מה שמותר ליאיר לפיד

בחודשים האחרונים אזרחי ישראל נבוכים: כל מה שיאיר לפיד מחה וזעק, קבל ורטן, הוא עושה בעצמו כשרק הצליח לתפוס את מושכות השלטון. הרשימה ארוכה: ראש ממשלה חליפי, חוק נורווגי, כספים ייחודיים ועוד ועוד.

מאמר חריג בנוף התקשורת הכללית פורסם בידיעות אחרונות מאת העיתונאית סיון רהב מאיר:

"יאיר לפיד אדם נורא נחמד. אבל הנחמדות הזאת מסתירה הנחות יסוד בעייתיות בנוגע ל"אנחנו" ו"הם". ובכן, לפיד, אתה פוליטיקאי. גם אתה פוליטיקאי. אתה במקצוע של יעקב ליצמן, של ישראל כץ, של איימן עודה, של בנימין נתניהו. אתה לא עובד במקצוע אחר.

"שנים תקפת את הכספים הקואליציוניים בחריפות, כנראה בצדק. עכשיו הגעת לשלטון (והדרך שבה תפרת עבור בנט, על ששת המנדטים שלו, את ראשות הממשלה מוכיחה שאתה יודע היטב להיות פוליטיקאי כשצריך), והופ, לפתע כספים קואליציוניים מחולקים בסכומי עתק של מיליארדים. 12 מיליון שקל לחתולי הרחוב, על שמה של ח"כ יסמין פרידמן מיש עתיד. 85 מיליון שקל כ"הישג" אישי של ח"כ ניר אורבך וח"כ עידית סילמן, לחלוקה.

"וכך אתה ואנשיך משנים כעת את הכללים תוך כדי משחק: נכון, כספים קואליציוניים זה רע – אבל לא כשאנחנו אלה שבקואליציה. כשהכסף בא מימין הוא מושחת. כשאנחנו אלה שמחלקים אותו, זה סיפור אחר לגמרי. לפיד אפילו כתב על כך את המשפט המופלא הבא: "במקום כספים קואליציוניים, הבאנו כסף למטרות טובות". וואו. אם יריב לוין מהליכוד היה משיג תקציבים, או משה ארבל מש"ס היה מגייס כסף לטובת מורשת יהודי תימן ובוכרה, אלה "כספים קואליציוניים", ואם לפיד לוקח כסף ציבורי ונותן אותו למה שקרוב לליבו, אלה "מטרות טובות".

"הנה דוגמית ממה שלפיד אמר בעצמו בעבר, בתקופת נתניהו: "הכסף הזה הוא של אנשים שעבדו ממש־ממש קשה, קמו מוקדם בבוקר, הלכו לישון מאוחר בלילה, שילמו מסים גבוהים… זה לא כסף של פוליטיקאים, זה לא יכול להיות כסף של פוליטיקאים, הפוליטיקאים בבניין הזה מתבקשים להסיר את ידיהם מכספם של אזרחי ישראל". שיכנעת. רק תפנים שגם אתה פוליטיקאי.

"זה המשיך בפרשיית הג'ובים במוסדות הלאומיים. גיסה אחת של לפיד בקק"ל, קרובת משפחה אחרת בהסתדרות הציונית. גם כאן לפיד תקף בעבר בשצף קצף חלוקת משרות במוסדות ציבור, רק כדי להתחיל לחלק אותם למקורביו, כשהתאפשר.

"אבל הסיפור הוא לא זה, אלא שוב התגובה, היחס, חוסר היכולת להודות: גם אני פוליטיקאי,  לא ירדתי מהאולימפוס כדי לשבת עם בני התמותה בעלי האינטרסים. גם לי יש אינטרסים. בעקבות הסערה, גיסתו של לפיד התפטרה מתפקידה בקק"ל. קרובת המשפחה השנייה שקיבלה תפקיד בשכר טרם עשתה זאת. ואז, בטקסט לפידי מופלא הוא הצליח, בשיא הרצינות, להאשים אחרים בהתפטרות של גיסתו.

"הוא כותב שבקק"ל עובד גם שלמה, אחיו של אריה דרעי, והיא באה להילחם בתרבות הג'ובים שלו. רגע, ואולי הוא שם כדי להילחם בתרבות הג'ובים שלה? רק אצלה זה צדק נאצל ושמיימי, ואצלו הכל שחיתות? מאיפה ההתנשאות הזאת? אין פה צדיקים מול רשעים, יש פה אנשים שעוסקים בפוליטיקה ומשחקים בכלים הפוליטיים. קבוצות שנאבקות על תקציבים, אינטרסים וכוח. ואגב, גם אח של דרעי יכול היה לכתוב בטקסט אצילי שהוא בא לדרוש צדק אחרי עשרות שנים של תרבות ג'ובים שמפא"י חילקה רק למקורביה. מעניין מתי תוכנת ההפעלה הלפידית הזאת תופעל שוב. מתי נגלה שזה לא אותו דבר, ומה שנחשב עבירה עבור מחנה אחד, הוא ממש מצווה עבור מחנה אחר.

"המון משפטים קיצוניים נאמרים לאחרונה. הרבה גידופים, הרבה עלבונות, הרבה צעקות בכנסת. אבל נראה שהמשפט הקיצוני ביותר נאמר בנועם, על ידי האיש הכל כך נחמד. "זו ממשלה נורמלית, של אנשים נורמליים", אמר לפיד. תחשבו רגע לעומק כמה המשפט הזה מעליב, יותר מכל צעקה".

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן