הגמרא של רבי ליפא

יש תמונות ש"מדברות". נכון, אין להן קול, אבל אתה שומע. הן משמיעות ניגון, למרות שאין להן צליל. אחת מאלו היא בוודאי התמונה הנדירה שמצאתי לא-מזמן בארכיון מלא-הארומה של מוזיאון המאירי שבשיפולי העיר העתיקה (וזה הזמן לומר תודה לאנשי הארכיון על הדלת הפתוחה והסברת-הפנים).

בתמונה הזו – אומר לי ר' פנחס זילברמן בשיחת יום השישי הקבועה שלנו – נראה רבי ליפא שארף ז"ל – הגבאי החסידי הוותיק של ביהמ"ד 'אבריטש' של הרה"ק הבת עין זי"ע (שבשבת הקרובה תציין צפת את יומא דהילולא רבא שלו), כשהוא רכון על גמרתו הגדולה כשכובע הקוצ'מע הצפתי לראשו. ומאחור – כמובן – בולטים לוחות-האבן עם ה'לעילוי נשמת' הממלאים את בית הכנסת המיתולוגי.

ולמה – תשאלו – התמונה הזו "מדברת"?

פשוט מאוד: כי היא מזכירה את צפת של פעם, שהייתה שוממה וחרבה מאין יושב, והעיר העתיקה שלה בייחוד. מתי-מעט פסעו בין סמטאותיה, והחורבות היו מצבת-עד לעולם שהיה ואיננו. כאילו התעקשה צפת שלא להתאושש מרעידות-האדמה ושלל ההרפתקאות שעדו עליה ברבות השנים. התמונה הזו מזכירה לי את הפעם הזה, לצד היות צפת מלאה בשעתו ביהודים יראים ושלמים.

***

זכרה צפת – עירנו האהובה, ימי ענייה ומרודיה. היטב זכרה. בשנים עברו, ידעה הרבה ימים כאלו של דלות וכאב. כלכו לכם ל'מוזיאון המאירי' ותלמדו (ולא, לא רעידת-האדמה הקשה של תקצ"ז בתקופת הרה"ק הבת עין – עליה כולם שמעו).

ובימים הנזכרים בתחילת דברינו, באותם ימי עוני רוחני וימי שקיעת החמה, היה צריך ראש העיר דאז ר' ישראל-חיים ברקוביץ ז"ל, ללקט יהודי ועוד יהודי שישלימו מניין בבתי-הכנסת העתיקים כדוגמת אלשיך ועוד, כי אילולא הם כבר היו בדרך להימכר כעוד נכס נדל"ני קר ולאבד מצביונם הקדוש. והתמונות הלא "מדברות" על בדידות, שקט מעיק. דממה בית-קברותית שכזו בעיר כולה. ורבי ליפא שארף ז"ל יושב בדד מול הגמרא הגדולה ועוסק בדברי אלוקים חיים.

איך סיפר פעם האמן אורי אלקבץ? "בתקופת קום המדינה בחרתי לגור בסמטה הצרה הצמודה לקלויז של טשורקוב, מאחורי הקלויז ז"ל של שטפנשט ולא בקריית האמנים, כי שם באמת היה שקט. הייתי התושב היחיד בכל הרחוב הזה. הכל לידי היו חורבות שוממות..".

אבל היום, אין צורך לספר, צפת שבה לימי זוהרה כמטרופולין של תורה, יראה וחסידות. כבר מזמן הפכה לעיר תוססת ומלאת-חיים. ובמקום שהקלויז יחפשו מניין לרפואה, בתי המדרש של קאסוב וצאנז הרחיבו את המרפסות הצופות להרי הגליל, והלומדים ממלאים את בתי המדרש בכל שעות היממה. אילו פינו מלא שירה.

***

וצפת היקרה שלנו – עתידה הגדול עוד לפניה.

אולי לא כולכם יודעים, אבל צפת עשויה להכפיל את שטחי המגורים שבה. בשכונות העליונות והחדשות עשויות להיבנות בעשור הקרוב לא-פחות מ-6,900 (!) יח"ד המתאימות לציבור החרדי במסגרת שכונת 'מצפה ימים' המכונה 'צפת החדשה'. השכונה טובלת בירוק וצופה לכינרת. מדובר בסדר-גודל של צפת דהיום. אבל זה לא רק עתיד, זה הווה: כבר היום, בפרויקטים של 'בנה ביתך' הרוב המוחץ שרכש הינו חרדי ובעתיד הקרוב ייצאו לדרך – בזה אחר זה – שלל פרויקטים לבנייה לגובה כמו למשל של 'קבוצת חדיף' ועוד. החכם עיניו בראשו ויהיה שותף בצעד הנבון, וכמובן – כפי שכתבנו כבר פעם במדורנו – למגורים ולא להשקעה (שכן שוק השכירות בצפת רווי עד לזרא וחבל על ההשקעה הפחות-כדאית שמניבה בעיקר כאב-ראש).

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן