בימים אלו עם ישראל נדרש לנקוט במשנה זהירות משום שהם ימים שמועדים לפורענות. בשלושת השבתות שבין המצרים קוראים הפטרות העוסקות בפורענויות ובשבע השבתות שאחריהן קוראים הפטרות של נחמה.
חורבן ביהמ"ק הראשון והשני התרחשו בט' באב. חורבן ביהמ"ק אינו רק חורבן ההרס הפיזי של המבנה, אלא הסמל לחורבן וגלות רוחניים.
המונח "בית" אצל כל אחד מאיתנו, אינו רק הבית הפיזי, הקירות שהבית נשען עליהם, אלא הבית שבתוכינו, החלק הנפשי השומר והמגן על הפנימיות שלנו, שאפשר לכנותו "בית".
במקורות ניתן למצוא בכמה מקומות דימוי של בניין המקדש לבניית הבית שלנו. החיבור של עם ישראל ובורא עולם לתא הזוגי האנושי שלנו כאן בעולמות של מטה. אכן יש הרבה מן המשותף לביהמ"ק של מעלה וביהמ"ק של מטה. הבית הפיזי שלנו יכול להיות ממש משכן להשראת השכינה כפי שנאמר: "זכו, שכינה בניהם". הבית שלנו והזוגיות שלנו הוא המרחב בו נוח להקב"ה לשכון. כאשר מדברים על מושגים כמו שכינה, אנו מרגישים את התחושה אליה אנו מכוונים בהקמת הבית, בזוגיות, תחושה של נתינת מקום, הכלה, חיבור והענקה.
לעיתים, המצב בבית מוביל לתהליך של חורבן, חלילה, כאשר החששות מעיקים והפחד משתלט. כאשר זוג נמצא בעימות, בקונפליקטים קשים, הבית חדל לשמש באמת כ"בית". כאשר המריבות כוללות עלבונות, הטחות אשמה, הבית עלול להגיע למצב של חורבן.
בקשר הזוגי ניתן לחוות תקופות של מצור, סיטואציות שחוסמות חיבור וקירבה בין בני הזוג בבחינת חומה בצורה ביניהם. לעיתים בני זוג צוברים חסימות רגשיות שעם הזמן יוצרות ריחוק. רעב של צורכי קיום שאינם מסופקים עד כדי כך שזה מוביל להרס וחורבן בקשר.
כשם שחומה יכולה להיות בצורה ולמנוע חיים, חומה יכולה להגן מסכנה. הדבר תלוי כיצד נבחר להשתמש בה. בכדי לצבור אנרגיות ומוטיבציה לימים שהזוגיות חווה משבר מסוים, על בני הזוג ליצור אווירה חיובית רגשית, חומה בצורה שתחזק את הקשר ביניהם ותהווה עבורם חוסן בעת ההתמודדות עם המשבר.
בני הזוג אמורים להבין את מקומם במערכת היחסים הזוגית, כל אחד צריך לקחת בחשבון את זולתו ולהתפתח מתוך המכנה הזוגי המשותף. כאשר כל אחד מבני הזוג מקבל מקום קיומי וחיוני בקשר, הוא גם יהיה נוכח בעת הצורך.
לעומת זאת, כשאחד מבני הזוג לא קיים, הוא נמצא בתוך חומה בצורה המרחיקה אותו מהצד השני, נוכחותו תהיה נעדרת גם בעת הצורך לטוב ולמוטב. הפרה של מערכת יחסים זוגית מתחילה כשאדם אינו מאושר בחייו ובעצם הוא מרגיש לבד למרות שהוא נשוי. הדבר מוביל אותו לחפש את השלילי בחיים הזוגיים. תחושה של רצון למלא את החוסר של צרכי הקיום מעצימה את הקושי שקיים בחייו. ממקום זה נוצרות גם מריבות, על ידי המריבה האדם מקבל תשומת לב לקיומו ומנסה להתחזק על חשבון בן הזוג – המריבה במהותה מעבירה את המסר לצד השני "אני קיים". במקום לצבור חומה מלבנים של כעס ותסכול שיגרמו לחסימה בקשר, חשוב שנלמד לצבור שיח המכיל בתוכו הקשבה.
ברצותנו נוכל להחריב את הבית והמבצר שהיה עד כה מושתת על ערכים ושותפות, וברצותנו נוכל להפוך את התהליך לבית מקדש של זוגיות למופת.
שבוע של בניה