הסוד שרק לך אני יכולה לגלות

הסוד שרק לך אני יכולה לגלות

הרמ"א בספרו "תורת העולה" מביא את המעשה הידוע באפלטון האפילוסוף הגדול שבא עם נבוכדנצר אחרי החורבן לירושלים וראה את ירמיהו הנביא יושב ובוכה.

שאל אותו אפלטון שתי שאלות: א. אתה החכם בישראל – מדוע אתה בוכה על עצים ואבנים? ב. הרי הבית כבר נחרב, ואין ראוי לחכם לבכות על העבר?

ענה לו ירמיהו, כפילוסוף בוודאי יש לך שאלות שאינן פתורות, הנך צודק ויש לי שאלות שלא נראה לי שיש לאיש בעולם את התשובה. ביקש ממנו ירמיהו לשתף – והוא ינסה לפתור לו אותן. ואכן פתר לו את כל הספקות אחת לאחת.

ואז הוסיף ואמר – כל החכמה שלי שאבתי מעצים ומאבנים אלו, ועל כך אני בוכה – ועל שאלתך השניה אני לא יכול לענות לך – כי לא תבין.

אפלטון לא יכול להבין – אבל לך אגלה את הסוד!

הסבא מקלם גילה לנו אותו והוא שינה לי את התפיסה על מהות הימים הללו: אנחנו לא בוכים על העבר – אנחנו בוכים על העתיד! אנחנו לא מתאבלים על חורבן בית המקדש, אנחנו כן מתאבלים על כך שנמצאנו לא ראויים שבית המקדש יבנה בימינו.

הדיוק הזה הוא לימוד עצום וחשוב לחיים: לבכות על האובדן – זהו בכי שאינו מקדם, אינו מוביל לשום מקום, בכי שאין לו סיבה ותכלית. גם בחיים הפרטיים ובעיקר החיים העסקיים שלנו. הבכי על יעדים ומטרות שלא כבשנו ולא הצלחנו – לא יקדמו אותנו לעבר היעד הנכסף.

מה כן יביא אותנו לזכות בבניין בית המקדש? שמירה ודיוק בעשיית המצוות ודבר ד'.

מה כן יביא אותנו לזכות בהשגת המטרות? עשייה נכונה ומדויקת – תוביל אותנו להצלחה.

להיכשל כהלכה – זוהי חובה. נכשלנו – זוהי מציאות. הקמפיין לא עבד – זה נתון. שיחות המכירה לא מניבות – נתונים מהשטח.

אבל מה לעשות מכאן והלאה? זו בחירה אישית שלנו! וכדאי לנו לבחור ולקחת את הכישלון כמקדם.

בואו ננתח אותו, נבדוק מה לא עבד: האם העיתוי, המיקום, הטונציה, ההצגה לא מספיק טובה? בואו נשפר,

שבע יפול צדיק וקם. לקחת את הכישלון כמקדם זה נקרא להיכשל כהלכה!

***

גיי'מס דייסון נבחר בשנת 2020  כעשיר מס' 1 של אנגליה. בראיון איתו, השאלה הראשונה הייתה מהו המרכיב הבולט בהצלחה שלו? תשובתו המדהימה הייתה: 5,126 ניסיונות כושלים.

איך?

כל מודל שניסה לפתח הוא לקח את הכישלון כמקדם – בדק מה לא עובד והחליף, בדק מה עובד ושיפר, עד שהגיע למודל שהביא אותו לזכות בתואר עשיר מס' 1 בממלכה. בסיכום הריאיון הוא אומר לכולם: הכישלון הוא אבי ההצלחה. והגדיל מנכ"ל גוגל לומר: 'מעולם לא טעיתי – תמיד למדתי מה כן לעשות ומה לא לעשות'.

בברכת גאולה שלימה.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן