בסיומי הש"ס בכיתי מהתרגשות * זאנוויל מדבר

לקראת חג סוכות זמן שמחתנו, לאחר שבשנה שעברה הכל היה סגור ומסוגר, נועדנו לשיחה מרתקת עם בעל המנגן הנודע ר' זאנוויל ויינברגר, כאשר השנה אף התנגנו בסוכות זמירותיו מהאלבום החדש שהוציא 'מן השמים'.

 

"תקופה של הרבה חסד"

 

נשוב שנתיים לאחור בגלגל הזמן, טרם פרוץ מגיפת הקורונה בעולם כולו. מעמדי סיומי הש"ס נרגשים במסגרת הדף היומי מתקיימים בארץ ובעולם, זכית להופיע בפני גדולי התורה והחסידות ורבבות לומדים וחוגגים, מהי ההרגשה באותם מעמדות עילאיים?

"זו הרגשה עילאית והתרוממות הרוח שאין לתאר, אתה רואה אלפי אנשים שסיימו את הש"ס חוגגים את סיום התורה, בכיתי מהתרגשות למראה המעמדים האלו".

 

לפתע מגיעה הקורונה והעולם כביכול נבלם, אירועים וכינוסים בוטלו, הכל נעצר. מה ההרגשה באותם ימים?

"הרבה יותר ריחמתי על החתנים והכלות מאשר על הפרנסה שלי. הם מצפים זמן רב כל כך ליום הגדול שלהם ולבסוף נאלצים לחגוג במחתרת. מאוד כאב לי עליהם. ב"ה שיצאנו מזה".

 

במהלך כל התקופה, בפרט בשנה הראשונה של הקורונה, הכל בארץ היה סגור ומסוגר. כיצד התמודדת, האם קולך נדם בכל אותה תקופה?

"קולי לא נדם ב"ה, עבדתי כל הזמן על האלבום החדש 'מן השמים' שיצא לא מכבר".

 

לאורך כל התקופה הזאת איך אתה משמח את האנשים שכל כך זקוקים לזה? האם קיבלת פניות מיוחדות?

"בוודאי, קיבלתי המון פניות, גם של ארגונים וקבוצות ומלוניות, קראו לי שאשיר להם בחוץ כאשר חולי הקורונה שוהים בפנים המבנה. היו גם פניות לשיר אפילו בזום ועוד ועוד, זו הייתה הזדמנות לעשות הרבה חסד".

 

בחזרה לשורשים

 

חג סוכות זמן שמחתינו בפתח, אמנם הגל הרביעי של הקורונה כאן, אך ההתמודדות היא שונה, מתקיימים אירועים לפי כללים והנחיות, האם אפשר לומר שהעולם חזר לשגרת השמחה במידה מסוימת?

"ב"ה, ד' עוזר, עזר ויעזור, מבחינת האירועים והחתונות ב"ה אפשר לומר שאכן עברנו את תקופת הקורונה והעולם נוהג כמנהגו, בתקווה שכך יימשך. כולם עושים השנה שמחות בית השואבה וכן מתוכננים אירועים לחורף, כבר התקיימו דינרים בקיץ, ד' יעזור הלאה שהתחלואה תרד ולא תהיה כלל תחלואה, לא תווים סגולים ולא ירוקים, כלום"…

 

לא מכבר התבשרו כולם על צאת האלבום החדש 'מן השמים', האם האלבום הינו כתוצאה מפרק הזמן הממושך של סגרי הקורונה?

"מצד אחד, אכן הקלטתי ועבדתי עליו הרבה בתקופה הזאת. מצד שני, בגלל הקורונה הוצאת האלבום התעכבה, משום שכאשר היינו צריכים להקליט כינורות, הרי מדובר בקבוצה המונה למעלה מעשרה אנשים ובלתי אפשרי היה להקליט בעקבות הכללים, או מישהו מהאולפן חלה בקורונה ועוד עיכובים על זה הדרך, אבל כבר אמרנו, הכל 'מן השמים'"…

 

"מצפים ליצירת חזנות"

 

האלבום מתמקד בשירה או בחזנות או משלב את שניהם יחדיו?

"האלבום נקרא 'מן השמים' ואפשר לומר שמן השמים רצו שכך יקראו לזה ומן השמים יצא כל כך יפה בסייעתא דשמיא גדולה, יש הכל באלבום, גם חזנות, גם שירים ללא חזנות, גם שירים מהירים וגם איטיים, מגוון מאוד ומכל הסגנונות, כולל ביידיש, ב"ה".

 

במה אתה באופן אישי יותר מתמקד באירועים, בשירה או בחזנות? מה אתה מתחבר ואוהב יותר?

"אני לא מתמקד בשום דבר אלא לפי מה שהציבור רוצה לשמוע. לפעמים אני מגיע לאירוע כזמר אורח ובעל האירוע או המפיק מבקשים רק יצירת חזנות ולפעמים מבקשים רק שירה ולא חזנות.

"בכל אירוע מצפים לשמוע ממני איזו יצירה טובה עם חזנות, עליות וירידות, קצב מהיר ואיטי. אני ממש אוהב את זה, אני אוהב את כל מה שאני שר, לא משהו יותר או פחות, אבל הציבור כן רוצה לשמוע ממני הכל ולפחות יצירה אחת של חזנות".

 

יש מסר מסוים שביקשת להעביר באלבום החדש שלך?

"היו אנשים שאמרו לי לאחר האזנה פעם אחת שלא הבינו את המסר. בהתחלה חשבתי, וואי, למה כל כך השקעתי. אמרתי להם, תקשיבו שוב, יש כאן מלא מוזיקה ושירה מושקעת מאוד שלא יוצאת מהשרוול. הם הקשיבו שוב ושוב ואמרו לי שאכן לאחר שמיעה חוזרת מבינים את המסר וההשקעה העצומה".

 

ומהו המסר?

"המסר שרציתי להביא באלבום הזה, שגם בעידן של 2021 אפשר לרגש ולשמח וליצור מוזיקה חסידית אותנטית, בלי מוזיקה מודרנית ובלי שירים מודרניים, וב"ה כולם נהנים".

 

שפת הלב

 

באלבום החדש שלך יש הרבה שירים בשילוב יידיש, האם זה נעשה באופן מכוון?

"אכן יש שילוב של יידיש בישרים, ביצעתי שיר לעילוי נשמת אבא שלי ואני מדבר עליו, השירים מתובלים ביידיש, אך זה לא נעשה באופן מכוון, זו היצירה של המלחין והיא טובה ויידיש זו שפת האם שלי, אני לא מרגיש צורך להוריד את היידיש כאשר השיר טוב.

"אני לא מחפש מלכתחילה לתבל את השירים ביידיש. הייתי עושה זאת בשני שירים, אך כאשר הגיעו עוד שירים כאלו והציבור אוהב אותם, זו התוצאה".

 

מדוע אתה לא שר שירים רק על פסוקים וכדו'?

"אנשים מחפשים חידושים וגם אוהבים ומתחברים לטקסט שפונה להקב"ה מהלב שלהם, בשפה שלהם. יש בדיסק שיר 'ישראל נושע', בו אני אומר: גם היום שאני מדבר אתך ריבונו של עולם, תגיד לילדים שלך שאתה מנגב את הדמעות שלהם". זה טקסט מרגש שכל אחד מתחבר לזה.

"בזמנים האלה – בתקווה שהם יסתיימו במהרה והחל מראש השנה תשפ"ב נדע רק דברים טובים בע"ה –  אירעו כל כך הרבה דברים לא נעימים בעולם, ד' ירחם, אנשים רוצים לבקש מהקב"ה את הבקשות בשפה שלהם. זו סיבה נוספת למה אני משלב דיבורים בשפת היידיש בתוך השירים".

 

אתה שר רק שירים מקוריים או מחדש גם שירים ישנים?

"אני שר הרבה שירים של פעם, של מרדכי בן דוד, אברהם פריד וכל שיר שאני חושב שיקבל ביצוע יפה בשירה שלי".

 

סוד הרגש

 

יש סוד כיצד להצליח לרגש קהל? אתה שר בפני כל כך הרבה אנשים שונים ומגוונים, כיצד אתה מצליח לנגוע ברגש של כל אחד ואחד?

"האמת היא שאין סוד איך לרגש קהל. קודם כל צריך תפילות להקב"ה שהציבור יאהב את השירה שלך ולשיר מהלב.

"התפילות עוזרות תמיד, וכאשר אתה שר מהלב ומנסה לכוון גם את פירוש המילים, תמיד דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב וזה מרגש".

 

יש מקרים שאתה מרגיש צורך במאמץ מיוחד כדי לרגש את הקהל?

"לפעמים אני מגיע לאירוע מותש, אחרי אירועים במהלך כל היום, אך אז אני מתחיל לחשוב: אני שר ב"ה בהרבה אירועים, האירוע הזה אצלי הוא לא הראשון וגם לא האחרון בע"ה, אך לבעל האירוע זה יום מיוחד והוא מצפה ומחכה לקבל את הכי טוב שאפשר. לכן אני מבקש מהקב"ה שאצליח, ובאמת למרות שאני עייף מאוד יש סייעתא דשמיא מיוחדת, אם מבקשים מהקב"ה הוא עוזר, אני מתחיל לשיר ומיד נכנס לזה ב"ה ואף אחד לא יכול להאמין שכמה דקות קודם לכן לא ידעתי איך אני אהיה מסוגל להרקיד ולשמח".

 

כיצד ההרגשה כשאתה שר בפני גדולי הדור ואדמו"רים?

"הרגשה של זכות עצומה, אתה מרגיש שאתה שר מעין השירה בבית המקדש. כשאני שר אצל הרב'ה שלי ולפני כל גדולי ישראל ובאירועים היסטוריים לפני רבן של כל בני הגולה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, אתה מרגיש הרגשה שאתה שר לפני מישהו שהוא מקושר להקב"ה בצורה בלתי אפשרית לדור הזה, זו הרגשה שאי אפשר להסביר וזו קורת רוח עצומה".

 

האירוע המרגש ביותר

 

מהו האירוע המעניין ביותר והמרגש ביותר שהשתתפת בו אי פעם?

"ללא ספק, המעמד הגדול של 'דרשו' בארה"ב, בסיום הש"ס לפני כשנתיים, עם 40,000 אנשים. המעמד הגדול שולב עם שתי תזמורות גדולות, 'המנגנים' מהארץ ו'פריילעך' מארה"ב, עם שתי מקהלות, 'שירה' ו'מלכות', וזה היה ממש אירוע יוצא דופן, גם מבחינת הקהל, הביצועים, הרגש, הכל. אירוע נדיר".

 

סיפור מעניין שאתה זוכר לאורך השנים?

"בליל ראש השנה ניגש אלי מישהו צעיר וסיפר לי ששרתי בחתונה שלו לפני ארבע שנים. לאחר מכן במשך שלוש שנים ציפו לילד והיו להם אכזבות, והוא אמר: אין לך מושג איך התחזקנו כל הזמן עם השירים שלך, איזו זכות יש לך ליום הדין על כך שאתה מחזק ומרגש אנשים.

"סיפור נוסף שגרם לי חיזוק רב: ניגש אלי יהודי שיש לו ילד כשרוני, בחור צעיר, שמאוד אוהב מוזיקה עמוקה ויפה והוא מחפש משהו מעבר לסטנדרט. הוא כבר היה בכיוון לא טוב, חלילה, לשמוע דברים לא טובים. סיפר לי האבא: 'באת עם הדיסק החדש שלך, יש שם שירה עמוקה ועכשיו הוא מתמקד בזה. הצלת את הבן שלי!' זה סיפור שמאוד ריגש אותי".

 

מסר לסיום.

"מסר מיוחד לימים האלו שממליכים את הקב"ה. הרבה שואלים אותי על הטונים הגבוהים ועל הקול והסלסולים, המכנה המשותף לכל השאלות זו המילה 'איך'. התשובה לכל השאלות היא מילה אחת: הקב"ה. הוא עושה את הכל. לפעמים לא הולך לי כמו שאני רוצה בשירה, אני מבקש מהקב"ה והוא עוזר לי, וכשהוא נותן לי אני מודה לו. אני מודה להקב"ה בכל יום ויום על הזכות שנותן לי לשמח יהודים. הכל מלמעלה, הכל 'מן השמים'".

 

בסיום השיחה החגיגית מבקש ר' זאנוויל להודות מקרב לב לבורא עולם על כל הסייעתא דשמיא העצומה, ולשליחיו הנאמנים, מנהלו האישי, בעל המנגן הנודע ר' פנחס ביכלר, מנהל מקהלת מלכות ("אני חב לו הכרת הטוב עצומה"), למנהלו ר' אבריימי גולדשטיין ("עושה עבודה נפלאה") ידידו הקרוב איש המוזיקה החסידית ר' יוסי גיל ("אנציקלופדיה מוזיקלית וחבר נפש"), למפיקים של הדיסק ר' יוסי האניג ור' יוסף משה כהנא ("עשו עבודה יוצאת דופן"), לקהל השומעים הענק בארץ ובעולם ("אני שמח לשמוע את כל הפרגונים והתגובות, זה נותן המון כח") ונושא תפילה: "הקב"ה יעזור שנזכה כבר השנה להוציא עוד דברים טובים לשמח ולרגש את כלל ישראל".

 

צילומים: שלומי כהן, שייע פרוכטר

 

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן