שווייץ של ישראל

שבעת הדברות למטייל * סופר 'במה' הרב אברהם ישראל פרידמן עם טיפים, עצות וסודות * "וקווי ד' יחליפו כח"

גם אתם שכרתם דירה בגליל ובמקום מיטה מצאתם 'מיטת קומותיים', או במקום מטבח קיבלתם 'שיש רצוץ'?

כולנו מכירים את סיפורי החרון (הלא מייצגים כמובן), אך כידוע, שני צדדים למטבע. הצד הראשון, שלכם, הוא המוכר. אבל יש גם צד שני, אולי פחות מוכר: של המשכירים. ערב 'בין הזמנים' זה הזמן להשמיע גם קול נוסף, כזה שאולי יחסוך מראש עגמת נפש כזו או אחרת לנופשים בגליל בכלל ובבירת הגליל בפרט – עיר הקודש צפת.

מסתמן לכל הדעות שלא יהיה 'סגר' ארצי, ולצד זאת ראש העיר צפת, אוחנה, הצהיר בשיחה עם כותב השורות בשבוע האחרון כי "נעשה הכל שלא יהיה סגר על צפת; הוא יקריס את הכלכלה הצפתית", ולפי המספרים הנמוכים של החולים בעיר, מסתבר שכך יהיה בע"ה.

לפיכך, אחרי חוסר הוודאות שאפיין את העת האחרונה, כעת העניינים מתחילים להתבהר, ועיר הקיט צפת עשויה להתמלא, כמיטב המסורת, בעשרות אלפי קייטנים ונופשים שייהנו מאווירה רוחנית טמירה, מחד, כמו גם מאוויר ההרים הלילי הקריר ב"שוויץ של ישראל". הצפי מדבר על עומס חריג במיוחד דווקא בשנה זו של הקורונה על מגבלותיה.

שבעת הדברות למטייל החרדי

  • הסוד הגלוי. אין זה סוד, שעיר הסוד רוויה כיום, בסייעתא דשמיא, באלפי משפחות חרדיות מכלל החוגים והעדות (קרוב ל-60% מתושבי העיר משתייכים למגזר החרדי; השאר לדתי והמסורתי).

חלק נכבד מהם משכירים את הדירה/ הצימר לימי 'בין הזמנים'. זו ההזדמנות שלכם לחזק את פרנסתם של המשפחות החרדיות הצפתיות שבאו להשיב עטרה של צפת ליושנה ולחדש ימיה כקדם עיר של תורה, יראה וחסידות. כדאי שתעדיפו להשכיר מאנשים 'משלנו' – ויש כאלו, כאמור, רבים. מובן הדבר גם, שהשכרה מאדם ירא שמים עשויה ליצור אמינות יתירה מאחרים (והיו כבר מקרים – כאמור – שאנשים נכוו).

 ב. אל תשאירו אבידות. מלבד הדילמה ההלכתית, המשכירים הצפתיים מתלבטים אחרי כל 'בין הזמנים' כדת מה לעשות עם הסירים או הבגדים שהותירו שוכרים בדירה או בצימר. לעיתים מדובר אף בחפצים יקרי ערך. הדילמה מתעבה כאשר אתה לא יודע מאיזה שוכר נותר השלל. למענכם וכדי לחסוך כאב ראש משני הצדדים, רגע לפני שאתם יוצאים ממעון הנופש שימו לב היטב שלא שכחתם משהו.

ג. דירת קייט, לא בית מלון. בבית מלון יש מנקים אחרי, בדירת קייט לרוב יהיו אלו בעלי הבית עצמו, לרוב אנשים 'משלנו'. הייתם בבית, נהניתם מהאוויר, האווירה והנוף? נהדר, רק תשאירו את הדירה נקייה. גם אם לא באותה רמת צחצוח שקיבלתם אותה.

ד. מרגישים בעתיקה, משלמים פחות. ישנה נטייה של רבים להסתופף בצל העיר העתיקה, ויש בזה המון מן הצדק. זו צפת האותנטית. דא-עקא, רבות מן הדירות בעתיקה אינן בעלות סגנון צפתי עתיק, ומשכך המשמעות האמתית של הניחוח הישן נמצא בכלל בסמטאות שמחוץ לבית פנימה. רבות מן דירות-הקייט בצפת, מאידך, נמצאות במרחק הליכה של 10 דקות או רבע שעה מהעתיקה, מה שמאפשר הליכה רגלית לסמטאות, או לחילופין נסיעה של 2 וחצי דקות בלבד באוטובוס או ברכב הפרטי עד המדרחוב והעיר העתיקה, ואתם שם. אתם יכולים להרגיש עיר עתיקה גם בלי לישון שם בלילה. לרוב מדובר בחיסכון של מאות שקלים ללילה. תחשבו על זה.

ה. שימו לב למיקום. לצד זאת, המיקום מאוד חשוב. מובן הדבר שכשאתה צריך לצעוד רגלית רבע שעה רק כדי להגיע לתחנת האוטובוס העירוני או הבינעירוני, אז זה פחות אידיאלי. כך גם אם בשביל לקנות מוצר חיוני כמו חלב – אתה נדרש לעשות הליכה בת עשר דקות.

ו. המדריך. מחפשים זמני תפילות בבית הכנסת הקרוב למעון הנופש בו אתם שוהים? רוצים לקנות פיצה בהכשר 'העדה החרדית'? מגזין 'נופשים' היו"ל בצפת זו השנה החמישית מציע ה-כ-ל: ממידע אטרקטיבי של שלל אטרקציות מהנות, לצד כמובן זמני התפילות בכלל בתי הכנסת בעיר (היום – לצד לעלוב וצאנז, יש מנייני ערבית כל חצי שעה באזור הדרום, רק תבחרו), לצד מידע הלכתי חיוני. מחולק בתיבות הדואר, וניתן להשיג במוקדים השונים בעיר. הוא מדריך חובה למטייל.

מה עושים היום?…

ז. אז מה יש לעשות בצפת? ב"ה מידי שבוע המייל שלי מוצף בשאלות של משפחות שבאות לטייל בצפת ותרות אחרי אטרקציה כזו או אחרת. בשבילכם אני מקבץ, על קצה המזלג את אשר בידי:

1. פארק 'עמק התכלת' – פארק בוסתנים עשיר, עם מפלים נחמדים להשתכשכות. פתוח לציבור בחלק משעות היום. בימים הללו, בתאום מראש בלבד. פלאפון: 0549732034

2. 'פינת החי' ברחוב הנשיא. אף היא פתוחה רק בחלק משעות היום. יש לברר במוקד העירוני 106.

3. 'נחל ראש פינה'. למיטיבי לכת ניתן אף לעשות מסלול בן שעתיים לערך משפילוי שכונת 'נווה אורנים' שבמרומי צפת עד ראש-פינה, המושבה הציורית השכנה. למשפחות צעירות מומלץ פשוט לנסוע ישירות לראש-פינה ברכב הפרטי או בתחבורה ציבורית (קווים 511 ו-522 מצפת) ולעצור ליד בית-הקברות המקומי השוכן סמוך לבית-הכנסת הגדול בן ה-150 שנה (אפשר לבקר גם שם). זהו נחל קליל אפוף עצי-ברוש. פסטוראלי ביותר.

4. גן 'המצודה'. מקום מהגבוהים בצפת, המשקיף על הגליל כולו, וממנו הכינרת נראית בכלל בריכה קטנה בתוככי צפת.. בטבורו מערה נחמדה (אולטמטיבית לקומזיצ'ים).

5. מעיינות צפת. מעיין 'עין כובס' ומעיין וואדי האחד-עשר משמשים בדרך כלל למקווה. לצד זאת, בחורבת רבי משה בן מכיר (סמוך ונראה לציונו של רבי יהודה בר אילאעי) יש גם מעיין נובע קטן, ומערה צרה המובילה למקווה עתיק. יש האומרים כי המקום משמש כסגולה.

6. פארק חלוואני. בכניסה לשכונת 'נווה אורנים' נבנה בשבועות האחרונים פארק משפחה חדש בן מאות מטרים. לצד כרי דשא נרחבים המשקיפים על נוף צפתי שובה לב, עומדת לרשות הילדים אומגה כמו גם מתחם מוזיקאלי נחמד וחי עם כלי הקשה ונגינה משמיעי צלילים.

דרכי הגעה בתחבורה ציבורית: קו 12 משכונות הדרום (יורדים ב'יש' והולכים 5 דקות) או לחילופין: קו 4 ו-522 מהתחנה המרכזית (עוצרים מול הפארק).

7. לא שכחנו את עיר הקודש השכנה: טבריה. רואים אותה היטב מצפת, אבל זה לא מספיק. אפשר לצאת לכינרת מרחק נסיעה של בני ברק – מודיעין עילית: 35 דקות בלבד.

לידיעתכם: יש מקטעים בימה שכבר לא רלוונטיים, כמו המקטע המוכר למשפחות מול ציון רבי מאיר בעל-הנס. התמלא מים בשל עונת החורף הגשומה ב"ה.

בברכת "וקווי ד' יחליפו כח"…

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן