הרב נויגרשל: הבחירה האינטליגנטית

הבחירות בשער ושוב צריך להבהיר כמה נקודות.

בטרם אגש לכתוב, אדגיש כי לא התבקשתי לעשות זאת על ידי מי מהמפלגות החרדיות. כותב אני את הדברים כי חש אני שהם נחוצים ויודע אני שהם אמת לאמיתה.

שומע אני כי יש אנשים המגדירים עצמם כחרדים לדבר ד' וכמדקדקים במצוות העומדים להצביע בבחירות לפלוני או לאלמוני, ולא למפלגות שגדולי התורה קראו לבחור להן והורו לעשות כן, וזאת מסיבות שונות ומגוונות. אם בגלל שהופעתו של פלוני מוצאת חן בעיניהם ואם בגלל שדעותיו נראות להם ואם בגלל שנראה להם שהוא ורק הוא יוכל "להזיז דברים" במידה וייבחר.

התעמולה החרדית המנסה לבלום את התופעה, מתמקדת בהסברים מדוע דווקא המפלגות החרדיות תפעלנה למען עולם התורה וקיום המצוות ולא האחרים.

שתי התופעות, הן המצביעים הנ"ל והן התגובה להם, גורמות להרגשת אי נוחות. ויותר מזה, הן מאוד מאוד מאכזבות.

 

***

 

קשה לי להבין איך אדם אינטליגנטי מקרב הציבור שאינו חרדי, מרשה לעצמו ללכת ולהצביע ואינו חש עצמו טיפש.

הרי אין לך דבר פחות הגיוני מהצבעה "דמוקרטית".

ואסביר:

אני איני מבין מאומה בכלכלה ואף את המאזן הקטן של ניהול ביתי איני מסוגל להבין. וזאת משום שמעולם לא עסקתי בנושא, מעולם לא למדתי, ובכלל, נושאי כלכלה משעממים אותי.

אף על פי כן, בהגיע יום הבחירות ויש להכריע איזו תכנית כלכלית תסייע לייצב את מצבה הכלכלי של מדינת ישראל ולהיאבק (למשל) ביוקר המחיה, יש לי קול זהה לזה של הפרופ' לכלכלה! קול זהה והשפעה זהה. אני יחליט איזו תכנית תתקבל למרות שמעולם לא ראיתי אותה והיא לא מעניינת אותי!

ואם כך בנושאי כלכלה, קל וחומר בנושאי ביטחון. כאן המבוכה גדולה שבעתיים. כי מלבד העובדה שאין אני מבין כלל בביטחון, בנושא זה גם אין לי מול עיני את האינפורמציה הרלוונטית בהיותה סודית… ובכל זאת יש לי השפעה זהה לזו של הרמטכ"ל. האם לזאת ייקרא בחירה אינטליגנטית? האם, בדרך הטבע, יש בדרך זו סיכוי שהמועמדים הטובים ביותר ייבחרו?

 

***

 

מה מגוחכים הדיבורים על "שתיית מנדטים" על כך שאוי ואבוי, פלוני הולך להתנכל ל"מנדטים" של מפלגה קטנה במחנהו. רבותי! אם אתם מעריכים את המצביעים כה מעט שאתם מייחסים להם כזו רדידות שכמה מילות תעמולה מאישי תעמולה הידועים בריקנותם, חלקם פוליטיקאים וחלקם כאלה שמכרו את כשרון הדיבור הכתיבה ו/או הגרפיקה שלהם לכל המרבה במחיר, מדוע אתם תומכים בדמוקרטיה? חשבנו לתומנו, שהסיבה להערצת הדמוקרטיה היא שאתם מייחסים לכל אחד ואחד שיקול דעת רציני בבואו להחליט למי לבחור. והנה אותם אלה המדברים גבוהה גבוהה בשבחה של הדמוקרטיה, הם עצמם משקיעים הון עתק "לשתות מנדטים" של חבריהם בהאמינם שהצבור אליו הם פונים מטומטם ותעמולה זולה ורעשנית תאפשר להם לעשות באצבעותיהם המכניסות את הפתק לקלפי כבתוך שלהם.

היחידים שבהצביעם עושים פעולה אינטליגנטית הם אלה המצייתים לרבותיהם ומתכווים לקיים את המצווה לשמוע לדברי חכמים. כי בעשותם כן הם מתקשרים לאותה שרשרת המתחילה בסיני ומגיעה עד דורנו שכן כל מצוה ומצוה, הן מדאורייתא והן מדרבנן, היא חלק מאותה מערכת שאנו מכנים אותה "מערכת ההפעלה של האדם והעולם" ואין לך דבר יותר הגיוני ואינטליגנטי מאשר לפעול על פי הוראות היצרן.

ולכן ההסברים כי יש להצביע למפלגה חרדית זו או אחרת בגלל שהם ישיגו את הדרוש וידחו את המזיק, הסברים הניתנים גם לבני תורה, הם הסברים מעליבים. כי אנו לא אמורים להצביע להם בגלל שאנו החלטנו כי הם ינהלו את המדינה בצורה הטובה ביותר, אלא בגלל ציווי התורה לציית לדברי חכמים שבכל דור ודור.

על זה ורק על זה יש לדבר. וזו ורק זו אמורה להיות הסיבה שאצביע למי שיורו לי. כי אם לא זה – לא הייתי מצביע כלל, כי פעולה זו היתה גורמת לי להרגיש שחצן שחושב שהוא יודע הכל ומבין הכל, או טיפש שחושב שגם בלי לדעת ובלי להבין אפשר לבחור.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

ומאירים את העולם

מיוחד: צוהר להנהגותיהם של מרנן גדולי ישראל שליט"א בימי החנוכה ובזמן הדלקת הנרות   מרן ראש הישיבה הגאון רבי דב לנדו שליט"א לא יוצא מתחומי

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן