גלות רומניה פרק ב' – מפגש הרבנים

כך נזכה לרוגע ושלווה

ברוכים הבאים וברוכים השבים למדור.

סיפרתי לכם שבעקבות מפגש מרגש עם עלם צעיר בן תורה, התחלתי חקור מעט על גלות יהודי רומניה. מפה לשם – כדרכם של נוודים יהודיים – קפצנו לגיאורגיה הקסומה, אף פסק זמן מאולץ לקחתי… אך את הבטחתי לא שכחתי.

כשהתחלתי לשוטט במקורות יהדות מפוארת זו, לא שיערתי בנפשי שהמפגש הראשון יהיה מפגש עוצמתי ומרגש כל כך. בסמיכות וביד ד' המכוונת דרכינו, הצטלבה דרכי במפגש יהודי שכולו אמירה אחת: קידוש השם. המדובר הוא בכינוס ועידת רבנים שהתקיימה השנה בבוקרשט בירת רומניה.

ועידת הרבנים מאגדת את כלל הקהילות האורתודוקסיות ברחבי היבשת, חברים בה רבני הקהילות מכל החוגים והעדות, שתדלנותה והשפעתה על דרכי הממשל, הינן סיפור עתיק יומין.

העניינים העומדים היום על הפרק של יהדות אירופה – הפכו להיות בצוק העיתים, חמורים יותר וקריטיים לקיום היהודי קהילתי.

כך, לדוגמה, מתמודדים היום עם איסור שחיטה יהודית כהלכה שהחלה להתפשט כמגפה רעה ביבשת. השחיטה היהודית נאסרה לחלוטין בבלגיה הנאורה, ונימוק הסולידריות עם הבהמות שהוביל את אותם עמים לשחוט בני אדם – יהודים כמובן, הוא אצטלת השקר בהתגלמותו. כשאנו האמונים על המדרש הידוע "אמר ר' שמעון בן יוחאי הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב" (עפ"י הספרי בראשית לג ד, רש"י שם). שנאת עולם של עמי עולם לעם עולם היא מציאות שלא תשתנה עד ביאת משיח צדקנו בב"א.

כך למשל, חרב איסור המילה היהודית, מגיח מאחורי הדלת; והבעיה הקשה מכולם, בעיית הגיור שלא על פי ההלכה, המכה בעם ישראל נואשות, בהחדירה לתוך קרבנו גויים גמורים המחללים את שם ישראל ושמו הקדוש יתברך רח"ל. למרבה האבסורד, שלטון הרשעה בארץ הקודש ושליחיהם משתמשים בנימוק הלכתי כביכול – לעקר יכולת בתי דין מובהקים וחשובים לערוך גיור כדת וכדין.  עניינים אלו דורשים התנהלות בתחבולות ובתכסיסי מלחמה, שברוך השם דייני האמת שהשתתפו בוועידה חשובה זו כוחם רב להם בכגון דא, ויפה השתיקה…

נפלא היה לראות את ראש הפרלמנט הרומני – בנוכחות ראש הממשלה הרומני, מצהירים קבל עם, שהם מעבירים חוק המתיר את שחיטת היהודים כהלכה, כך שהוא יעוגן בחוקה רשמית. הלוואי ועוד מדינות יצעדו בעקבותיהם.

 

***

 

במבט של יהודי בגולה – תפסה לי את העין – מעבר לכל הדיונים החשובים ביותר – השתתפות הרבנים במחנה הפליטים של קהילת "תקווה אודסה" שהקימו הרב שלמה בקשט שליט"א ועימו יד ימינו, הרב רפאל קרוסקל שליט"א – בעת שהעבירו במסירות נפש קהילה שלמה המונה כמה מאות נפשות, בהם מאות יתומים עזובים כולל פעוטות ממש, מאודסה שבאוקראינה למעמקי הרי הקרפטים ברומניה.

לא פלא – שהרגליים של קשישי רבני אירופה, התנוססו אל על בקלילות של נערים בעת ריקוד מצווה עם חתן בר מצוה שחגג את שמחתו בחיבוק גדולי הרבנים.

בעיניי, להתחיל כך סדרת כתבות על יהדות רומניה – היא מתנה מופלאה מאת ד', היא גם סיבה לתקווה, שהנה הנה מגיעים ימי הגאולה, כשלא רק הרעב ללחם והצמא למים הגשמיים – הם המביאים את באי הקהילה להידפק על שעריה ודלתותיה, ארגוני סיוע גשמיים לפליטים, יש ויש, והסיוע הגשמי אצל האחרים אפילו טוב יותר –  כי אם לשמוע את דבר ד' היא השאיפה של המסתופפים, להתחזק ברוחניות. המושגים כאן מקבלים פרספקטיבה שונה לחלוטין מהמקובל והמוכר לנו (הרחבתי בעבר על התופעה, שקם לו ילד יהודי עזוב, ובאומץ לב של בן 11 הוא מצהיר על רצונו לעבור ברית מילה כדין), ועוצמתם ללא ספק, מגיעה עד כיסא הכבוד.

בהרגשה מרוממת של קבלת התורה הרומנית, אפרד מכם לקראת המסע החורפי המופלא שמחכה לנו…

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן