מסע ויזואלי בתוך בית המקדש

"בסיום המצגת המדהימה, כשכולם מורידים את המשקפות, אני רואה את העיניים האדומות שלהם. הם פשוט בוכים מרוב געגוע, מרוב התרגשות!", אומר בקול נרגש ומעט דומע, דניאל יום טוב, מהקרן למורשת הכותל המערבי, במהלך ביקור מרגש במרכז 'שרשרת הדורות' סמוך לכותל המערבי.

צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי

סיור וירטואלי חי

 

לאחר שנים של עבודת תוכן ממושכת, השקעה עצומה ומאמץ טכנולוגי, נפתח מרכז 'שרשרת הדורות', בו מתחברים המבקרים למסע הארוך שעבר העם היהודי ולדורות העבר המרכיבים יחד שרשרת אחת ארוכה ומרגשת העוברת ממשפחה למשפחה ומדור לדור – בדיוק במקום המשמעותי ביותר עבורו, סמוך לכותל המערבי. גולת הכותרת של המיצג המרגש הוא מבט חי על בית המקדש השני, ממש ללכת בתוך בית המקדש הבנוי לתפארה, אך בל נקדים את המאוחר…

 

רגע לפני שאנו מרכיבים את המשקפיים ונכנסים אל המסע המדהים במעגל הזמן, ביקשנו מדניאל לספר לנו מה יש כאן בעצם?

"אנחנו נכנסים כעת לסיור וירטואלי חי, בתלת מימד, בבית המקדש השני אותו בנה הורדוס. מוזמנים להתרגש יחד…"

 

כיצד ידעתם לדייק איך היה נראה?

"יוסף פלביוס בספר מלחמות יהודים תיעד את מלחמות הרומאים ביהודים ואת חורבן הבית השני, כאשר בין השאר הוא מתאר גם את המקדש עצמו, כיצד היה בנוי ואיך היה נראה. יש לנו עדויות ממסכת מידות, פחות או יותר מיקומים של הלשכות וכו' ועל-פי הנתונים הללו ניסו לשחזר איך היה נראה בית המקדש השני. על-פי השחזור הזה בנו דגם תלת מימד יפיפה, מדהים ביופיו, בצבעים זוהרים וחיים, ניסו לדייק עד כמה שניתן".

 

כמה שנים קיים מרכז שרשרת הדורות?

"שלוש וחצי שנים, השקיעו בו מיליונים רבים, בהפקה, בבניה, בטכנולוגיה של תלת מימד. מרכיבים משקפת מיוחדת על העיניים ובתוך המכשיר יש הדמיה של בית המקדש השני בשש שפות: עברית, אנגלית, צרפתית, ספרדית ועוד, מתיישב על הכיסא, הוא מסתובב 360 מעלות כי הראיה היא מרחבית, אתה מביט על המרחב כולו, יכול להסתובב סביבך ולראות למעלה ולמטה את בית המקדש השני ואתה כביכול מטייל וירטואלית בבית המקדש השני עם דברי הסבר".

מתחילים…

 

מרכיבים את המשקפות, יוצאים לדרך…

קריאות התפעלות נרגשות נשמעות מכל מרכיבי המשקפיים. בפניך נפרס עולם חי ותוסס לפני אלפי שנים ואתה מהלך בו כביכול אתה שם. מראה בית המקדש, כולו הוד קדומים, הדר ופאר, אתה מביט מכל הצדדים, רואה את הכהנים, את הלבוש המדויק של הכהנים, את הלוויים בשירם בעת שמקריבים את הקרבנות… אי אפשר לתאר את המראה המרגש, את הקולות. לנשום עמוק ולספוג את הרגעים הכבירים והמרוממים הללו.

ממשיכים במסע המרתק ורואים את ברכת כהנים בעת שעמדו על מדרגות ההיכל ובירכו את העם, נכנסים להיכל, רואים את מנורת הזהב, את הכהן המטיב את הנרות, את מזבח העולה, את מזבח הקטורת, רואים ממש הכל, כביכול נמצאים שם ובית המקדש בבניינו ובתפארתו. כל מה שנגלה מול עינינו כל כך מרהיב ביופיו באופן בלתי ניתן לתיאור.

אלו מבין הקוראים הזוכים ללמוד עתה (ולסיים בע"ה) את מסכת יומא בסדר הדף היומי, הם מכירים כל פרט מהנראה במצגת המיוחדת בתוככי בית המקדש.

לפתע אוחז פחד בקרב הנוכחים, בעת שנגלית לעינינו הפרוכת המבדילה בין ההיכל לקודש הקדשים. פעם בשנה, ביום הקדוש ביותר, במקום הקדוש ביותר, נכנס הכהן הגדול אל קודש הקדשים. תחושה של פחד! איך אפשר להיכנס ולראות ולו במחזה וירטואלי?… ואכן המצגת המרהיבה נעצרת בפרוכת המבדילה בין הקודש לקודש הקדשים. "מפני אימת הקודש", יסביר לנו מאוחר יותר דניאל, "המצגת אינה מתארת את תוך קודש הקדשים והארון הנמצא שם. את החלק הזה אנו משאירים לאנשים להפעיל את כח הדמיון. נתאר לעצמינו אם כל הסובב כל כך מדהים ויפה, איך נראה המקום הקדוש ביותר".

במקום הזה שאנו נמצאים כעת עם המשקפיים בתלת מימד, מרגישים במוחשיות את בית המקדש באופן שמעצים את הציפייה הכוספת לגאולה העתידה.

"בדור שלנו", אומר דניאל, "בית המקדש מאוד מאוד רחוק מהשגה, אחרי ביקור במרכז פתאום כל אחד מבין מה איבדנו, מקבלים מושגים על בית המקדש במלוא יופיו ותפארתו. מתחת למשקפות אנשים בוכים מרוב צער על החורבן, מרוב געגועים וכיסופים. כשמורידים את המשקפות אני רואה כל פעם מחדש את העיניים האדומות מבכי אל מול מראה ההוד והיופי של בית המקדש, עד כמה שניתן לתאר זאת במראה".

 

האם גם גוים מגיעים לכאן לראות כיצד היה נראה בית המקדש בבניינו?

"בהחלט. לא אשכח לפני ארבע שנים הגיע כאן לביקור מיליארדר יפני. אין לו מושג מה זה בית המקדש. אני זוכר את ההתרגשות שהייתה לו תוך כדי הסיור ובסיומו. כשהוריד את המשקפת מהעיניים שאלתי אותו, מה יש לך לומר? הוא אמר לי: 'אתם באמת עם הנצח. אם אתם יודעים כל כך לשמר את העבר שלכם, אתם עם הנצח!"

 

 

 

הרה"ג רבי שמואל רבינוביץ שליט"א

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים

 

ידועים דבריו של חידושי הרי"ם זי"ע על מה שנאמר בתחילת השו"ע ש'ראוי לכל ירא שמים להיות מיצר ודואג על חורבן בית המקדש'. אבל מי שאינו ירא שמים ושאינו מרגיש את הצורך לדאוג על החורבן בית המקדש כי אז עליו להיות 'מיצר ודואג על חורבן עצמו'. כי איש ישראל שאין לבו מצפה לבניין בית המקדש עליו להיות מייצר ודואג על חורבן עצמו, כמה הוא מרוחק מההרגשות שהיה צריך להרגיש על חורבן בית המקדש.

המיצג הזה של בית המקדש מאפשר לנו להתחבר אל דברי חז"ל האומרים 'כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה' לשון הווה.

כי האבל בונה נדבך נוסף  בבניינה של ירושלים.

כולנו מצפים ומקווים שה'בין המצרים של ערב שנת השמיטה תשפ"א' יהיה עם ההתעוררות העצומה לקיום רצון אבינו שבשמים על ידי איחוד לבבות ואהבת חינם.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן