קיץ בגולה: שבעה טיפים וטיפ אחד זהב

קיץ בגולה: שבעה טיפים וטיפ אחד זהב

 

שלום לכם וקיץ בריא לקוראי מדורנו, זכינו וחווינו שלושה ימי ניתוק מהבלי העולם, כשמעיינות הרוח נפרשו לפנינו במלוא הדרם ויופיים הנצחי, כשחלק לא מבוטל מההתעוררות היא בזכות ההגירה האוקראינית אלינו, שהיטיבה לנפש היהודית, שמצאה מנוח מסערת ההתבוללות וב"ה זכתה ושבה לקן, לצור מחצבתה.

עיתים יכולתי לדמות שנפלה בחלקי הזכות להתחזק, מאותם אחים יקרים, שהיו אך לפני זמן קצר בבחינת נידחים, כשעתה הם חלק בלתי נפרד ממשפחתנו הגדולה, אחים שבים באהבה.

מלחמה ונדידה, פליטות וארעיות, יש בהם לתת כח לבעלי אמונה יהודית, להתחזק, להתעורר לשוב לאבא באהבה. וזה מה שקרה פה בחג. אין עט סופרים היכול לתאר את ציבור המתפללים והלומדים שרים בדבקות "ובאו כולם". לא נוצר קולמוס היכול להעביר רטט ניגון מעומק הנפש של "כל אשר… נעשה ונשמע", שנשמעה כשאגת ניצחון הרוח, ניצחון היהודי על הגוי, הקדושה על הטומאה, הדור קיבלוה בימי פוטין.  כפשוטו.

 

***

 

זכיתי ללמוד חברותא את הגמרא במסכת שבת עם יהודי שעדיין בשלושים למילתו (אודותיו רשמנו אך לפני שלשה שבועות), כשהברק בעיניו ניצת, כשהנפש היהודייה שבו מתעלה וזוכה להבין את הגמרא הקדושה, כשהוא רוכן לנשק את דפי הגמרא, מתוך אהבה יוקדת, מתוך שמחה של טהרת הלב, אני מתחנן בלחש מבורא עולם, ולוואי ואזכה ואבנה גם אנכי מאמונתו התמימה והטהורה, שיידבק בי מהחדווה וההנאה של הבנת דף גמרא מתוקה.

רק בגולת אריאל, אפשר לטעום 2 לילות של לימוד בהתמדה וחשק, כי מרגישים תשוקה ואהבה. זוהי זכות האבות והאימהות שיחי', זכות רבותיי נוחם עדן ולהבחל"ח, שעל ברכיהם גודלתי, שנטעו בי את אהבה לתורה ללמוד וללמד, היא שמחזיקה את ראשי כנגד זרם העכור במים הזדונים של משברי החיים. הודו לד' כי טוב.

כשספר התורה שקיבלנו עתה באהבה, צועד עמנו ברעיוננו, כשתפילה שאהבת ד' יתברך תהיה יוקדת בנו, נוכל לצאת ולראות את נקודות ציון דרכי אבותינו בגולה, לתאר בצורה אחרת לחלוטין את החוויה והמבט על פלאי הבריאה.

 

***

 

השבוע האחרון, קראנו פה בחוץ לארץ את פרשת במדבר, פרשת המסעות. כל מסע יכול להיות טיול במדבר ישימון מפרך ומאכזב, אך לא יותר מטיול שלא מותיר רושם מעבר לזיכרון עמום ומקסימום תמונה מנציחה… או מסע מופלא מעשיר ידע וחוויות וקרבת אלוקים, מסע שנמשך והולך בכל מסע חיינו. הבחירה בידינו.

מסענו האחרון היה אל חבל טוקאי וסביבותיה, בקרבת ציון מנוחתם של בעל ה"ישמח משה" מסאטמר, ורבי ישעיה מקרעסטיר. מסע תפילה יהודי, אך בטרם נמשיך את המסעות, אבקש להשלים את הפרטים אודות המסע בקברי צדיקים בהונגריה, ולסכמה עם כמה טיפים לטובת המבקשים להתפלל ולטייל עם אוירה נכונה של תפילה – בבחינת שיוויתי…

 

טיפ מספר 1.

רבים הפונים ומבקשים לצרף נסיעות שאינן עולות בקנה מידה עם הגיון תחבורה, מתוך נקודת מוצא, של… כמה כבר רחוקה טבריה מצפת? המרחקים וקנה המידה לנסיעות באירופה, הם שונים לחלוטין, ולא בטוח שרוב קוראי המדור מורגלים ממש בנסיעות של 7 שעות נטו (650 קילומטר) לכיוון אחד…  לכן, תכנון מסלול נסיעה הוא לא רק קריטי, הוא יחסוך לכם הרבה כאב ראש ובעיקר כסף.

ראו דוגמה במפה המצורפת, תראו שבלי תכנון נכון – אנחנו בעצם נעים מהמרכז דרומה, ואז עושים את כל הדרך חזרה צפונה, בעצם הכפלנו נסיעה והפסדנו שעות יקרות.  בתכנון נכון, נעשה את המסלול הזה ביומיים ונפיק הרבה יותר אתרי ביקור, בפחות שעות ומאמץ.

 

טיפ מספר 2.

נקודה חשובה לימים אלו: המלחמה באוקראינה, משפיעה מאוד על המדינות השכנות, אנחנו כבר חשים זאת היטב בכיס. התקנות של המדינות, יכול מאוד שישפיעו על תכנון ההוצאה.

למשל: בהונגריה, רכב עם לוחית רישוי הונגרי יתדלק במחיר של 480 פורינט (4.35 ש"ח) לליטר ורכב עם לוחית זרה, ישלם 840 פורינט (7.60 ש"ח)  בנסיעה  של 1,000 קילומטר הפער יהיה משהו כמו 250 ש"ח.

 

טיפ מספר 3.

תכנון נכון והיכרות של המדינה בה אנו מטיילים, ותכנון מסע בכיוון היעד וחזור, כולל התחשבות בשעות פתיחה וסגירה, הוא לעיתים ההבדל בין סיור כיף הנאה וחוויה, לנסיעה מסויטת ומבולגנת.

 

טיפ זהב:

קוראי המדור הוותיקים, זוכרים את דודי המדריך שליווה אותנו בעבר במסעות ארוכים, מדריך חרדי מיוחד במינו המתמחה בדיוק לטיולים של עצמאיים המבקשים לנצל ולמטב את הטיול שלהם. ממליץ בחום ובסופו של יום, במבחן עלות / תועלת, עלות הייעוץ מתקזזת בייעול הטיול וניצולו וכמובן במניעת עלויות מיותרות שנובעות מחוסר תכנון נכון  (דודי רובינשטיין – תיירות בוטיק – 052-9251457) רושם המדור מצהיר, שאין לו שום טובת הנאה מהמלצה זו, והיא נובעת מהכרות מעמיקה עם טיב השרות המקצועי שמותאם לקהל יראי ד'.

 

טיפ מספר 4.

אתם מגיעים לראות עולם, לחוות נופי בראשית חדשים, להעשיר את הנפש. יש טרנד שאני חושב שכדאי להאיר עליו מנקודת מבט אחרת.  אני מדבר על טרנד הקניות…  אין יום שלא אקבל את הפניה הזו, היכן הכי כדאי לרכוש בגדים לילדים, פוך לזוג מתחתן ונעליים במבצע… התשובה: אל תתפתו לכך.

קחו את עלות הטיול כולל טיסות ומונית מ/ואל שדה התעופה, רכב, וכו', ותחלקו לפער המחיר של המוצר שכאן זול יותר, תגלו שלכם הוא עלה יקר יותר, מעבר לכך שלא ראיתם את מה שיכולתם לראות לו ניצלתם את הזמן לטיול ורכישת חוויות תיירותיות. קניות, לעיתים שווה לעשות נסיעת קניות, בעיקר בחורף בתקופת הסייל, ומחירי הכרטיסים הזולים, אבל כשיוצאת משפחה לטייל, התמקדו ביעדי תיירות.

 

טיפ מספר 5.

רכשו כרטיסים ושירותי קרקע מסוכן מקצועי – המרשתת אומנם מלאה מידע ואפשרויות לרכוש עצמאית ולבד ולהרוויח כמה גרושים, אך במקרה של תקלה / שינוי, תמצאו עצמכם מדברים ללמפה (מנורה בלע"ז) שלא תענה לכם.

אשבור סטיגמה: סוכן מקצועי מרוויח בעיקר ולרוב מספק השרות. קרי, חברת התעופה, בית המלון, חברת השכרת הרכב. לא שווה לקנות לבד למי שלא בקי במערכת ובג'ונגל של התעשיה.

 

טיפ מספר 6.

תכנון תקציבי נכון – וגם זה טוב לעשות עם דודי המדריך. לפעמים, כשמתכננים טיול/חופשה, מגלים קשיים תקציביים, והעניין שנכנסתם לדרייב לביצוע, מדרבן אתכם להיכנס לחובות / לחסוך עלויות. גם זה, וגם זה לא נכון. טיול נוסעים בשביל ליהנות, וכשזה מתאפשר, לא על חשבון חיי היום יום, גם לא על חשבון להתכווץ ולצמצם הנאה. חלק מהחופשה מטרתה, שחרור מהעול השגרתי, לשחרר חגורה, לא להדקה. גיליתם שמעט צפוף לכם בארנק, דחו את החופשה להזדמנות אחרת.

 

טיפ מספר 7.

כמעט כל הקיץ עד בין הזמנים של חודש מנחם אב, בפרשת מסעי, בני חו"ל קוראים פרשה אחת אחורה מהפרשה בארץ ישראל,  יש לקחת בחשבון השלמת לעניין שמו"ת – למרות שקריאת התורה היא חובת הציבור. וכל יחיד יעשה כפסק רבותיו, וינהג כפסק רבני המקום בו הוא הולך.

 

בתפילה שנצא לקיץ בריא, בגשמיות ורוחניות, שנצא שלמים ונחזור עוד יותר שלמים, ונזכה לקדש שם שמיים באהבה בכל הילוכנו.

גוט שאבעס קוראים יקרים.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן