכנה לא נבדק מחשש לקריסת המערה", סיפר לי השבוע הרב אפנזר – איש בית החיים זה עשרות בשנים ומחבר הספר 'מצבות מספרות' על תוכנן. "לאחרונה נבדקה המערה על ידי ציוד צילום על מנת לבדוק את תוכן המערה, בסרטון הצילום נראו בבירור מספר אותיות חרוטות על מצבה, אך לא היה ניתן לקרוא את תוכנה. בנוסף,  ניתן היה לראות את חלל המערה ואת האפשרות להיכנס אליה.

"אחר כניסה בזחילה על הגחון ממש אל תוך המערה", הוא משחזר, "נחשפה בפנינו מערה יפיפייה חצובה בסלע ובנויה כחצי גורן, וברצפת המערה נראו חלקי אבנים רבות שמקורן בהתפוררות תקרת המערה. גודל המערה שלוש על ארבע מטר, גובהה של המערה בכניסה הוא כחצי מטר. אחד הנתונים החשובים שראיתי בכניסה אל המערה עוד לפני שהגענו אל המצבה הראשונה – הוא בור מסותת ברצפת המערה. גודל הבור מתאים בגודלו לגודל הקברים הנבנים כיום ועומקו עשרה טפחים.

"לפי הנתונים הללו", מצביע אפנזר, "נראה שבמערה זו נרכש והוכן מקום לקבורה, אך משום-מה זה לא יצא לפועל. בצילום נראה בבירור צורת הקבר ועליו מבצבצת מצבה. אחר חשיפת המצבה נתגלתה לעיננו כתובת שלמה בת שש שורות חרוטה על אבן גיר. הכתובת לפי שורות: 'ז"ק / החכם השלים/ הדין המצוין כמוהרר/ אברהם הכהן/ נ"ע שנת קצ'ג/ יב שבט. {קצ"ג}'".

אפנזר משתף: "ההתעניינות  שלי בתאריך המופיע על המצבה גדולה היתה משמו של הנפטר המופיע במצבה עצמה. עד לחשיפת מצבה זו החזקתי במצבת רבי יוסף פאלאנסי משנת רמ"ב – כמצבה העתיקה ביותר הנמצאת בבית העלמין העתיק בצפת".

ערב ההילולא של הרה"ק הבת עין זיע"א, בעלותכם לציון המצוינת, זה הזמן לשפוך תחינה ותפילה בפני ריבון העולמים שצדיקי צפת וחכמיה – שציוניהם הקדושים פזורים במתחם בית החיים כולו, ימליצו טוב בעדנו לראות ישועה ורחמים משמיא.

***

נ. ב. המייל שלי מוצף מידי חודש בעשרות פניות של יהודים המעוניינים לרכוש דירות למגורים בצפת כמו גם לתייר בה וליהנות מהאוויר ומהאווירה הקסומים של הבירה החרדית בגליל, ואני שמח – בכל לב – להיות לעזר. עם זאת, אין לי תיקייה מסודרת של "מידע צפתי". בכל פנייה קונקרטית – אשמח, כאמור, לסייע.

 

צילום: דוד אפנזר

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן