פרשת המן, פרנסה ובריאות

שפע גשמי ושימוש עמו שח"ו לא יזיק, אלא יועיל, יבנה, ישמח, יחזק ויעצים. הסוד הוא במה שאמרנו בתפילת הלל בראש חודש: "עצביהם כסף וזהב מעשי ידי אדם, פה להם ולא ידברו" וכו'.

בסייעתא דשמיא ניתן לפרש באופן הבא: "עצביהם" דהיינו העבודה זרה הוא זה שכסף וזהב הם מעשי ידי אדם. זו העבודה זרה המודרנית והקשה שעליה גנחו בצער רבים מגדולי הדורות האחרונים שהגדירו למשל את רדיפת הממון והשעבוד לו שפרחו מתחילת דרכה של מדינת ארצות הברית כעבודה זרה של ממש ומיד לאחר המילים האלה אנחנו מתחננים להקב"ה: "פה להם ולא ידברו" וכו', דהיינו מבקשים ממנו שלא יתן לעבודה זרה של ממון השולט ברוב מחשבות האדם ורגשותיו בעולם "הגדול" לשלוט בנו ובילדינו, ח"ו.

הציבור שלנו חי לעיתים קרובות בצמצום בדרגה זו או אחרת ועלינו לראות כיצד הממון וההסתכלות עליו והשימוש בו משתקף בבריאותנו.

ראיתי מספר פעמים צדיקי הדור שלא רק מסתפקים במועט אלא בזים בחשיבות המגושמות ומיקום הערכים החומריים גבוה מדי בסולם הערכים. הבוז הזה לא נובע מחוסר הבנה חלילה של יכולות הממון להפוך לכלי הקדושה הכביר ביותר, אלא מתוך ידע מעשי שלהם, כיצד לא לתת לאותם הרבדים החומריים להשתלט עלינו, אלא לשרת, לשמש ולהעצים את העבודה הרוחנית.

כך גם המזון והביגוד, הבית והרכב הופכים למשרתים הנאמנים ביותר של עבודת השם של כל יהודי בכל מדרגה, כאשר הוא באמת מחובר לביטול בליבו של החמץ הזה שנקרא פסל הממון.

עלינו להתבונן עד כמה אנחנו מאמינים במה שאמר מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א, שהביטחון מועיל גם למותרות, כאשר בדור החלש מכל הבחינות שכזה רוב המותרות של הדורות שבהם גדל וחונך מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, הפכו להיות לחיוניים מדרגה הראשונה, כגון מזון בריא, דיור הולם, תחבורה נוחה ומהירה, חופשה אמיתית וכו', אך כל זה מתקיים כשאנחנו באמת ולא רק למראית העין עובדים על ביטול העבודה הזרה של החומריות.

כשיהודי יודע שהילדים שלו צריכים לאכול באופן מסודר כדי ללמוד תורה מתוך יישוב הדעת או לקום בבוקר בלי כאבי רגליים עזים עקב חוסר חימום סביר וללכת לטיול בבחינת "וקווי ד' יחליפו כח" מתוך הכרה שזה משרת את הנפש כשהגוף הוא הידיד האמיתי, אזי הוא רואה סייעתא דשמיא ללא הפוגה גם ברוחניות וגם בגשמיות.

אך אם הוא יושב עם פנים מכורכמות ומרירות מופגנת ומדבר עם נוות ביתו על הדברים הכי חיוניים שנצרכים לכלכלת הבית מול ילדיו בצורה של ייאוש, פחד, חוסר תקווה וחוסר אמונה, גם אם הוא ראש כולל ורב חשוב הילדים יספגו את האלילות הזאת, חס ושלום, את העליונות של הממון מעל הרוח והדבר משתקף על-פי המחקרים בבריאותו של אדם, מעלה לחץ דם, סיכון לסוכרת, דיכאון, חרדה וכו' לשיעור הולך ועולה.

בסופו של דבר זה גורם גם לאכילה רגשית מופרזת, התמכרות להרגלים שלא תמיד כשרים ובזבוז ממון הרבה יותר מאשר המותרות שהזכיר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א. בואו נתגייס למען עצמינו וילדינו, נתחזק בשבוע זה שמקרא מעורר זמן של השפע הגשמי מתוך אמונה, כשם שפרשת המן משדרת לנו ועל ידי חיזוק זה נעלה מעלה מעלה במעלות החיים היהודיים האמיתיים.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן