בעקבות הנוהרים לצפון – סיור שטח מפתיע

בעקבות הנוהרים לצפון - סיור שטח מפתיע

 

 

דומה – ואת זה אני כותב כמובן ממבט אישי – שהצפון די מיצה את האופציה שניתנה לו ל"פתרון מצוקת הדיור". אם היו ימים, והם לא רחוקים, שבהם היה שלל רב לדירות יד שנייה במחירים סבירים, הרי שהיום אזור הצפון הפך למקום יוקרתי ומבוקש ביותר במגזר החרדי, מה שמטבע הדברים השפיע באופן מיידי על זינוק במחירים, מיקרו-קוסמוס למה שקורה למעשה בכל מרחבי ארצנו הקדושה כשביקוש אדיר פוגש היצע דל.

 

מחירים מרקיעי שחקים

 

די להביט על אזורים חרדיים כמו צפת, רכסים, קרית אתא ועוד, להבין שהמחירים מרקיעי שחקים. כיום, בצפת אין כמעט היצע של דירות יד שנייה. הדירות נחטפו בשנים האחרונות כלחמניות לאחר הפסח, גם בשל אלפי משפחות חרדיות מכלל הקהילות שקבעו משכנן בעיר והאווירה החרדית בהתאם, לצד הנוף הגלילי הקסום ואיכות-החיים השמורה רק לעיר כמו צפת, ולכן המחירים באזורים החרדיים עומדים על 900,000 ₪ ויותר לדירה סטנדרטית בת שלושה חדרים.

עסקני העיר צפת מספרים כי לפני כשלוש שנים בלבד, שכונות בעיר צפת שהחלו בתהליך 'התחרדות', כמו שכונת 'יפה נוף' בעיר, למשל, המחירים בהן היו סבירים בעליל, אבל כיום מי שמעוניין בדירה במחיר סביר יחסית, צריך פשוט ללכת לשכונות שנמצאות ברגעים הראשונים והבוסריים של תהליך ה'התחרדות' (שכונת עופר למשל), וגם שם המחירים לא תמיד נוחים לכיס.

 

המקום היחיד

 

בהמשך הסיור בעיר טבריה השכנה, יודעי דבר לוחשים לי שהסיטואציה דומה אם כי עדיין ניתן למצוא שם 'מציאות' שונות באזורים 'מתחרדים' קלות, וכמדובר.

עם זאת, המקום היחיד שעדיין שומר על מחירים שפויים – ואולי נדירים בשוק הלוהט דהיום – הוא עפולה באזור העליון של 'גבעת המורה' וכן השכונה התחתית. שם ניתן למצוא דירות בנות 3 חדרים במחירים נהדרים של 600,000 ₪ וכדומה. מדובר בקהילה תורנית איכותית לצד קהילות חסידיות כמו ויזניץ' שקבעה משכנה במקום.

הסיבה לכך, מספרים לי תושבי העיר, פעילותה של ועדה הכפופה לרבני הקהילה שאינם מאפשרים רכישת דירות מעבר לרף המחיר אותו הם קבעו. מי שירכוש דירה במחיר גבוה יותר, לא יוכל ליהנות משירותי הקהילה. זאת הסיבה שלאורך כל השנים המחירים נשארים שפויים בעיר זו.

 

היצע מול ביקוש

 

כך או כך, רבים יודו כי כל האופציות הנזכרות בוודאי טובות ונורמטיביות יותר מקנייה ב'טאבו משותף' בקומה חמישית בערים החרדיות במרכז.

בינתיים, כמו בשוק הדיור הארצי, גם כאן הפתרון בסייעתא דשמיא הוא הצפה של היצע אל מול הביקושים האדירים למגורים. נכון לעכשיו, כששוק הדירות החדשות מציע פרויקטים חדשים לא-רבים, הרי שיד המשווקים על העליונה והמחירים מעפילים אל-על. אך אם יהיה מי שידאג להרוות את השוק בדירות חדשות – הרי שאולי זה יביא למיתון מסוים בעלייה, ושמא ושמא גם לירידת מחירים מועטת.

בצפת, למשל, ישנן עתודות בנייה ענקיות באזור ההררי הנושק למושבה ראש פינה הסמוכה, וזאת מבלי לדבר על פוטנציאל של אלפי יח"ד בשכונת 'מצפה ימים' החדשה.

מדובר באזור בעל נוף בראשיתי הצופה על הכינרת התכולה ויזמים חרדיים רבים לוטשים על אזור זה עיניים. אם כי לדעת רבים, אילו יהיה לצפת ראש עירייה חרדי – הרי שהעניינים יתקדמו בקצב מהיר הרבה יותר ונראה כאן אלפי יחידות דיור נבנות בשנים הקרובות. וזו, אגב, משימה שהעסקונה החרדית הארצית צריכה לקחת ממש ברצינות ולהתאחד סביב מטרה זו, כי בנפשנו הדבר. בינתיים, ישנם רק פרויקטים של בנייה בודדים, וכל אחד כזה הופך ל'מכרה זהב', תרתי משמע.

האם שר השיכון המיועד יביא בסייעתא דשמיא את הבשורה הגדולה הזו של הצפת שוק הדיור בצפון? ימים יגידו.

 

 

צילום: שי ידאל – אל פורת

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן