הרב אורי זלזניק: מדובר בפצצה מתקתקת

בונים והורסים עולמות

"ניצבת כעת הזדמנות שלא נקרתה בפנינו שנים רבות, עם הקמת הממשלה החדשה, ואם חלילה בממשלה הזאת לא יפתרו את מצוקת הדיור החרדי, כבר לא יהיו תירוצים", זועק מדם ליבו הרב אורי זלזניק שליט"א, מבכירי העסקנים בציבור החרדי ויו"ר קבוצת מטה הדיור החרדי.

'מטה הדיור החרדי' כולל עסקני ציבור שכונתיים, גבאי צדקות, אנשי נדל"ן עתירי ניסיון, הרב רפאל הופמן, הרב אליהו דיסקין, הרב אליהו הבלין, הרב אליעזר יוטקובסקי, הרב שלום קולדצקי ועוד עסקני שכונות חשובים, היושבים על המדוכה זמן רב ומחפשים אחר פתרונות מציאותיים למצוקה ההולכת ומחריפה.

"בכל מערכות הבחירות נושא הדיור נדחק הצידה, משום מה", אומר הרב זלזניק. "לא עוד. לא מדובר בנושא גשמי בלבד אלא גם בנושא רוחני לכל דבר. זו שאלה של חיים ומוות. אברכים צדיקים ויקרים השוקדים על התורה יומם ולילה, וכך גם אנשים העמלים לפרנסתם, אינם מוצאים מנוחה לנפשם בהגיעם לשלב נישואי הילדים. בשנה האחרונה בלבד התייקרו מחירי הדירות בלמעלה מ-700,000 ₪  ובפריפריה בלמעלה מ-250,000 ₪. אלו סכומים אסטרונומיים, ההורים אינם יכולים לעמוד בנטל הכבד ואנה אנו באים.

"חשוב מאוד גם לדאוג למשכורות הגננות ועוד פעולות ברוכות וחשובות מאוד שדואגים לכך נציגינו, אך אל לנו לשכוח שבאותו הזמן מחירי הדירות נוסקים במאות אלפי שקלים, אז מה עשינו. אנו משוועים בפני כל גורם שיש בכוחו לפעול בנידון להשקיע כל כוחו ומרצו לפתרון הבעיה הזאת שהיא פצצה מתקתקת.

"היינו אצל גדולי ישראל, מרבנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה, מרן הגר"ד כהן שליט"א, מרן הגר"ב ויסבקר שליט"א, מרן הגרא"י קוק שליט"א, וכל ראשי הישיבות בארץ, הגאון הגדול רבי נתן זוכובסקי שליט"א, הגאון הגדול רבי יהושע אייכנשטיין שליט"א, הגאון הגדול רבי יגאל רוזן שליט"א, הגאון הגדול רבי חיים פיינשטיין שליט"א ועוד, וכולם הורו לנו פה אחד לפעול בזה בכל הכוח עם הנציגים שלנו בכנסת.

"מרן הגרא"י קוק שליט"א, אמר לנו כי שמע מפי קדשו של רשכבה"ג מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, לפני שלושים שנה שנושא הדיור החרדי חשוב לא פחות מנושאי החקיקה החרדית ואף נתן הוראה בשעתו לחברי הכנסת לפעול בזה. הסיבה הפשוטה היא, כולנו מבינים שמשפחה המונה 10 ילדים, גם אם נותנים רק 300.000 ₪ עבור כל ילד מדובר ב-3 מיליון ₪ ומדובר בהרבה יותר. על כך קמה הזעקה הגדולה".

 

אולי הפתרון הוא לגור בשכירות כפי שנהוג בארה"ב?

"זה פתרון מצוין כשיש מספיק דירות, אבל כשאין מספיק מספיק דירות מחירי הדירות בשכירות מזנקים ואנשים אומרים למה לשרוף כסף על שכירות ולא לשלם משכנתא ושוב חוזר לו הגלגל. צריך בניה מאסיבית מאוד של דירות להוציא לפועל מיזם כזה של שכירות וזה אפשרי. יחד עם זאת, מאחר ומדובר במצוקה כל כך חריפה, צריך כעת לפעול בכל המישורים, הן בבניית דירות בשכירות בכמויות והן בדרכים נוספות".

 

יש נתונים כמה המחסור הקיים בשירות בציבור החרדי?

"לפי מחקר שערך המכון החרדי למחקרי מדיניות, הציבור החרדי זקוק בעשור השנים הבאות קרוב ל-200.000 דירות, משמעות הדבר 20 פעמים מודיעין עילית וביתר עילית, ועדיין אין שום תכנית בקנה. על כך הבכייה הגדולה והצעקה הנוראה.

"חובה להקים בדרום או בצפון עיר חרדית ענקית המונה 50.000 דירות, במקביל לדאוג להקלות במיסוי, המדינה מכניסה את ידיה השמנות לכיסים של הזוגות הצעירים המסכנים, 67 אגורות מכל שקל שקונים לדירה הולך למדינה, זה נתון מזעזע.

"למה הבדואים מקבלים קרקעות חינם, לציבור החרדי לא מגיע? שלא נהיה יותר גרועים מהבדואים! כפי שקיים חוק חינוך חובה, כך יש לחוקק חוק סיוע לזוגות צעירים. צריך לעצור את מחול השדים המטורף הזה. מדובר במשאב לאומי השייך לכולם, גם בפריפריה עולה כיום הון תועפות שזה הולך למדינה, היכן ההיגיון.

 

נערכתם עם תכניות מעשיות?

"כעת עם כינונה של ממשלה חדשה באופן שלא זכור כמותו, כאשר משרד השיכון, ועדת הפנים וועדת הכספים בידיים חרדיות, זה הזמן האמיתי להתחיל להריץ את הדברים האלה. לאחר מכן לא יוכלו לומר ניסינו ולא הצלחנו, כעת זה הזמן, אנא, הוכיחו את עצמכם, לתועלת כלל ישראל. בזאת תיבחנו. מוקמת ממשלה יציבה והומוגנית, אין תירוצים יותר. אין בעיות אחרות ב"ה, זה הזמן לטפל ברצינות בנושא הדיור".

==

 

 

"עזרה ראשונה" במצוקת הדיור

עתודות הבניה הזמינות באופן מיידי לציבור החרדי בטווח הקרוב

 

 

אחיסמך:  כ-4,000 יחידות דיור בטווח המיידי.

 

קרית גת מערב: כעת 10,000 דירות, ניתן להגיע ל-50,000 דירות.

 

כסיף: 5,000 דירות נמצאות בתכנון שלב א' ו-13,000 דירות בהמשך.

 

מיצד: כיום 200 דירות. תב"ע של כ-500 דירות נמצא כבר בשלב תכנון.

 

תל ציון והאזור: 11,000 דירות.

 

נחליאל: כעת 400 דירות, ניתן להגיע ל-5,000 דירות.

 

 

==

 

דבר המומחים: דירות להשכרה והקמת ערים חדשות

 

מומחי הדיור עמהם שוחחנו במהלך הכנת הכתבה, מציינים מגוון רחב של פתרונות, חלקם זמינים לביצוע באופן מיידי ואחרים לתכנון לטווח ממושך יותר, אולם חייבים להתקדם עם הפתרונות השונים במקביל.

בעוד הרב אליהו דיסקין תומך נלהב בתכנית דירות להשכרה, לדברי הרב רימר יש לפעול בכל הכוח לדאוג להקלות בנטילת משכנתא לזוגות מחוסרי דיור. לעומתם, איש הנדל"ן הרב שלמה ברונר טוען נחרצות כי לצורך פתרון המצוקה החריפה נדרשות באופן מיידי הקמת שתי ערים ענקיות בצפון ובדרום בחקיקה מהירה. ואילו הרב אליהו הבלין טוען כי יש לפעול באופן מיידי להקלה בנטל המס על כל מיני תקנות שונות ומשונות המייקרות מאוד את עלות הדירה.

אחד המקומות המהווה הוכחה לפעולה נכונה להבאת פתרון אמיתי למצוקת הדיור, הוא אחיסמך, המכיל פוטנציאל גבוה עם 4,000 יחידות דיור. המעלות של אחיסמך הן רבות, בפרט המיקום במרכז הארץ, עשר דקות בלבד מבני ברק, בנייה של דירות גדולות וחדשות המתאימות לציבור החרדי בעל משפחות ברוכות ילדים.

הפעילות שהחלה לפני שנים רוקמת כיום עור וגידים עם מציאות ברוכה של מסירת 250 דירות כבר כיום בפסטורל באחיסמך. מדובר בחצי מסך הדירות בשלב א' בפסטורל. אישי הציבור הפועלים בנושא מציינים כי ישנה היענות גבוהה מאוד לדירות בפסטורל. "בנובמבר האחרון נמכרו עשרות דירות בפרויקט זה, לעומת שאר המקומות בארץ בהם דווח על עצירה במכירות. הרוכשים זיהו את הפוטנציאל של אחיסמך הסמוכה לערים החרדיות במרכז הארץ, והציבור החרדי מעדיף לרכוש עבור משפחתו וילדיו דירה גדולה בעלת ארבעה חדרים עם מפרט גבוה, במקום דירת שניים וחצי חדרים במקרה הטוב בבני ברק".

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן