המסע המקוצר לפולין – קראקוב

גיחה קצרה לתפילה על קברי אבות וצדיקים בעיר קרקוב – פולין * הרב ישראל פישר בטורו השבועי המרתק "יהדות בגולה"
בית הכנסת הרמ"א

שלום לכם קוראי המדור, ברוכים השבים.

אפתח בווארט נפלא ששמעתי ממגיד המישרים הגאון רבי ברוך רוזנבלום שליט"א, על שאנו חיים בתקופה מובהקת של אי וודאות. אם עד פורים השתא, חשבנו שידענו מה ילד יום, חיינו באשליה שהכל כביכול נתון בתבניות זמן ומקום (כשנשאל פלוני מתי יתחתן, השיב בבטחה בי"ג תמוז ואף נקב בשם אולם שסגר מראש ותזמורת פלונית וכו'), כשמגפת הקורונה הטילה אי וודאות בכל. אין האדם יודע מתי יינשא והיכן, המשתנים הם רבים ותכופים, והכל נשאר בעיני היהודי המאמין כאות ומופת שעלינו לשאת עינינו אל ד' אלוקינו. וכדרש נאה הוסיף את שאומרים בשיר של יום ליום החמישי…   'שפת לא ידעתי אשמע'. בשנת תש"פ (שפ"ת), לא ידעתי…  כתשובה אשמע על שאלותיי.

***

בעת כתיבת מאמרי על העיירה פאפא בהונגריה, היה נראה כי הדרכים הולכים ומתבהרים, הגבולות שנסגרו בהידוק חמור, הלכו ונפתחו, והנה אוטוטו נוכל לשים פעמינו בדרכי אבותינו בגולת אירופה…  אך השעה נטרפה, ובארץ ישראל החלה החמרה ממשית בתחלואה, כשהשמים שוב נסגרים בעדינו מלשוט בארץ. דומה שעונת תיירות הקיץ נידונה להידחות, כשברור לנו שלא תתקיים השנה.

הפעם אשוב לגיחה קצרה לתפילה על קברי אבות וצדיקים בעיר קרקוב – פולין, אליה רציתי להגיע להגיע לקראת ימי היארצייט של סבי וסבתי שחלים בחודשים אייר וסיוון, שאמנם זכו וטמונים הם בהר הזיתים, אך שורשי משפחותיהם טמונים באדמות פולין.

ימי קורונה שיבשו כמובן את התכניות, ועל הסיורים בקרקוב רשמנו בעבר במסע הקודש שערכנו יחדיו בין פרשבורג לאוקראינה, אך יש לי הרגשה שצריך להשלים פרטים, והחלטתי לכתוב כאילו אין קורונה בעולם. לתת לקורא הרגשה של תקוה לימים יפים של החלפת כח בהרי אירופה היפיפיות.

הדברים היו רלוונטיים לשנה שעברה, ואני מקווה ומאמין, שיהיו רלוונטיים לשנים הבאות בעזרת ד'.

פנים בית הכנסת הרמ"א

***

נתחיל בעובדה שניצלנו את העובדה שלחברת הלאו קוסט Wizz Air יש עכשיו קו חדש לקראקוב. ויצאנו לקפיצה קטנה.

אנצל את הבימה החשובה של מגזין במה, כפלטפורמת מידע ועדכונים, שיוכל לשמש את הטסים לפולין.

ביטוח רפואי לטסים לחו"ל:

•           לא טסים בלי ביטוח חו"ל  נ ק ו ד ה.

•           שנה שעברה, היו אופציות שונות לביטוח, המלצתי החמה על חברת פספורט כארד, אך הדברים משתנים כרגע, ובכל אופן, על נקודה זו לא לוותר, גם כשמחיר הביטוח קפץ פי עשרה ויותר.   זה חובה שלא ניתן בשום אופן לוותר עליה.

אושוויץ – בירקנאו:

•           ההמלצה שלי היא, מיד אחרי הזמנת כרטיסי הטיסה, להזמין כרטיסי כניסה למוזיאון אושוויץ.

•           מסתבר שהביקור במוזיאון פופולארי מאוד, כך שאם רוצים סיור באנגלית צריך להזמין חודש מראש!

אנחנו לא רצינו כל כך סיור, העדפנו להסתובב יותר לבד, מה גם שסיור באנגלית כבר לא היה זמין.

•           אפשר להזמין סיור עצמאי בחינם משעה 14:40 באושוויץ וזה מה שעשינו שבוע לפני הטיסה.

טוב שזאת הייתה הבחירה, כי בימים שלאחר מכן גם אפשרות זו באתר לא היתה זמינה יותר.

•           לבירקנאו אפשר להיכנס חופשי.

קרש הצלה: למי שלא עשה הזמנה מראש כאמור, לנסות ולגשת למוזיאון עצמו, בשעות מסוימות ועל פי העומס הם מאפשרים כניסה.

חניה בישראל:

•           את הרכב שלנו השארנו בנתב"ג בחניון לטווח קצר. שעולה 40 ₪ ליום.

מטבע:

•           שער הזלוטי הוא בערך שקל אחד.

חשמל:

•           השקעים של החשמל בפולין הם אירופאיים בעלי 2 פינים, כך שבעלי מכשירים עם 2 פינים כמו השקעים של הפלאפון שיש לנו הם טובים.

תקשורת:

•           התוכנית לפלאפון שלי היא של גולן חו"ל שמכסה גם את פולין ומאפשרת שיחות לארץ ומהארץ.

•           בנוסף אני משתמש בסים של חברת הוט עם תכנית של 2 ג’יגה לחודש לשימוש של גלישה בחו"ל.

•           מומלץ לברר כל אחד עם החברה בה הוא מנוי, על תכנית מסודרת למשך הטיול, ולהיות ריאליים בדרישות.

שהיה ותחבורה:

•           קראקוב נודעה עם בעיה גדולה של חניה, יש לקחת בחשבון בשקלול שכירות והניידות בעיר..

•           הפתרון שלנו: לקחנו דירה מחוץ לרובע עם חניה צמודה.

•           לא ממליץ בשום אופן לשכור רכב עצמאית, הכאב ראש ועגמת הנפש במקרה של בעיה ו/או תקלה, אינו שווה שום חיסכון.

•           נשמעתי להמלצות מומחי התיירות מקבוצת הוואטס-אפ  "חו"ל מהודר" – ואת הרכב בפולין שכרנו כמובן דרך סוכן.

•           ממליץ מניסיון על הסוכן שלומי ג'רמון – תבורך (972-54-8129191)

ניווט ומפות:

•           מראש סימנו לנו ב Google Maps) גוגל מאפס) את כל הכתובות והאתרים שאנחנו רוצים ללכת כדי לתכנן מראש ובמהלך הטיול.

•           כבר בהגיענו לנקודה הראשונה עם חיבור רשת אלחוטי – הורדנו את המפות שיהיו זמינות במצב אין אינטרנט.

מה אתם אומרים? הגיע הזמן לצאת לדרך? יצאנו מהשדה בערך בשעה 15:00, כשהשקיעה באזור היא בחורף באזור השעה 16:15 ובקיץ מתאחרת לשעה 20:45 גם.

פלאשוב

•           החלטנו לנסוע למחנה ״פלאשוב״ כדי להספיק להגיע עוד באור יום. התחלנו עם הבית של הצורר הנאצי ששימש כמפקד המחנה, הארור אמון גת שר"י. את הבית אפשר לראות מקדימה, ברחוב heltmana 22,  אפשר גם לנסות ללכת מאחורי הבית, שם רואים את המרפסת שהייתה צופה על המחנה, ממנה היה הארור ימ"ש יורה על עובדי הכפייה האומללים.

•           לאחר מכן המשכנו לציון הקבר המחודש של מייסדת בית יעקב הרבנית הצדקת מרת שרה שנירר ע"ה, הנמצא בהמשך הרחוב באחד הקצוות של שטח המחנה.

•           בקצוות המחנה יש שלטי זכרון, צעדנו בראש מורכן לכמה מהקצוות לראות כמה שלטים.

o             חלקם חוזרים על עצמם.

•           המשכנו משם לבית כנסת קופה  – פתוח עד 18:00.

o             כניסה 10 זלוטי.

•           משם המשכנו לבית הכנסת הקרוי: אייזיק שול – פתוח עד 20:00.

o             שם היה לנו מנין לתפילת ערבית.

•           לאחר המסע היומי המורכב ואחרי יום טיסה, הגיע הזמן למנוחה וארוחה טובה, מצאנו מבוקשנו במסעדה של זליג  (בהנהלתו של ידידי משכבר הימים, מראשוני ארגון הצלה ירושלים, ר' זליג קראון שיחי') – פתוח רצוף: 09:00-23:00.

o             מסעדה כשרה למהדרין מן המהדרין ומומלצת בהחלט.

•           משם המשכנו בנסיעה לעיירה ליז'אנסק, לציון של הרבי ר' אלימלך בעל ה"נועם אלימלך", הפתוח 24/7.

o             יש בבניין הסמוך אוכל ושתיה ופתוח חופשי לאורך כל היממה.

•           חזרתי לקראקוב, עליתי לבית החיים הישן שם טמונים הסבים והסבתות, העתרתי תפילה ותחנונים על ציון הרמ"א, ומשם עשינו חזרה דרכנו לכיוון שדה התעופה.

בתקוה שבמהרה נחזור לסגנון כתיבה זה שיסייע לנו באיתור מקום מושבותיהם של אחינו בני ישראל בגולה, שנזכור את העבר נכבד את ההווה למען עתיד מפואר שמצפה לנו בבניין בית הבחירה במהרה בימינו. אמן.

התודה והברכה למשפחת וינר מפתח תקוה, שבזכותם ועזרתם יצא מסע זה לפועל.

מכבדכם ואוהבכם, בברכת גוט שאבעס קוראים יקרים,

ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.