חיזוק המערכת החיסונית במגיפה

ד"ר פקטורוביץ בטורו השבועי: התברר על-פי ניסיון של החודשים האחרונים שרבים הם מחלימי הנגיף אשר במשך שבועות ארוכים סובלים מחולשה קיצונית ופגיעה תפקודית אנושה

בשיחה השבועית עם מורי ורבי האדמו"ר מנדבורנה בני ברק שליט"א, הבהיר את נקודת ההבחנה וההגדרה של מושגים הנשגבים והמזולזלים בדורינו: "מסירות נפש" ו"בעל יסורים".

הרב'ה הביא דוגמה של מאן דהו שהגיע לירושלים מבני ברק ברכב נוח וממוזג לומר מזל טוב לרגל שמחת חברו, באומרו: "הגעתי במסירות נפש".

הדגשה עד כמה הבלבול גובר גרמה לי להיזכר ביהודי יקר, תלמיד חכם ובעל מידות שאמר לי על כאב שריר כלשהו שהוא הפך אותו ל"בעל יסורים".

***

"ברית כרותה לשפתיים": דיבורי אמת עם דיוק קשורים באופן הדוק לראיה, שהרי תיקון הברית הוא מחובר לתיקון הראות שהוא היפך הנראות. הפעם אביא דוגמה מעולם החקלאות.

עקב צורך לחזק מערכת החיסון בעת המגיפה בפרט, בתחלופת עונות החקלאות גבתה מצוקת הלימונים ונמצאנו קונים אותם ירוקים וקטנים כל כך עד שאין למעשה שם פרי עליהם וברכתם קרוב לוודאי "שהכל", אך נמכרים כאילו הם לימוני אמת וצדק. "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", מתווה את המנגנון האמיתי כיצד הראיה הרוחנית בנויה.

פנחס עם אהבתו ומסירותו הקנאית מרומז במבנה של חלקי העין השקופים שצלילותם בלתי מתפשרת ואסור שיהיו בהם כלי הדם, כי אלה יפגמו בחדות הראיה אנושות, אלא שהחמצן וכל החומרים הנדרשים לפרנסת חלקי העין הללו, מחלחלים במינון מדויק וכך עלינו לדייק בראיה היהודית האוהבת והאוהדת גם במקומות שלכאורה ידו של איש אינה משגת, כרמז של היעדר כלי הדם במקומות הללו בעין וכשם שמעשה קנאותו של פנחס אינו חלקם של רבים.

***

התברר על-פי ניסיון של החודשים האחרונים שרבים הם מחלימי הנגיף אשר במשך שבועות ארוכים סובלים מחולשה קיצונית ופגיעה תפקודית אנושה עד שחלקם נמצאים רוב היום במיטה ורבים אינם מסוגלים לשוב לתלמודם ולעבודתם.

התופעה הזאת דורשת יחס עוד יותר קבוע ומתמיד לרקע הבריאותי של האדם וחיפוש אמצעי חיזוק ושיקום משוכללים מאלו שבשימוש כיום על-ידי זרם הראשי של הרפואה. זו הדרך בה לימד אותנו הבורא יתברך שמו את תוצאות מעשיו של האדם עלי אדמות והצורך בחיזוק ותחזוקה רוחניים בצורה יומיומית והן בלימוד והן בעבודת המידות והן בחיזוק האמונה והביטחון.

***

בפרשה שפותחת שבתות של בין המצרים, מזכיר לנו אב הרחמן את מועדי השמחה והתשובה. סבורני כי המילה "מועד" בין השאר מרמזת על מוכנות, מועדות לתפקיד ומקום שלנו כפרט וככלל, דהיינו הבשלות.

כנגד זה נראית בשלות אחרת שהיא על רף הריקבון של גלות אדום שמזלו גובר כידוע בתקופה זו. העובדה שמסמלת זאת היא בדו"ח של ארגון הבריאות הבינלאומי שמצביע על צורך מיידי ומקיף ללמוד מפחותי האומות דווקא את כושר ההתמודדות עם המגיפה הנוכחית – האמירה שמסגירה את סוף השליטה של אלפיים שנות גלות אדום שכל דגלו הוא גאווה והתנשאות (מתברר כי התמותה מהנגיף בארצות מתפתחות רבות של אסיה ואפריקה נמוכה עשרת מונים לפחות מזו שבארצות הברית ואירופה).

כשעשיו מרכין את ראשו סימן הוא לסופו הקרב והדבר מרומז במילים מתהילים: "רמש וציפור כנף, מלכי ארץ וכל לאומים" – הקדים בהם דוד המלך ע"ה את "רמש" שמלמד על שפלות ל"ציפור כנף" המבטא גאווה, ויתירה מזו, ל"מלכי ארץ".

***

כשמסתכלים באופן זה על הגלות נזכרים בבעלי הילולא של הימים הללו, בעל "שפע חיים" מקלויזנבורג זצ"ל ובעל ה"אור החיים" הקדוש זיע"א.

כידוע, ה"אור החיים" הקדוש בהיותו במדבר בדרכו לארץ ישראל נותר לבד מול סכנות הלילה כדי לא לחלל שבת קודש. הגיע אריה להגן עליו מפני חיות רעות ושודדים ואף הסיעו למחוז חפצו של הצדיק.

אודות בעל ה"שפע חיים" זצ"ל, כשהנאצים רצו להמיתו במיתה משונה על כך שאסף מים לנטילת ידיים, קשרוהו לסוסים כבירים כשבמרוצם גררו את הצדיק במהירות אדירה על אבני החצץ.

כעבור עשרות שנים התברר שמיד עם תחילת העינוי הנוראי, החל הצדיק לימוד בעיון של מסכת סוכות ולא חש בכאב ולמרות שנפצע אנושות שרד לחיים ארוכים.

בשני הסיפורים הלימוד עבורינו הוא כיצד להסתכל על המצב שהוא בלתי אפשרי, לכאורה, ולראות דרך כל המסכים והמצבים את הקב"ה ותורתו הקדושה ולחיות "אין עוד מלבדו" וכאן התרופה לכל הגלויות וכל הבלבולים והברית הנצחית עם בוראינו יתברך שמו.   

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן