סיפור מהאגדה בקראקוב המעטירה

שוב שלום לכם, קוראים יקרים. אנו עדיין בעיצומו של המסע המרגש על אדמת פולין בקראקוב. בשבוע שעבר סיפרנו מיהו היה אייזיק שעל שמו נקרא בית הכנסת המפורסם 'אייזיק שול' ומניין היה עושרו. השבוע נביא את הגרסה השנייה לשמו של בית הכנסת המפורסם.

דודי המדריך הצדיק, מרחיב לנו אודות סיפור אגדה מעניין על בית הכנסת ועובר אצל הפולנים מדור לדור, בו מסופר על הנדבן אייזיק יעקלס, כגיבור המעשייה של האוצר מתחת לגשר.

לפי האגדה, אייזיק יעקלס, מהעיר קרקוב, חולם ושונה חלום זהה: שאם ייסע לעיר הרחוקה פראג, ימצא אוצר מתחת לאחד הגשרים הראשיים. אייזיק יעקלס מחליט לנסוע לפראג, אך נוחל אכזבה, השמירה ההדוקה על המקום לא מאפשרת חפירה בשום פנים מתחת לגשר. סהרורי ועצוב הוא מתהלך אנה ואנה תחת הגשר, כשאחד השומרים שם לב לנוכחותו, הוא שואל אותו מה הוא מחפש? אייזיק יעקלס מספר לו את האמת על חלומו, השומר לועג לו ואומר, גם אני חלמתי חלום, שמתחת לתנור בביתו של יהודי ושמו אייזיק יעקלס בקראקוב, מסתתר אוצר!

אתה רואה, אומר לו השומר, אין להאמין לחלומות, מסביר לו שעשה שטות בבואו עד לפראג רק מכוח חלום.

הבין אייזיק יעקלס שמטרת בואו לפראג הייתה כדי לשמוע זאת, שבעצם האוצר נמצא ממש מתחת לאפו.

שמח וטוב לב חזר לביתו, חפר מתחת לתנור, מצא את האוצר והתעשר ובנה בחלק מסכום האוצר בית כנסת על שמו.

***

מוסיף לספר לנו ר' דוד המדריך, על חנוכת הבית בשנת ת"ד, כשלשמחה באו שרים ודוכסים לחזות  בתפארתו. אך היו גויים מתושבי האזור שלטשו עיניים אחר הממון היהודי.

חגיגת חנוכת הבית גדולה ערכו בקהילה בשבת הראשונה לפתיחת המקום, בהשתתפות אנשים מכובדים וראשי הקהל.

מישהו בקהל שם לב לנער נוצרי אחד, שבמהלך החגיגה, נדחק בין ההמונים, ניגש על יד ארון הקודש למקום בו ישב אייזיק יעקלס, דיווח לו בלחישה על תכנית שטנית אותה רקמו גויי המקום לעריכת פוגרום ביהודים. אייזיק יעקלס, יידע מיידית את הגאון רבי יום-טוב ליפמן הלר, ששנה לפני כן התקבל כרב ואב"ד קראקוב.

הגאון רבי יום טוב ליפמן, הגה תכנית להגנת היהודים, בכך שביים הרתעה. וכך היה הסיפור: מיד כשיצאה השבת ההיא, ניתנה ההוראה ושערי רובע קז'ימייז' ננעלו על בריח. במקביל, קבוצת יהודים עמדה היכון על המשמר, כששאר תושבי העיר קיבלו הוראה להסתגר בבתים.

לקראת חצות הלילה, התברר שהמידע המוקדם היה נכון, קבוצת פורעים קרבה אל שערי הרובע בניסיון לפרוץ אותו.

26 יהודים מגודלים וגברתנים הגיחו לפתע מעל חומת בית הקברות כשהם לבושים בתכריכים לבנים ובידיהם נרות דולקים ומקלות גדולים.

הפורעים שהבחינו בדמויות, היו בטוחים שמדובר ברוחות רפאים או מתים שיצאו מקבריהם, נתקפו בהלה עזה ופתחו במנוסה מהירה מהמקום, כשהיהודים רדפום עד לנהר הוויסלה, שם התפזרו הפורעים לכל עבר, כשחלק מהפורעים אחוזי הבעתה, קפצו אל הנהר וטבעו למוות. לפי המסופר, זמן ממושך לאחר האירוע, גויי הסביבה לא העזו להצר את היהודים.

אנו נמשיך בשבוע הבא את המשך הסיור בקראקוב המעטירה, מלפנים עיר ואם בישראל.

בינתיים נאחל לכם קוראים יקרים שבת שלום ולהתראות בהמשך המסע הנפלא. גוט שאבעס.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן